امروز : پنجشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

Galikesh 27E 300x185 - 59 هزار اصله نهال و 12 هزار بوته گل محمدی در گالیکش توزیع و کاشته شدگلستان-ترکمن نیوز- کارشناس ناظر عالی طرح ملی ترسیب کربن در گالیکش گفت: در اجرای این طرح، 59 هزار اصله نهال مثمر و غیرمثمر، 12 هزار بوته گل محمدی و هشت کیلوگرم بذر گل گاو زبان بین اهالی هفت روستای این شهرستان توزیع و کاشته شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران, به نقل از ایرنا, عیسی ملایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: توزیع این تعداد نهال و بوته گل محمدی توسط منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش به صورت رایگان و به منظور کاشت در اراضی شیبدار و باغات اهالی روستاهای ‘پادل دل، خسرو آباد، آبپران، فارسیان فرنگ، سیجان، کیارام و پنو’ در ماه های اخیر انجام گرفته است.
وی افزود: از نهال های توزیع شده 38 هزار اصله نهال مثمر از گونه های ‘گلابی، گیلاس، به، آلبالو، آلو شابلن، گردو و خرمالو’ و 21 هزار اصله نهال غیرمثمر از گونه های ‘چنار، داغ داغان، سرو زینتی و خمره ای، سنجد تلخ و اقاقیا’ است.
ملایی اضافه کرد: از 12 هزار اصله بوته گل محمدی توزیع شده نیز چهار هزار اصله در سطح یک هکتار درمنطقه خسرو آباد و روستای پادل دل و بقیه در دیگر روستاهای حوزه طرح ترسیب کربن در گالیکش کاشته شده است.
کارشناس طرح ترسیب کربن در گالیکش نیز در خصوص اهداف اجرای این طرح ملی به ایرنا گفت: کاهش گازهای گلخانه ای و احیا و توسعه جنگل ها و مراتع با مشارکت جوامع محلی و بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی جوامع محلی از طریق توانمندسازی آنان با معرفی مشاغل نو و درآمدزا و انرژی های جایگزین از جمله اهداف این طرح است.
احمد فرامرزی افزود: هم اکنون طرح ترسیب کربن باعنوان حوزه آبخیز اوغان درسطح 27 هزار و 400 هکتار از اراضی منابع ملی گالیکش و مینودشت و 17 روستای این دو شهرستان با تشکیل گروه های 10 تا 15 نفره توسعه روستاها درحال اجرا است.
وی یادآور شد: عایدات اقتصادی این پروژه ملی به گروه های تشکیل شده توسعه روستاها و جوامع محلی مجموعا با جمعیت 10 هزار نفر اختصاص می یابد که در آینده باعث اشتغالزایی، بهبود شرایط معیشتی اهالی روستاها و کاهش وابستگی آنان به منابع طبیعی می شود.

*** ترسیب کربن چیست؟

به جذب دی اکسید کربن اضافی جو توسط اندام هوایی و زیرزمینی گیاهان مرتعی به منظور کاهش اثرات سوء پدیده گرمایش زمین، ترسیب کربن گفته می شود؛ این پروژه بین المللی مبتنی بر توسعه پایدار روستایی، بهبود معیشت مردم محلی و نیز مدیریت مشارکتی منابع طبیعی است.
ارائه مدل ترسیب کربن در مناطق خشک و نیمه خشک به عنوان هدف جهانی، احیای منابع طبیعی تخریب شده منطقه با مشارکت گروه های توسعه روستایی به عنوان هدف ملی و بهبود شاخص توسعه انسانی مردم منطقه و توانمندسازی گروه های توسعه ازجمله اهداف منطقه ای طرح ترسیب کربن اعلام شده است.
این طرح بین المللی با هدف کاهش گازهای گلخانه ای، حفاظت و احیای منابع طبیعی و بهبود شاخص های توسعه انسانی از طریق توان افزایی و بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی با مشارکت جوامع محلی درحال اجراست.

گردآوری: گروه خبری ترکمن نیوز

https://t.me/ITNAnews

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز