امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

با جان در جاده های ناامن گلستان 300x200 - بازی با جان در جاده های ناامن گلستاناخبار حوادث- ترکمن نیوز- دست و پنجه نرم کردن با حوادث رانندگی به خصوص حوادث جاده ای یکی از مخاطراتی است که در زندگی بشر وجود دارد و در استان گلستان، وضعیت نامناسب راه ها باعث شده تا در هر هفته شاهد بروز چندین حادثه سنگین و از دست دادن جان هم استانی ها و مسافرین باشیم.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران، هرهفته خبرهایی از گوشه و کنار استان منتشر می شود که بر اثر تصادفات جاده ای چندین نفر کشته و تعدای بیشتری نیز مجروح و به مراکز درمانی منتقل می شوند.
به گفته مدیرکل پزشکی قانونی، استان گلستان میزان تلفات حوادث رانندگی در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال با پنج درصد افزایش از 162 نفر به 170 نفر رسیده و بنابر آمار اعلام شده از سوی مدیر اورژانس 115 گلستان در پنج ماه نخست امسال 9 هزار و 34 نفر مصدوم تصادفی به بیمارستان ها و مراکز درمانی منتقل شده اند، در حالی که این آمار در سال گذشته، هشت هزار و 496 نفر بود.
افزایش تعداد مصدومان و فوتی های حوادث جاده ای گویای اهمیت رسیدگی به موضوع و یافتن راهکارهای مناسب برای کاهش حوادث جاده ای، تلفات ناشی از آن و نیز ضرر و زیان هایی است که از این ناحیه تحمیل می شود.
این در حالیست که بدانیم طول جاده های استان گلستان اعم از روستایی، اصلی و فرعی و جنگلی مجموعا حدود هفت هزار کیلومتر است و بنا به اعلام معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان، دراین استان 123 نقطه پرحادثه و پرخطر وجود دارد که 48 نقطه آن پرتصادف است.
تعداد زیاد مناطق پرخطر و ناایمن در جاده های گلستان بخصوص در مناطق شمالی و کویری استان باعث شده تا بیشتر تصادفات حادثه ساز در این محورها رخ دهد و از سوی دیگر ناآشنا بودن مسافرین با این مسیرها، بر علل افزایش تصادفات افزوده است.
هرچند مسئولان مرتبط دغدغه اصلی خود را کاهش تصادفات و مرگ ومیر ناشی از آن اعلام می کنند ولی آمار منتشر شده در خصوص افزایش تلفات جاده ای در گلستان، گویای این موضوع است که اقدامات انجام شده در این زمینه موفقیت آمیز نبوده است.
فرمانده انتظامی گلستان با ابراز نگرانی از تعداد کشته های حوادث جاده ای استان گفت که آمارهای موجود نشان می دهد گلستان در این حوزه جزو چهار استان بالای جدول بوده و عابرین پیاده و موتورسواران بین 60 تا 64 درصد تصادفات جاده ای را تشکیل می دهند.
بدون شک در حوادث جاده ای، مسائلی از قبیل کیفیت پایین برخی خودروها از نظر ایمنی، نوع رانندگی، جاده های نامناسب، نبود علایم راهنمایی و رانندگی به تعداد مناسب و حتی کمبود روشنایی تاثیر بسزایی دارند و هریک از این بخش ها می تواند سهمی در مرگ و میر حوادث جاده ای داشته باشد.
توسعه بخش راه و تامین زیرساخت‌ های مورد نیاز این بخش از مهم ‌ترین نیازهایی است که باید به آن توجه کرد زیرا بر اساس آن فرایند چرخه حمل و نقل جاده‌ای شکل می‌ گیرد و در این میان فقدان تنها یکی از زیرساخت‌ ها و تجهیزات مورد نیاز، جاده ‌ها را از حالت استاندارد خارج می‌ کند.
یک کارشناس مدیریت سلامت، ایمنی و محیط زیست در خصوص ایمنی راه‌ ها گفت: بسیاری از راه ‌ها در ایران به دلیل نداشتن دانش ایمنی، خط مشی ارزان‌ سازی و شوق و ذوق ناشی از افتتاح ‌های زودرس، مشکلات جدی دارند و در بسیاری از راه‌ ها استانداردهای راهسازی مربوط به ایمنی راه ‌ها رعایت نمی ‌شود.
حسین احمدی افزود: وجود بریدگی‌ های فراوان، شیب‌ های تند، تقاطع ‌های خطرناک با راه ‌های فرعی‌، تلاقی راه برون شهری با محل گذر عابران یا موتورسواران و راه ‌های فاقد گاردریل‌ از دلایل بروز تصادفات برون شهری در استان گلستان است.
به گفته وی نبود چراغ‌ های روشنایی در مسیرهایی از جمله مینودشت به کلاله، یساقی به بندر ترکمن، مسیر جاده جلین تا فاضل ‌آباد، کمربندی علی‌ آبادکتول و جنگل گلستان خطرات فراوانی را ایجاد می‌ کند.
این کارشناس گفت: فراهم کردن زمینه دید آسان و دقیق، امکان تشخیص وسایل نقلیه در فاصله مناسب، تشخیص بموقع موانع، علایم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی و تامین و افزایش ایمنی راه‌ ها از کارکردهای مهم سیستم‌ های روشنایی نصب شده در مسیرهای مختلف است.
وی ادامه داد: روستاهای بسیاری در این محورها واقع شده و به دلیل شرایط جغرافیایی خاص استان، تردد دستگاه‌ های کندرو اعم از ماشین ‌آلات کشاورزی، تیلر، تراکتور و موتورسیکلت میزان وقوع حوادث را بیشتر کرده است.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان وسیله نقلیه و انسان را به ترتیب 10، 10 و 80 درصد در بروز تصادفات و تلفات مقصر دانست و گفت: عامل خطای انسانی بیشترین علل بروز تصادفات بوده است.
عادل مصدقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در این استان 123 نقطه پرحادثه و پرخطر وجود دارد که 48 نقطه آن پرتصادف است، گفت: در سال جاری تصمیم داریم 10 تا 18 نقطه را رفع نقص و به طرق مختلف از جمله نصب تابلو، رمپ و تعریض جاده ایمن سازی کنیم.
وی افزود: ابزارهای کنترل سرعت در راه ها و شریان های اصلی و فرعی استان نصب شده که 10 درصد اعتبارات مربوط به ایمن سازی راه های استان می باشد.
مصدقی گفت: برای نگهداری و روکش آسفالت جاده های استان به طول 550 کیلومتر، یک هزار و 950 میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده و در زمینه نوسازی تابلوها و علایم جاده ای هفت میلیارد ریال هزینه کرده ایم و برای تامین تجهیزات و علایم 75 میلیارد ریال ابلاغ اعتبار داریم که بخشی برای روشنایی 15 کیلومتر جاده های استان با اولویت مناطق مسکونی، تقاطع ها و نقاط حادثه خیز هزینه خواهد شد.
وی یادآور شد: با محدودیت منابع مالی که داریم اجرای روشنایی ضرورت و اولویت نخست نیست، اما در مسیر علی آباد کتول تا رضاآباد، رضا آباد تا خان ببین و آزادشهر به نوده خاندوز انجام خواهد شد.
به گفته وی از کل راه های استان، تنها 170 کیلومتر از جاده ‌های اصلی دارای روشنایی بوده که بیشتر در غرب استان واقع شده‌ است.
فرمانده انتظامی گلستان نیز در این خصوص گفت: در سال های اخیر با توجه به افزایش خودروها و ترافیک جاده ای استان، تعداد علایم راهنمایی و رانندگی و نیز وضعیت جاده ها و راه های استان همچنان بدون تغییر باقیمانده و در برخی جاده ها مانند توسکستان، خروج هر خودرویی از جاده و سرازیر شدن به سمت راست، به مرگ سرنشینان منجر می شود که جاده و نبود شانه خاکی دلیل آن اصلی آن است.
سرتیپ دوم ستاد ‘علی اکبر جاویدان’ افزود: در برخی بریدگی ها، نبود چراغ راهنمایی و رانندگی بر آسیب پذیری بروز حوادث افزوده و خسارت زیادی بر جان و مال مردم وارد کرده است.
وی با بیان این که به علت کمبود نیرو برای کنترل خودروها و جلوگیری از بروز حوادث، نمی توان برای هر بریدگی یک مامور پلیس گذاشت، گفت: با افزایش تردد و توجه نکردن به جاده ها و زیرساخت های و حتی متوقف کردن متخلفین می تواند در کاهش تلفات نقش داشته باشد، اما فرهنگ سازی و تقویت زیرساخت ها، اهمیت بیشتری دارد.
استاندار گلستان نیز در این زمینه گفته بود: ساماندهی و برطرف کردن نقاط حادثه ‌خیز جاده‌ای به منظور کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن، از اولویت های سال جاری است.
سیدمناف هاشمی در جلسه کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل‌ و نقل استان یکی از دغدغه ‌های مهم استان را ایمنی راه ‌ها برشمرد و با تاکید بر آموزش و ارتقای ایمنی راه ‌های استان اظهار کرد: حضور موثر در مدارس، آموزش موتورسواران، آموزش رانندگان حمل ‌و نقل عمومی و مدیران فنی، بهره ‌گیری از امکانات رسانه‌ ای، پیگیری برای ایمن‌ سازی و رفع نواقص جاده‌ای و مواردی از این قبیل در دستور کار اعضای کمیسیون ایمنی راه ‌های استان قرار گیرد.
وی با اشاره به این که عامل انسانی، وسیله نقلیه و جاده، سه عامل اصلی در تصادفات هستند، افزود: هرکدام از این عوامل باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد و راهکار مناسب با هدف کاهش تصادفات اجرا شود.
نگاهی به آمار ماموریت های اورژانس 115 استان گلستان برای امدادرسانی به مجروحین سوانح جاده ای نیز گویای افزایش این سوانح و ضرورت انجام اقدامات عملی و موثر برای کاستن از سوانح جاده ای، مرگ و میرها و ضرر و زیان های ناشی از آن است.
بنا به اعلام مدیر اورژانس 115 دانشگاه علوم پزشکی گلستان، در پنج ماه نخست امسال هفت هزار و 779 ماموریت تصادفی در جاده های برون شهری استان توسط پرسنل این مرکز انجام شده که این میزان در سال گذشته هفت هزار و 303 فقره بوده است.
علی رضا کمال غریبی خاطرنشان کرد: امسال تعداد افراد فوتی های صحنه تصادفات و قبل از اعزام به بیمارستان 36 نفر گزارش شده که پارسال این تعداد 35 نفر بوده است.
مدیرکل پزشکی قانون گلستان نیز در این خصوص گفت: در چهار ماه نخست امسال، 170 مورد فوتی ناشی از حوادث جاده ای در استان ثبت شده که در مدت مشابه پارسال، این تعداد 162 نفر بود.
حسین زارعی بیان کرد: از مجموع تلفات حوادث رانندگی در این بازه زمانی تعداد 137 نفر مرد و 33 نفر زن بودند که این آمار در سال گذشته به ترتیب 124 و 28 نفر بود و از کل این آمار، 127 نفر در تصادفات برون شهری جان خود را از دست داده اند.
زارعی با اشاره به این که در همین مدت بیشترین وسیله نقلیه مورد استفاده متوفیان حوادث ترافیکی در استان مربوط به موتورسیکلت بوده، تصریح کرد: براساس آمارها 83 نفر با موتورسیکلت جان خود را از دست داده که این آمار در مقایسه با سال قبل که 60 نفر بود، 38 درصد افزایش دارد.
آمارهای فوق گویای این واقعیت هستند که با حرف و ارائه نظرات کارشناسی صرف که البته در جای خود لازم هستند، نمی توان از سوانح جاده ای و ضرور زیان های ناشی از آن که از دست دادن جان مردم و علیل شدن بسیاری از مصدومان حواث جاده ای مهمترین آنها محسوب می شوند، کاست و بر مسئولان امر است که اقدامات عملی در این زمینه را وجهه همت خود قرار دهند.

 

گردآوری: گوه خبری ترکمن نیوز

https://tlgrm.in/ITNAnews

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز