امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

در سومین نشست دبیرخانه مختومقلی فراغی مطرح شد

فردا دومین همایش علمی مختومقلی فراغی با ارائه مقالات برگزار می شود

اخبار فرهنگی – ترکمن نیوز –دومین همایش علمی “مختومقلی فراغی” فردا ساعت 15 در سالن بزرگ اجتماعات دانشگاه شمس گنبد کاووس با قرائت مقاله و اشعار برتر برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران،  رییس دانشگاه شمس، در سومین نشست دبیرخانه مختومقلی فراغی اظهار داشت: دبیرخانه ادبیات و زبان ترکمن با مجوز وزارت علوم کشور راه اندازی شد و این مرکز به عنوان پایگاهی فرهنگی برای حفظ و ترویج ادبیات غنی ترکمن در کشور است.

پروفسور رجبی با اشاره به اینکه اشعار مختومقلی فراغی دارای مضامین عرفانی، دینی و اجتماعی است افزود: دبیرخانه با هدف فرهنگی توسعه وحدت برادران دینی مسلمان آغاز به کار کرد و شاعران و مشاهیر ترکمن در خصوص محبت به اهل بیت و امامان معصوم بسیار است و تفاهم و وحدت عقیده اهل سنت و تشیع خیلی بیشتر از اختلافاتشان است.

وی تاکید کرد: دبیرخانه مختومقلی فراغی در جهت توسعه و تعامل فرهنگی با کشور دوست و همسایه ترکمنستان میتواند گام های موثری بردارد و همایشهای علمی و فرهنگی مشترکی در خصوص مشاهیر ترکمن و فارس برگزار نماید.

رییس دانشگاه شمس گنبد کاووس افزود: “امین هیوه چی” از مدرسین همین دانشگاه و فعال فرهنگی به عنوان دبیر این همایش تعیین گردید، تا در راستای اهداف عالی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و تلاش برای برگزاری هر چه باشکوه تر مراسم همایش علمی و نیز ارتقاء سطح علمی و آموزشی این همایش گامهای موثری برداشته شود.

بر اساس گزارش تورکمن نیوز، “مختومقلی فراغی” شاعر و عارف ترکمن که “پدر ادبیات کلاسیک ترکمن” شناخته می شود، در سال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده اند.
مختومقلی فراغی درکنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش به روستای آق تقه در40 کیلومتری غرب مراوه تپه (منتهی الیه شرق گلستان ) منتقل و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپرده شد.
بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده و همه ساله در اردیبهشت ماه مراسم بزرگداشت این شاعر در استان گلستان برگزار می شود.

دومین همایش علمی مختومقلی فراغی فردا راس ساعت 15 در سالن اجتماعات پردیس دانشگاه شمس گنبد کاووس با حضور مسئولین استانی، شهرستانی، فعالین فرهنگی و هنرمندان با قرائت اشعار و مقاله برتر برگزار می شود.

خبرنگار: یاشار نیازی

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز