امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    40162

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    16:07 | ۲۳ آبان ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

n83099546 72658808 300x201 - شرکت هنرمندان 16 استان در جشنواره فرهنگ اقوام گنبدکاووسمیراث فرهنگی-ترکمن نیوز-  رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس گفت: هنرمندان صنایع دستی 16 استان در دومین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین به میزبانی این شهرستان شرکت می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ترکمن های ایران، مریم آق آتابای روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین برای دومین سال پیاپی قرار است از چهارم تا هفتم آذر امسال به میزبانی گنبدکاووس برگزار شود.
وی گفت: براین اساس کارگروه ویژه ای با کمیته هایی همچون ‘پشتیبانی، امنیت و ترافیک، تشریفات، نمایشگاه، تبلیغات، فنی، امور بین الملل، عشایر و روستایی و ارزیابی’ در سطح شهرستان با همکاری ادارات و نهادهای مختلف تشکیل شده است.
آق آتابای اضافه کرد: علاوه بر هنرمندان صنایع دستی سایر استان ها، هنرمندان این بخش از شهرهای مختلف استان گلستان نیز آثار هنری خود را در بخش صنایع دستی دومین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین عرضه خواهند کرد.
وی گفت: دربخش گردشگری این جشنواره نیز که برای آن 24 غرفه عشایری سیاه چادر و خانه های بوم گردی روستایی پیش بینی شده از 12 استان به همراه 6 شهرستان گنبد، آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه واقع درشرق استان گلستان اعلام آمادگی شده است.
رییس اداره میراث فرهنگی گنبد ادامه داد: در این بخش از استان های چهارمحال و بختیاری، خراستان شمالی، رضوی و جنوبی، ایلام، سمنان، اردبیل، کرمانشاه، یزد، خوزستان، اصفهان و سیستان و بلوچستان حضور خواهند داشت.
به گفته وی، غرفه های این بخش متشکل از سیاه چادر، آلاچیق و خانه های بوم گردی روستایی درحدود سه هزار مترمربع از مساحت هفت هزار مترمربعی محوطه مجموعه ورزشی المپیک شهر گنبدکاووس برپا می شود.
آق آتابای، اجرای گروه های موسیقی اقوام، پخت غذا، نان و شیرینی سنتی، تولید صنایع دستی، اجرای آداب و رسوم بویژه آیین عروسی و نمایش المان های اقوام را از بخش های حوزه گردشگری دومین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام در گنبدکاووس برشمرد.
وی، برپای نمایشگاه سوغات اقوام را از دیگر بخش های این جشنواره ذکر کرد و گفت: این نمایشگاه با مشارکت بخش خصوصی و در قبال دریافت هزینه غرفه برپا می شود اما دیگر بخش های جشنواره به رایگان در اختیار هنرمندان و شرکت کنندگان گذاشته می شود.
رییس اداره میراث فرهنگی گنبدکاووس، مهمان ویژه دومین جشنواره بین المللی اقوام ایران زمین دراین شهرستان که با هفته وحدت تقارن پیدا می کند را به احتمال زیاد، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور دانست.
آق آتابای افزود: همزمان با آغاز به کار دومین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام در گنبد دو واحد بوم گردی در روستاهای ‘ساری بخش و چای قوشان کوچک’ این شهرستان تاریخی افتتاح می شود.
وی گفت: روستاهای گنبدکاووس بویژه در بخش داشلی برون ظرفیت زیادی برای راه اندازی واحدهای بوم گردی روستایی دارند که علاوه بر دو واحد آماده افتتاح، چهار طرح دیگر نیز در مرحله موافقت اصولی و پنج طرح هم در مرحله درخواست اولیه است.
آق آتابای همچنین از اختصاص غرفه ای ویژه به رسانه ها و خبرنگاران برای انجام مصاحبه با مسئولان و هنرمندان شرکت کننده درجشنواره خبر داد و اضافه کرد: با هماهنگی و موافقت فدراسیون والیبال و تیم کاله مازندران، بازی این دو تیم که قرار بود هفتم آذر به میزبانی گنبد برگزار شود، به میزبانی کاله برگزار می شود.
این مقام مسئول برگزاری دومین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین در گنبد را که با هفته وحدت تقارن پیدا کرده، فرصتی مناسب برای تقویت وحدت و انسجام بین اقوام و نمایش و ترویج فرهنگ آنان دانست.
به گزارش ایرنا، جشنواره بین المللی اقوام ایران زمین که پیش از این و در 11 سال گذشته تنها در شهر گرگان برگزار می شد از سال گذشته باموافقت مسئولان میراث فرهنگی کشور و گلستان و دیگر مسئولان استان، به میزبانی گنبدکاووس نیز برگزار شد.
قرار است دوازدهمین دوره این رخداد بزرگ فرهنگی از 27 آبان تا 2 آذر در گرگان و از چهار تا هفت آذر نیز به میزبانی گنبدکاووس برگزار شود.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت که از اقوام مختلف بویژه ترکمن ها تشکیل شده در شرق استان گلستان واقع است.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز