امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    32354

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    10:32 | ۲۲ مرداد ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

95 درصد آتش سوزی جنگل های ایران براثر بی احتیاطی یا عمدی است 300x225 - 95 درصد آتش سوزی جنگل های ایران براثر بی احتیاطی یا عمدی استمحیط زیست- ترکمن نیوز- معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: علت 95 درصد آتش سوزی جنگل های کشور بی احتیاطی، کم توجهی و حتی رفتار عمدی برخی سوء استفاده کنندگان برای بهره برداری بی رویه و غیرقانونی از زمین های جنگلی است.

به گزارش  پایگاه خبری وتحلیلی ترکمن های ایران، خلیل آقایی در نشست مشترک با مسوولان استان گلستان در دفتر استاندار اظهار داشت: آتش سوزی در همه جنگل های دنیا اتفاق می افتد اما با اجرای طرح های پیشگیرانه و استفاده از تجهیزات مناسب می توان خسارت آن را تا حد زیادی کاهش داد.
وی بیان کرد : اگر چه در سال های اخیر تعداد و حجم آتش سوزی جنگل های ایران کاسته شد ولی باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که همین تعداد آتش سوزی هم در جنگل ها رخ نداده و عرصه مهم و ارزشمند منابع طبیعی در سایه اشتباهات عمدی و سهوی انسان ها نابود نشود.
رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به اجرای طرح تنفس جنگل اشاره کرد و گفت: در اولین سال اجرای این طرح نتیجه خوبی برای نگهداشت جنگل های ایران حاصل شد و امیدواری به احیای عرصه های نابود شده را افزایش داد.
آقایی بدون اشاره به جزئیات طرح ادامه داد: برخی ها گمان می کنند با اجرای این قانون تامین چوب کشور دچار مشکل می شود اما تعرفه صفر درصدی واردات چوب و گسترش عرصه های زراعت چوب صنعتی، مشکل را برطرف خواهد کرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در زمان حاضر واردات و صادرات چوب بدون هیچ محدودیت و پرداخت تعرفه گمرکی انجام می شود تا کمبود احتمالی بازار در نتیجه ممنوعیت قطع درختان جنگلی احساس نشود.
آقایی گفت: علاوه بر آن توسعه زراعت چوب صنعتی در زمینهای شخصی و عرصه های منابع طبیعی یکی از اولویت های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است.
وی اظهار داشت: در زمان حاضر 30 درصد چوب های مورد نیاز داخل از درختان جنگلی تامین می شود که توسعه زراعت درختان صنعتی و واردات چوب، نیاز به بهره برداری از جنگل های کشور را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.
رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: زراعت چوب با صرفه و بسیار آسان تر از زراعت پُر هزینه ای مانند برنج است که به عنوان نمونه با بهره برداری از گونه مشخص چوب صنعتی در هکتار می توان به سودآوری 5 میلیارد ریالی رسید.
وی یا یادآوری حمایت ویژه رهبر معظم انقلاب و دولت از طرح های سازمان جنگل ها گفت: اختصاص بودجه 200 میلیون دلاری از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بیانگر این توجه ویژه است.
آقایی بیان کرد: با اختصاص این بودجه به استان ها 600 طرح آبخیزداری در وسعت بیش از 700 هزار هکتار با هدف توسعه پوشش گیاهی، تامین آب کشاورزی و حفظ خاک اجرا خواهد شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی به حمایت های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از طرح های گردشگری هم اشاره کرد و گفت: با حضور مردم در جنگل ها و عرصه های منابع طبیعی موافقیم اما شرط اصلی برای اجرای هر طرح گردشگری جنگلی، رعایت اصول حفظ عرصه ها و جلوگیری از تخریب آن است.
وی گفت: اگر سرمایه گذار متقاضی اجرای طرح در جنگل، علاوه بر بهره برداری، احیا و نگهداری آن را هم متعهد شود، هیچ مشکلی با اجرا نداریم.
رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان کرد: به عنوان نمونه مجری طرح تله کابین رامسر حدود 10 هکتار برای بهره برداری طرح گردشگری در اختیار گرفت اما نگهداری 200 هکتار از جنگل های منطقه را پذیرفت که این گونه طرح ها، مورد حمایت جدی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در همه استان ها است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی برای سرکشی از اجرای طرح های مرتبط با نگهداشت جنگل های هیرکانی و موضوعات مرتبط به استان گلستان سفر کرده است.
جنگل های هیرکانی با 40 میلیون سال عمر گنجینه ای از گونه های مختلف جنگلی بوده و از آستارا در غرب استان گیلان شروع و با امتداد در مازندران تا گُلیداغ در شرق استان گلستان 800 کیلومتر طول و 20 تا 70 کیلومتر عرض دارد.
سهم استان گلستان از جنگل های هیرکانی افزون بر 452 هزار هکتار است.

 

لینک عضویت کانال تلگرام

https://tlgrm.in/ITNAnews

منبع: irna.ir/golestan

https://tlgrm.in/ITNAnews

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز