امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

تخریب جنگل‌ها و قاچاق چوب به مرز بحران رسیده و باید با قاچاقچیان این حوزه بشدت برخورد شود

قاچاق چوب، بلای جان جنگل های شمال

  • کد خبر :

    19166

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    9:33 | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

چوب 300x202 - قاچاق چوب، بلای جان جنگل های شمالاخبار محیط زیست گلستان، ترکمن نیوز – ریسک قاچاق چوب در برابر پولی که در ازای یک شب کار پرداخت می‌شود، برای این خلافکاران صرفه اقتصادی دارد. به‌همین دلیل است که آنان با وجود احتمال گرفتار آمدن در تله مأموران حفاظت از جنگل منابع طبیعی و گشت‌های پلیس مخاطرات را به جان می‌خرند و با سودجویان همراه می‌شوند. آنان هر روز راه و روشی متفاوت را برای دور زدن قانون و گذر از ایست و بازرسی‌های پلیس به‌کار می‌گیرند تا به اهداف مخرب خود برسند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران, به نقل از  ایران آنلاین، هر روز بخشی از اخبار پلیس سه استان شمالی به بحث بازداشت این افراد و توقیف خودروهایشان اختصاص دارد؛ خودرو‌هایی که بار آنها چوب درختانی است که به‌صورت غیرقانونی از جنگل بریده شده‌اند.اتفاق تکراری که برخوردهای قضایی نیز برای تنبیه شدن این افراد کافی به نظر نمی‌رسد. شاید شدت بخشی‌ها در تصویب قوانینی برای تنبیه قاچاقچیان این روزها که قاچاق چوب و تخریب جنگل به مرز بحران رسیده، ضرورت بیشتری پیدا کرده باشد.

هر چند که این اتفاق تنها بخش اندکی از سریال تلخ و دردناک است که در جنگل‌های شمال رخ می‌دهد و آگاهان امر بر این باورند که کمتر از چند درصد از اقدامات قاچاقچیان چوب کشف می‌شود و به رغم تلاش‌های مأموران حفاظت منابع طبیعی و پلیس باز هم مقدار زیادی از چوب‌های قاچاق از مسیرهای نامرئی به مقصد مورد نظر می‌رسند، مکان‌هایی که هنوز شناسایی آنها از سوی مردان قانون صورت نگرفته است.

لزوم برخورد مؤثر با قاچاقچیان چوب
برخوردهای مردمی با قاچاقچیان هم چندان مؤثر نبوده است چرا که همواره تهدید از سوی آنان زندگی شهروندان دلسوز جنگل را با خطر روبه‌رو می‌کند.
گفته‌های یک زن میانسال که ویلایی در منطقه «چمستان» نور دارد تأییدی بر این موضوع است. او در این باره گفت: مدتی بود که صدای بریدن درختان را در اطراف منطقه جنگلی می‌شنیدم. یک بار از سر کنجکاوی به محل مورد نظر رفتم و صحنه تأسفباری را دیدم. مردانی به‌صورت پنهانی در حال بریدن درختان بودند. وقتی در این باره تحقیق کردم متوجه شدم این افراد به‌صورت غیرقانونی کار می‌کنند و از اهالی منطقه هم کسی جرأت اعتراض ندارد، چون همواره این ترس وجود دارد که خانواده هایشان از سوی این افراد مورد تهدید قرار گیرند.
نمونه دیگر این نوع تهدیدات در منطقه کلاردشت رخ داد؛ آنجایی‌ که قاچاقچیان بعد از بازداشت چند نفر از همدستانشان شبانه درختان زیادی را بریدند و حاشیه جاده پر از درختان بریده شده شد.

برداشت بی‌رویه خاک زنده
تیرماه سال گذشته بود که این اتفاق نامیمون باعث اظهارنظرهایی از سوی «داریوش عبادی» دبیر انجمن زیست محیطی مازندران شد. او در مصاحبه‌ای با ایسنا تأکید کرده بود که جنگل‌های هیرکانی به‌دلیل برداشت بی‌رویه خاک زنده و قطع درختان درحال نابودی است و تنها راهکار حفظ آن احیای این جنگل‌ها توسط کارخانه سیمان است. هرچند مجوز این کارخانه مربوط به سنوات قبل و متعلق به 30 تا 40 سال گذشته است، اما نبود درک درست مدیران وقت آن زمان از مسائل زیست‌ محیطی منجر به بلای خانمانسوزی چون نابودی جنگل‌های هیرکانی در دهه‌های گذشته شده است.

جلوگیری از تخریب جنگل‌های مازندران با اجرای طرح تنفس
حجت‌الاسلام «محمدعلی تقوی فرد» رئیس کل دادگستری مازندران نیز بر جلوگیری از تخریب جنگل‌های مازندران با اجرای طرح تنفس تأکید کرد و گفت: اجرای طرح تنفس جنگل‌ها موجب شد که بهره‌برداری غیرقانونی از جنگل‌های داخل طرح نداشته باشیم و بیشترین تخریب در خارج از طرح بوده است. این مقام قضایی البته بر این نکته نیز اذعان دارد که با بازدید میدانی انجام گرفته تخریب‌ها بسیار مشهود بوده، اما تمام تخریب‌ها در جا‌هایی اتفاق افتاده که خارج از طرح بوده است.
تقوی فرد هم قبول دارد که تخریب جنگل صورت می‌گیرد و در بعضی از نقاط قاچاق چوب‌آلات و تخریب مشاهده می‌شود، اما دلیل این امرکمبود بودجه، نیرو و تجهیزات بوده است.
این مقام قضایی ادامه داد: در این رابطه دستورات لازم جهت پیگیری به دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت المال و سازمان بازرسی داده شده تا با ورود به این موضوع متخلفان چه کشوری و استانی در مرجع قضایی مربوطه مطرح و مورد رسیدگی قرار گیرد.

 

رشد تخریب جنگل

آمارهای جهانی حکایت از آن دارد که روند تخریب جنگل در ایران رشدی شتابان دارد. سازمان هوانوردی و فضایی امریکا (ناسا) در کنفرانسی که در سال 2013 در شهر «پوتسدام» آلمان برگزار شد، هشدار داد که روند تخریب جنگل‌های ایران سالانه بین 1.5 تا 2 درصد است و ادامه این روند موجب می‌شود ایران در کمتر از یک سده به بیابان تبدیل شود. وضعیت تخریب جنگل‌ها در دو استان گلستان و گیلان نیز شرایط مشابهی با مازندران دارد و هر روز صدای اره‌های برقی و تبرهای قاچاقچیان لرزه بر اندام درختان جنگل‌های این مناطق می‌اندازد. کارشناسان امر بر این باورند که هم‌اکنون با تخریب 33 درصد از جنگل‌های ایران، وسعت 18 میلیون هکتاری این جنگل‌ها به 12.4 میلیون هکتار کاهش یافته است.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز