امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    26366

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    11:06 | ۱۳ تیر ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

وارشیو هزار سند تاریخی 300x201 - جداسازی و آرشیو 100 هزار سند تاریخی شهرداری گرگانمیراث فرهنگی- ترکمن نیوز- شهردار گرگان گفت: حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار برگ سند در شهرداری گرگان وجود دارد که به کمک کارشناسان ۱۰۰ هزار برگ سند تاریخی جداسازی و آرشیو می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی ترکمن های ایران، عبدالرضا دادبود اظهار کرد: شهرداری گرگان به عنوان اصلی ترین سازمان متولی شهر، علاوه بر تمامی وظایف تعریف شده رایج در سیستم اداری آن، وظیفه مهم حفظ هویت تاریخی شهر را هم برعهده دارد.

وی افزود: چنانچه در اغلب شهرهای بزرگ و دارای پیشینه تاریخی، نهادهایی فرهنگی و اجتماعی در بدنه شهرداری ها ایجاد شده است که هر کدام وظایفی را در حوزه اقدامات اجرایی چون فرهنگسازی و حفظ هویت فرهنگی – تاریخی شهر به عهده دارند.

شهردار گرگان ادامه داد: بر این اساس یکی از مراکز و نهادهایی که می تواند در این راستا نقش ایفا کند مرکز اسناد تاریخی شهرداری است که متاسفانه عدم توجه به نگهداری و آرشیو مناسب اسناد موجود در بایگانی دستگاه های دولتی و عمومی از جمله شهرداری موجب شده بسیاری از این اسناد ارزشمند به مرور زمان از بین رفته است.

وی اضافه کرد: با بررسی های انجام شده شهرداری گرگان (بلدیه استرآباد) جزو قدیمی ترین نهادهایی است که در این شهر بنیان گذاشته شده و در بایگانی خود اسناد ارزشمندی از تاریخ معاصر شهر گرگان را در خود جای داده است؛ بنابراین با توجه به اهمیت موضوع، ایجاد مرکز اسناد و موزه در شهرداری یک ضرورت است.

راه اندازی اسناد تاریخی و موزه شهرداری گرگان

دادبود با اشاره به این که مرکز اسناد تاریخی و موزه شهرداری گرگان بیش از دو ماه است راه اندازی شده است، تصریح کرد: در این مدت در مرحله نخست یک بررسی اجمالی از بایگانی راکد شهرداری انجام شد و پیش بینی می شود حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار برگ سند در آن وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: مقرر شده به کمک کارشناسان این حوزه، اسناد بررسی شده و پس از اسکن همه آن ها حدود ۱۰۰ هزار برگ واجد ارزش و تاریخی جداسازی و در آرشیو مخصوص نگهداری شود که از این میان نیاز است حدود پنج هزار برگ سند به عنوان سند تاریخی فهرست نویسی و دسته بندی شود.

به گفته وی همزمان با این اقدام نمایشگاه هایی با موضوعات مختلف (برگرفته از متون اسناد) برگزار می شود که پیش بینی می کنیم حدود ۲۰ نمایشگاه برپا شود.

شهردار گرگان خاطرنشان کرد: برای انجام مراحل مختلف شناسایی، بازیابی، اولویت بندی، پاکسازی، شماره گذاری، تصویر برداری و اسکن و در نهایت آرشیو این اسناد، به لوازم و تجهیزات مخصوص نیاز داریم که برآورد لازم در خصوص آن انجام شده که به مرور و در مراحل انجام کار تهیه می شود.

 

لینک عضویت کانال تلگرام

https://t.me/ITNAnews

منبع: mehrnews.com

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز