امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    41390

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    11:54 | ۱۵ آذر ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

غلامرضا بسکی 4 300x240 - دکتر غلامعلی بسکی در بیمارستان خود بستری است+عکس و بیوگرافیاخبار گنبدکاووستورکمن نیوز: مدیر عامل موسسه سبزگامان بسکی خبرمربوط به درگذشت پدر طبیعت ایران را تکذیب کرد و گفت چنین مطبی صحت ندارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران، خلیل فرشباف زیرنگ کار  داماد دکتر غلامعلی بسکی در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ترکمن نیوز اظهار داشت: خبر فوت دکتر صحت ندارد و بعد از آنکه این بزرگوار مشکلات ریوی پیدا کردند در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بستری شدند و در حال حاضر دستگاه های تنفسی نیز از وی جدا شده و تنفس دکتر بسکی در حالت عادی است و حال عمومی ایشان رضایت بخش می‌باشد.

فرشباف؛ مدیر عامل سبزگامان بسکی از مردم خواست تا اخبار را از منابع موثق دنبال کنند و با نشر اخبار کذب در  شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های غیر رسمی موجب تشویش و نگرانی مردم و به خصوص خانواده‌ها نشوند.

 

بر اساس گزارش خبرنگار ترکمن نیوز: دکتر غلامعلی بسکی

پدر طبیعت ایران بی شک یکی از چهره‌های علمی و دانشگاهی در زمینه حمایت از محیط زیست کشور است و توجه به طبیعت و محیط زیست از نکات برجسته این شخصیت گرانقدر می‌باشد.

وی در طول زندگی پربار خود مشکلات زیادی در خصوص حمایت از طبیعت و احیای منابع طبیعی کشور متحمل شده و همچنین با تغذیه سالم و گیاه‌خواری با بیماری‌های جانکاهی چون سرطان دست و پنجه نرم کرده و چند سال پیش نیز از سکته مغزی جان به در برده است.

دکتر بسکی از خیرین شناخته شده و برجسته ایران محسوب می‌شود وی تاکنون چندین مورد از اموال شخصی خود را در شهرهای مختلف تهران، مشهد،‌ گرگان و استان‌های ساحلی خزر برای محیط زیست کشور و ارائه خدمات سلامت و درمان در امور خیریه وقف کرده است.

پدر طبیعت ایران به دلیل تلاش‌های خیرخواهانه و مبارزه در مسیر احیای فرهنگ حمایت از طبیعت از انجمن بین المللی “چینگ‌های” به عنوان “قهرمان درخشان جهان” نشان لیاقت دریافت کرده است.

پایگاه خبری ترکمن‌های ایران برای این آموزگار نمونه و پیامبر فرهنگ حفظ و دوستی با طبیعت، آرزوی سلامتی و طول عمر دارد.

گزارش از : یاشار نیازی

 

 

بیوگرافی دکتر غلامعلی بسکی

دکتر غلامعلي بِسكي، معروف به پدر طبیعت ایران و بابا بسکی، یکی از چهرههای شاخص و فعال محیط زیست و از طرفداران طبیعت، در سال ١٣١٠شمسی در سبزوار به دنيا آمد. پدرش از روستای بسک ششتمد بود. وی پس از به پايان رساندن تحصيلات ابتدایی و سپس دوره متوسطه در دبيرستان اسرار [سبزوار]، در آزمون پزشکی شرکت کرد و در این رشته پذیرفته شد. به تهران رفت و با تلاشهای بیوقفه خود در رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشكي تهران مدرک دکترای طب عمومی گرفت.

او در رشته جراحی زنان ادامه تحصیل داد و سرانجام در سال ١٣٤٥با درجه تخصصی جراحي زنان از دانشگاه تهران فارغالتحصيل شد. دکتر بسکی به عنوان پزشک جراح به گنبدکاووس رفت و در همان سال ورود خویش به این شهر، بيمارستان و زايشگاه دكتر بسكي را بنا نهاد.

از سال ١٣٤٩ به علت ابتلا به سرطان و جهت درمان این بیماری مُهلک به شیوه طبیعی، از جوامع شهري فاصله گرفت و باگوشه‌گيری در جنگل گلستان و سكونت در آنجا، فصل نوینی از زندگی خود را در دامان طبیعت شروع کرد و بر اثركوهپيمايي‌های زياد در لابه لای جنگلها و دره‌های پردرخت و چشمه‌سارها، خلق وخوي طبيعت دوستي را دريافت و با این زندگی، انسی دیرینه یافت. این جراح سبزواری هر روز پس از طی مسافت چندین كيلومتر، به بيمارستان خویش ميآمد.

دكتر بسكی قریب به چهل سال است كه به رژیم گیاه‌خواری و خام‌خواری روی آورده و غالباً از غذای گوشتدار مصرف نمیکند و معتقد است از زمانیكه زندگی شهرنشینی را رها کرده و به جنگل‌های گلستان پناه برده، بیماری برونشیت، واریس، دیسك كمر و پروستات، آب مرواريد چشم و برونشيت چركي و حساسيتهاي بدني، پوستي و… خود را كه پیش از این به آنها مبتلا بوده، از دست داده و به طور طبیعی معالجه کرده است.

وی سالها پیش به سبب افزایش اسید اوریک در خونش که باعث درد مفصل بویژه در ناحیه انگشت سبابه وی شده بود، از مصرف داروهای شیمیایی پرهیز کرد و بجای آن از رژیم گیاه خامخواری استفاده کرد.

او از آب چشمه مي نوشد و مدعی است صابون برای پوست بدن مفید نیست؛ بنابراین بیش از 45 سال است که از صابون استفاده نمیکند. هر روز دوش آب سرد ميگيرد. این طبیب طبیعت دوست، تمام اموال خود را به شرح زیر وقف فعالیت‌های محیط زیستی و امور خیریه کرده است:

– بيمارستان و زايشگاه دكتر بسكي در شهرستان گنبدكاووس که این بیمارستان را در سال ١٣٤٥ بنا نهاد.

– مدرسه تيزهوشان استان گلستان و خانه رياضي استان گلستان و سراي گاندي (تيزهوشان فقير در روستاها)

– احداث زائرسرا در جنگل گلستان به مساحت ٥/١ هكتار باغ پردرخت و كتابخانه و چند ساختمان براي رفاه حال زائران حضرت رضا(ع)

– مزرعه وقفي ٢٣ هكتار با گلخانه آن (٥/١ هكتار) و ٢٠ هكتار كشت زيتون و دامداري شيري ١٥٠ رأسي و توتستان كرم ابريشم و انگوركاري به طول یک كيلومتر

– شش آپارتمان در درياكنار مازندران (یك مزرعه چندهكتاری با 200 راس گاو در دریاكنار)

– پنج ساختمان به وسعت ١٠٠٠ متر در خيابان آزادي مشهد.

– سه طبقه آپارتمان در تهران (واقع در میدان انقلاب، ابتدای خیابان کارگرجنوبی، خیابان جمالزاده، کوچه رشتچی که در سال 1384 به عنوان خانه محیط زیست تهران وقف ستاد شهر سالم شده است).

– اتومبيل پژوي ٤٠٥ وقف محيط زيست و درختكاري.

دکتر بسکی که اینک چهرهای آشنا برای علاقهمندان محیط زیست است، همواره با شور و هیجان مثال­زدنی به دفاع از طبیعت بیزبان برخاسته، از تهدیدها و زیادهخواهی انسان و تلاشش برای نابودی هستی سخن میگوید. ایشان به دلیل حضور داوطلبانه خود برای گسترش فرهنگ حمایت از طبیعت، تاكنون دو بار موفق به دریافت نشان ملی محیط زیست كشور شده است.

به منظور تجلیل از زحمات وخدمات این پزشک والامقام، در روز پنج شنبه 23 آبان 1387 همایشی با عنوان «سمینار بزرگداشت دکتر بسکی و گیاهخواری و گرمایش زمین» در سالن مرکز اجتماعات مرکز آموزشهای اجتماعی شهرداری منطقه 9 تهران برگزار شد. همچنین شبكه تلويزيوني Supreme Master Tv با هماهنگي خانه محيط زيست سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، در راستاي پاسداشت شخصيت‌هاي مشفق جهاني، از دكتر غلامعلي بسكي، تجليل كرد.

در اين مراسم كه با حضور رئیس خانه محيط زيست تهران و جمعي از مسئولان، هنرمندان سينما و تلويزيون، برگزار شد، شبكه جهاني Supreme با اهداء لوح و نشان شفقت از دكتر غلامعلي بسكي به دليل رفتارهاي انسان دوستانه، وقف املاك شخصي و تلاش‌هاي خيرخواهانه در جهت حفظ محيط زيست تقديركرد.

دکتر غلامعلی بسکی، علاوه بر کسب نشان ملی زیست محیطی، به سبب تلاشهای انساندوستانه و حمایت از طبیعت، در سال 2008 میلادی مفتخر به دریافت جایزه «قهرمان درخشان جهان» از انجمن بینالمللی «چینکهای» شد.

شایسته است مسئولان شهرستان سبزوار و شهر ششتمد، نیز مراسم بزرگداشتی برای این پزشک طبیعت­دوست- که آشنای همه ایرانیان است، اما متأسفانه در زادگاهش ناآشناست- برگزار کنند و همشهریانش را بیشتر با ایشان و سلوک وی آشنا کنند.

منبع: بسک نگین ششتمد

مجله اینترنتی اسرارنامه در بخش عکس نامه همین وبسایت اقدام به انتشار یک گالری از تصاویر مرتبط با دکتر بسکی در شهرستان سبزوار منتشر کرده است.شما گرامیان هم اکنون می توانید برای مشاهده این تصاویر روی اینجا کلیک کنید.

 

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز