امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

1396092000492489712746604 300x182 - خراسان شمالی همچنان از مراودات مرزی محروم استاخبار بین الملل– ترکمن نیوز- بهره‌مند بودن استان‌های کشور از مرز همجوار باعث رشد و ارتقای شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این استان‌ها شده، ظرفیتی که در خراسان شمالی مغفول مانده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران، هم مرز بودن خراسان شمالی با ترکمنستان همواره به عنوان یکی از فرصت‌های بزرگ رشد اقتصادی استان یاد شده اما همچنان وارد مرحله عملیاتی نشده و استان از این ظرفیت عظیم بی بهره است.

تاکنون تیم‌های تجاری زیادی از کشور ترکمنستان وارد استان شده و توافقنامه‌ها و قول‌های همکاری زیادی در این زمینه داده‌اند اما ان چیزی که در شرایط فعلی مشاهده می‌شود نشان دهنده آن است که این توافقات صوری بوده و هیچ سودی برای استان نداشته است که از جمله آن ها بازارچه مرزی پرسه سو است بعداز گذشت سال‌ها از وعده افتتاح آن هنوز انجام نگرفته است.

جدای از مسائل و مراودات اقتصادی منطقه مرزی استان٬ از این منطقه همواره به عنوان یک منطقه بکر طبیعی و هدف گردشگری یادشده است که می‌تواند گردشگرانی را از خارج و داخل استان پذیرا باشد.

منطقه جرگلان بخشی از این مناطق بکر استان است که دارای مکان های تفریحی و گردشگری فراوانی همچون – پارک جنگلی و تفریحی ‘امجکلی اولیا’ در انتهای روستای آیری قایه، چشمه ها و مناظر زیبای ‘تپه آق درک’ با ارتفاع یک هزارو 99 متر در جنوب غربی روستای قره اقاچ محمد نفس چشمه و مناظر زیبای یدی گوز در روستای کرپشلی در نوار مرزی ترکمنستان، جنگل های انبوه اطراف تخته باغلق و اطراف روستای دویدخ، آبشار روستای اشتوت بالا، سد زیبای چندیر در اطراف روستاهای علی آباد و دولان و اسمی که به تازگی آبگیری شده است، اسب اصیل ترکمن ، قالی های زیبا، روستای هدف گردشگری و بوم گردی دویدخ وگز می‌باشد.

بازگشایی بازارچه مرزی پرسه سو در خراسان شمالی منتفی شد

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: بازگشایی بازارچه مرزی پرسه سو در مرز این استان با کشور ترکمنستان، از دستور کار دولت خارج شده است.

امین قربانی در ادامه افزود: با توجه به مشکلات ساخت راه دسترسی از طرف ترکمنستان و نیز نبود رغبت این کشور برای بازگشایی بازارچه مرزی پرسه سو، از دستور کار خارج شده است.

وی از بی رقبتی ترکمنستان نیز برای فعال سازی این بازارچه خبرداد تصریح کرد: ترکمنستان اعلام کرده است که چهار معبر ارتباط ایران با این کشور از جمله بازارچه های مرزی در اینچه برون، لطف آباد و باجگیران فعال است که البته با ظرفیت کامل فعالیت ندارند از این رو تمایلی برای بازگشایی بازارچه پرسه سو ندارد.

احداث گذرگاه مرزی میان خراسان شمالی و ترکمنستان

نماینده مردم شیروان در مجلس نیز چندی پیش در حاشیه سفر به کشور ترکمنستان به همراه وزیر نفت، از مذاکره با مسئولان این کشور برای احداث گذرگاه مرزی میان ایران و ترکمنستان در استان خراسان شمالی خبر داد.

عبدالرضا عزیزی در تشریح جزئیات سفر سه‌شنبه 7 آذر ماه به همراه وزیر نفت به ترکمستان اظهار داشت: باتوجه به اینکه خراسان شمالی101 کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان دارد و در طول مسیر یاد شده هیچ‌گونه ارتباط زمینی با ترکمنستان وجود ندارد، بنابراین در این سفر پیشنهاد بازشدن گذرگاه مرزی میان خراسان شمالی و ترکمنستان را با مسئولان این کشور مطرح کردم.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر آسفالت شدن راه مواصلاتی به روستای مرزی خیرآباد شیروان، گفت: ما در احداث گذرگاه مرزی یاد شده از طرف ایرانی هیچ مشکلی نداریم و مسیر روستای خیرآباد نزدیک‌ترین راه برای این گذرگاه مرزی است.

وی با بیان اینکه در گذشته سابقه وجود گمرک در منطقه یاد شده وجود داشته است، تصریح کرد: در صورت به نتیجه رسیدن پیشنهاد یاد شده، رایزنی‌ها برای مسائل مربوط به گمرکات و نظارت بر کالاهای مبادلاتی نیز به زودی انجام خواهد پذیرفت.

عزیزی روند مذاکرات با طرف ترکمنستانی را درباره احداث گذرگاه مرزی مثبت ارزیابی کرد وافزود: به عنوان رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی با هماهنگی استاندار این استان از وزیر امور خارجه ترکمنستان برای حضور در این استان دعوت به عمل آمد که این دعوت با استقبال رشید مرادف مواجه شد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با یادآوری حضور وزیر نفت کشورمان در سفر یاد شده و مذاکرات انجام شده با وزیر نفت ترکمنستان برای صادرات گاز به استان های شمالی کشور، افزود: با توجه به روند مذاکرات انجام شده، جای امیدواری دارد تا در زمستان جاری شاهد قطع گاز در استان های شمالی کشور نباشیم.

گردشگری مرز برای رونق بیشتر کار مرزنشینان راه اندازی شود

معاون استانداری خراسان شمالی راه اندازی گردشگری مرز برای رونق بیشتر و افزایش سطح درآمد مرزنشینان را پیشنهاد داد. مجید پورعیسی چندی پیش در شورای مبادلات مرزی استان اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های اصلی ما مسائل و مشکلات مرزنشینان است که می‌توانیم با راه اندازی گردشگری مرز ضمن تقویت زیرساخت های حوزه مرزنشینان، تنوع درآمد و آشنایی با فرهنگ مرزنشینان را نیز فراهم آوریم.

وی افزود: باید راهکارهایی برای افزایش سطح درآمد مرزنشینان اتخاذ شود که این راهکارها می‌تواند مشمول فعالیت اقتصادی تعاونی‌های مرزنشین، کمک دستگاه های اجرایی متولی به مرزنشینان و الزام به برگزاری نشست‌های هفتگی به همراه کار کارشناسی شده باشد.

پورعیسی تاکیدی بر آسیب شناسی حوزه مرزنشینان داشت و افزود: باید اقدامات دستگاه‌های اجرایی متولی در حمایت از مرزنشینان تسریع یابد و تمامی این اقدامات با تاکید بر شفاف سازی انجام گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه مرزنشینان باید تدابیری اندیشیده شود تا از این فرصت به دست آمده برای آنان منافعی حاصل شود هرچند که کشورهای جهان سوم در این بخش دارای مشکلات اساسی هستند و تاکنون اثر بخشی خاصی را شاهد نبوده ایم اما تمامی اقدامات باید شفاف سازی شود. در خراسان شمالی 43 هزار و 11 درخواست کارت مرزنشینی ثبت و از این تعداد 41 هزار و 980 مورد به صدور کارت منجر شده و 39 هزار و 735 کارت به مرزنشینان تحویل داده شده است.

منبع: tasnimnews.com

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز