امروز : شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

راهی کودکان برای خوردن یا نخوردن غذا 300x203 - دو راهی کودکان برای خوردن یا نخوردن غذابهداشت، سلامت و درمان – ترکمن نیوز- اکثر مردم معتقدند که مهربان بودن در بین آدم های چاق و تپل بیشتر دیده می شود و اینکه اگر این تپل های دوست داشتنی کودکان کوچکی که چال به لُپ شان می افتد باشند، ده برابر مهربان تر و دوست داشتنی تر خواهند بود اما این دوست داشتن تا جایی لذت بخش است که خنده های کودکان را ببینند نه گریه های آن ها که ناشی از پرخوری شان و طلب کردن به زور غذا از کسی یا دیدن تزریق واکسن دیابت باشد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران، پرخوری نشان دهنده یک مشکل در کودکان به شمار می رود که اگر جلوی آن گرفته نشود قطعا با بیماری هایی چون دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی همراه خواهد بود. برای جلوگیری از این مسئله باید یک الگوی غذایی برای کودکان وجود داشته باشد.

استان گلستان از نظر چاقی در رتبه دوم کشور قرار دارد. بر همین اساس آماری از کارشناسان معاونت سلامت و تربیت به دست آوردیم، نزدیک به 30 درصد از پسران و 22 درصد از دختران اضافه وزن زیادی نسبت به سن تحصیلی خود دارند. اکثر چاقی های کودکان در دوران 7 یا 8 سالگی صورت گرفته که به صورت چاقی شکمی خواهد بود.

در گرگان به دلیل وجود فست فودها و افزایش روز به روزی آن ها خانواده ها را ترغیب می شوند به همراه بچه هایشان غذاهای فست فودی بخورند. تعداد این فست فودی ها به 138 ساندویچ فروشی در گرگان و یا حتی راسته های جیگرکی که تعداد آن ها به 240 شعبه در شهر می رسد که این خود می تواند عاملی برای وجود اضافه وزن در کودکان باشد.

وجود غذاهای فست فودی کودکان را به خوردن غذاهای پر چرب و مضر عادت می دهد و همین عامل مهم، باعث اضافه وزن و چاقی درجه دو در بزرگسالی آن ها خواهد شد. همچنین معضل بزرگ ورزش نکردن و نبود پارک ها یا سالن های ورزشی مختص کودکان یا ورزشگاه های سرپوشیده در هر محله نیز می تواند عاملی باشد که کودکان دچار چاقی های شکمی و بیماری های مربوط به آن شوند.

نبود مکان های ورزشی و ورزشگاه ها در هر محله در گرگان و دور بودن خانواده ها از پارک ها موجب بی حوصلگی خانواده ها شده و این دور بودن باعث استفاده بیش از حد آنها از ماشین در طول روز می شود. با این کار کودکان یاد می گیرند برای تردد همیشه از وسیله نقلیه استفاده کنند و اکثر وقت خود را به یک جا نشستن و کم تحرکی بگذرانند.

بدین منظور سازمان وزارت بهداشت برای کنترل چاقی در بین کودکان و بزرگسالان استان گلستان، طرح آگاهی خانواده ها و همچنین اصلاح الگوی غذایی را اجرا کرده است. این طرح از اولین حرکت هایی است که می توان کودکان را از خطر ابتلا به چاقی های مزمن در بزرگسالی حفظ کرد.

 

نویسنده : زهرا اربابون

لینک عضویت کانال تلگرام

https://t.me/ITNAnews

منبع : isna.ir

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز