امروز : پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

وحدت اسلامی 300x198 - کنفرانس وحدت اسلامی زیر سایه مطالبه وحدت عملیاخبار اجتماعیتورکمن نیوز سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به روال هر ساله در تهران و در آخرین روزهای هفته وحدت در محل سالن اجلاس سران در حال برگزاری است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران، نشست امسال که نگارنده سطور حاضر، در روز نخست آن حضور داشته است، ویژگی های خاص خود را دارد. تیپولوژی متفاوت تر مهمانان دعوت شده از مناطق مختلف اهل سنت نشین کشور، حکایت از روندی متفاوت نسبت به سال های گذشته دارد.روندی قابل تقدیر.

در سال های گذشته، مهمانان سالانه این کنفرنس افراد و چهره های تکراری نزدیک به نظام بودند.گویی مسئولان تلاش داشتند خودی ها با غلظت خلوص بالا را به این نشست دعوت نمایند.اما امسال شرایط قدری متفاوت بود.

مهمان هایی متفاوت

مهمانان سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی غالبا از علمای محبوب و در پاره ای اوقات منتقد سیاست های نظام بودند.امسال علاوه بر حضور پررنگ مولانا عبدالحمید امام جمعه محبوب زاهدان و شاخص ترین عالم اهل سنت،حضورعلمای دیگری همچون مولانا مطهری عالم بزرگ اهل سنت خراسان،ماموستا بهرامی عالم شاخص جوانرودی و برخی از علمای دیگر جلوه دیگری به این مراسم داده بود.

اعضای جماعت اصلاح و دعوت تهران هم در محل کنفرانس حضور داشتند.این جماعت با ساختاری منضبط و به روز ،قوی ترین نهاد اهل سنت در پایتخت است.بیشتر اعضای این تشکل از برادران اهل سنت کرد هستند.

جای خالی افرادی چون شیخ التفسیر مولانا گرگیج و کاک حسن امینی در این مراسم مشهود بود.ما دقیقا اطلاع نداریم که این بزرگواران خود به این مراسم نیامدند، یا اینکه بر اساس همان روال نامناسب و تنگ نظرانه به این کنفرانس دعوت نشدند.از علمای اهل سنت جنوب کشور هم اثری در کنفرانس نبود.حداقل من هیچ یک از این بزرگواران را ندیدم.شاید هم بودند و من متوجه حضورشان نشدم.

سخن مشترک

با برخی از علمای بزرگوار اهل سنت در حاشیه این کنفرانس هم صحبت شدم.حرف مشترک غالب علمای ما این بود که باید با فراهم آوردن زمینه گفتگوی سازنده ،گام های عملی به سمت وحدت در کشور برداشته شود.احترام به استقلال مذهبی حوزه های علمیه اهل سنت،برخورد با بی حرمتی برخی از افراد ناآگاه به مقدسات اهل سنت واستفاده بهینه از ظرفیت نخبگان و سرمایه های انسانی در مناصب ملی از جمله مهم ترین محورهایی بود که به عنوان گام های عملی تقویت وحدت در جامعه از آنها نام برده شد.

خاطرات به یاد ماندنی

در حاشیه کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی فرصت های به یادماندنی دیدارهای کوتاه با برخی از علمای اهل سنت فراهم گردید.مولانا عبدالحمید را در ورودی سالن زیارت کرده و با ایشان سلام و احوالپرسی کردم .به گرمی پاسخ بنده را دادند.خبرنگاران حاضر در سالن در حاشیه کنفرانس به شدت دنبال انجام مصاحبه به مولانا بودند.

در ضلع شمالی سالن ماموستا قادری و ماموستا بهرامی از علمای شاخص کرمانشاه را دیدم .با هر دو بزرگوار سلام و احوالپرسی کردم.ماموستا قادری ابراز محبت ویژ ه ای داشت. این دو عالم محبوب کرد به گرمی با هم صحبت می کردند و این گرمی و محبتْ نشان دهنده این است که علمای ما نسبت به هم محبت قلبی دارند.ماموستا قادری پیوسته از سخنرانی افراد در پشت تریبون نکته برداری می کرد.این کار نشان دهنده روحیه علمی ایشان است.

در ضلع دیگر سالن مولانا مطهری شاخص ترین عالم اهل سنت در خراسان و امام جمعه خواف را دیدم .خودم را به ایشان معرفی کردم به گرمی سلام و احوالپرسی کردند و جویای احوال علما و مردم ترکمن صحرا شدند.این عالم بزرگ اهل سنت با فروتنی خاص خود به همه فعالان رسانه ای خدا قوت گفتند و برای ما هم آرزوی توفیق کردند.

b 0 0 0 10 images photo 20181126 092958 - کنفرانس وحدت اسلامی زیر سایه مطالبه وحدت عملی

مولانا توکلی امام جمعه اهل سنت تایباد را هم در مراسم زیارت کردم .ایشان از نظر حسن اخلاق و مردم داری زبانزد خاص و عام است .مولانا توکلی هم از تلاش های رسانه ای اساس نیوز برای انعکاس اخبار و خطبه های نماز جمعه شهرهای مختلف تشکر کرد.

b 0 0 0 10 images photo 20181126 092953 - کنفرانس وحدت اسلامی زیر سایه مطالبه وحدت عملی

علمای اهل سنت ترکمن و بویژه استاد محترم الحاج عبدالحی آخوند میرزاعلی امام جمعه آق قلا و اسماعیل آخوند قدیری امام جمعه چنارلی هم حضور پررنگی در مراسم داشتند.

b 0 0 0 10 images photo 20181126 093004 - کنفرانس وحدت اسلامی زیر سایه مطالبه وحدت عملی

اقامه نماز وحدت به امامت یکی از علمای الازهر مصر از جنبه های جالب مراسم امسال بود.در سال های گذشته این نماز غالبا به امامت یکی از علمای شیعه برگزار می گردید.

b 0 0 0 10 images 156005c5baf40ff51a327f1c34f2975b 492 - کنفرانس وحدت اسلامی زیر سایه مطالبه وحدت عملی

وحدت بهتر از چند دستگی

در این ایام و همزمان با برگزاری مراسم های مختلف هفته وحدت در مناطق مختلف کشور، برخی از فعالان ما با انتقاد از این گونه مراسم ها ،این گونه اقدامات را شعاری و بی نتیجه می دانستند.این طیف بر این اعتقادند که در شرایطی که حقوق مذهبی و شهروندی اهل سنت به درستی مورد توجه قرار نمی گیرد ،حرف زدن از وحدت در کشور در حد شعار است.

بر خلاف این دیدگاه، برخی از فعالان ما بر این نظر هستند که وحدت حتی با ساختاری معیوب و قابل نقد،بهتر از چنددستگی و اختلاف است و ما باید بجای نفی کلیت ضرورت های وحدت در جامعه،تلاش کنیم مسئولان امر را مجاب کنیم که حساسیت های زائد را نسبت به اهل سنت کشور بردارند.

به هر تقدیر  به علت مشغله کاری حضور در روز دوم کنفرانس برای بنده مقدور نبود، اما حضور نمایندگان واقعی اهل سنت ایران در کنفرانس وحدت نشان دهنده اعتقاد اکثریت فعالان ما به گفتمان دوم است .گفتمان دوم یعنی تداوم تلاشگری اجتماعی برای تامین حقوق .

گزارش از: عبدالقیوم شکاری

منبع: اساس نیوز

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز