امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    63562

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    12:17 | ۲۷ مهر ۱۳۹۸

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

happy 300x200 - 10 ترفند برای شاد بودنتورکمن نیوز برای همه ما پیش آمده که گاهی به قول معروف کیفمان کوک نیست اما ترفند هایی وجود دارد که بتواند حال روحی ما را بهتر کند.

چگونه حال روحی بهتری داشته باشیم

بعضی روزها بهتر از بقیه هستند و کاری هم از دست ما ساخته نیست چون زندگی همین است. با این حال، ترفندهای هوشمندانه اما ساده ای وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید مواقعی که حال روحی خوبی ندارید، روحیه ی خود را بهتر کنید. در ادامه به تعدادی از ترفندهای پیشنهادی روانشناسان می پردازیم که به ما کمک می کنند احساس شادی بیشتری کنیم.

1- از خودتان مراقبت کنید

کمی ورزش کنید. در فضای آزاد پیاده روی کنید، دوی آهسته کنید، حرکات کششی انجام دهید، چندتایی شنا بروید، یا هر نوع ورزش دیگری که برای بدن تان مفید است انجام دهید. حرکت دادن بدن و تغییر نگاه، ذهن شما را از مسائل ناراحت کننده و اضطراب آور دور می کند.

از افکار، احساسات، هدف هایتان و هر چیز دیگری که در ذهن تان می گذرد بنویسید. وقتی تمام شد می توانید آن ها را با دیگران اشتراک بگذارید، برای خودتان خصوصی نگه دارید یا حتی دورشان بریزید.

به یک آهنگ گوش دهید یا یک فیلم یا سریال تماشا کنید که یک واکنش عاطفی در شما برانگیزد.

داوطلب شوید. نعمت هایی که از آن ها برخوردار شده اید را با افراد نیازمند سهیم شوید.

خلاقیت خود را به کار بگیرید. نقاشی کنید، چیزی بسازید، باغبانی کنید، شعر بخوانید/ بگویید و هر کار دیگری که از آن لذت می برید انجام دهید (هر کسی در یک حوزه خلاقیت دارد).

تمرین شکرگذاری کنید. یک فهرست از چیزهایی تهیه کنید که شکرگذار آن ها هستید. در مورد چیزی که امروز سپاسگذارش بودید بنویسید، حتی اگر نکته ی ساده ای مثل توانایی کشیدن چند نفس عمیق بوده باشد.

تمرین ذهن آگاهی کنید. مطالب زیادی در اینترنت در مورد مدیتیشن وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید این کار را یاد بگیرید. ذهن آگاهی به شما این امکان را می دهد که دست از فکر و خیال کردن بکشید، فکرتان را که در جای دیگری، دور از جسم تان سیر می کند به جسم تان برگردانید و در زمان حال زندگی کنید.

2- همه ی احساسات تان را بپذیرید و با آن ها رو به رو شوید

زمانی که احساس می کنید چندان رو به راه نیستید، یکی از سریع ترین روش ها برای اینکه حال روحی خود را بهتر کنید این است که آگاهانه به خودتان اجازه دهید که احساس ناراحتی کنید؛ مثلا به خودتان بگویید: «حالم خوب نیست (تنها، ناراحت، بی حال و غیره هستم)». تحقیقات نشان داده اگر به خودتان اجازه دهید احساسات تان را دقیقاً به همان شکلی که هستند تجربه کنید و آن ها را بشناسید، این کار زودتر حالتان را بهتر می کند تا آنکه سعی کنید حواس خود را پرت کنید یا با حال روحی تان بجنگید.

حتی می توانید از آن احساسات به عنوان نوعی اطلاعات بهره ببرید. در حقیقت، روانشناسان پیشنهاد می کنند به احساسات ناخواسته و منفی خود به چشم اطلاعات نگاه کنید. به جای آنکه سعی کنید با بی اعتنایی یا پرت کردن حواس خود، این احساسات را نفی کنید، کنجکاو باشید و از خودتان بپرسید این احساس سعی دارد به شما چه بگوید. اگر احساسات تان را فراخوانی برای عمل تلقی کنید، این کار می تواند به شما کمک کند زودتر متوجه شوید برای بهتر شدن حال تان باید چه قدم هایی بردارید.

3- از تخیل خود بهره ببرید

تخیل ابزار قدرتمندی است؛ اگر به شیوه ی شادی بخشی مورد استفاده قرار بگیرد، می تواند کمک کننده باشد. یک راه سریع برای اینکه حال تان را کمی بهتر کنید این است که خودتان را در یک شرایط خوشایند و در حال انجام کارهای لذت بخشی تصور کنید که آرزویشان را دارید.

بچه ها این کار را زیاد انجام می دهند و شیفته ی احساسات خوشایندی هستند که از این بازی نصیب شان می شوند. شما هم می توانید با به کار گرفتن تخیل خود از چنین احساساتی بهره مند شوید. هر چه می توانید بیشتر خیالبافی های لذت بخش کنید. این تصاویر ذهنی می توانند ناخودآگاه شما را به گونه ای تنظیم کنند که با افکار آگاهانه ی شما مطابقت پیدا کند. تنها با فکر کردن به موضوعات خوشایند به تدریج احساس بهتری پیدا خواهید کرد.

4- با خودتان طوری صحبت کنید که انگار یک کودک هستید

یک عکس از دوران کودکی تان پیدا کنید و آن را همیشه پیش خود نگه دارید. ما اغلب با خودمان بیش از حد نامهربان و بد رفتار هستیم و خودمان را به خاطر اشتباهاتی سرزنش می کنیم که از همه ی انسان ها به خاطر بی نقص نبودن سر می زند.

اما اگر یک بچه مرتکب این اشتباهات می شد، باز هم آنقدر به تندی او را سرزنش می کردید؟ به احتمال زیاد جواب تان منفی است. خودتان را یک بچه تصور کنید تا با خودتان مهربان تر باشید.

به این ترتیب دیگر آن برخورد سرزنش آمیز را با خودتان نخواهید داشت. این طرز نگاه به اشتباهات خود، حال روحی تان را کمی بهتر می کند. علاوه بر این، سعی کنید به افکارتان نظم دهید و از آن ها نتیجه گیری کنید تا آن را به خود ِ کودک تان توصیه کنید. این توصیه ها باید درباره ی آن باشد که بار دیگر که چنین مشکلی پیش آمد، چطور می شود عملکرد دیگری داشت.

5- کمی بخوابید

وقت هایی که نمی توانید کمکی به بهتر شدن حال بد روحی تان کنید، سعی کنید کمی زودتر بخوابید. با این کار دست کم صبح روز بعد که از خواب بیدار می شوید احتمالاً حال تان کمی بهتر خواهد بود. شب ها سطح هورمون های شادی آور در بدن افت می کند، چون بدن نه برای فعالیت، بلکه برای استراحت آماده می شود. با داشتن خواب کافی، در زمان صبح هورمون های شادی آور (اندورفین، دوپامین و سروتونین) بیشتری در بدن شما وجود خواهد داشت و به این ترتیب به خودتان کمک خواهید کرد.

6- دلیل حال بد روحی تان را از خودتان بپرسید

ابتدا از خودتان بپرسید چرا چنین احساسی دارید. علاوه بر این باید ببینید درگیر چه تحریف های شناختی ای شده اید که باعث شده اند برداشت نادرستی از وقایع و شرایط داشته باشید و مانع از بهتر شدن حال روحی شما و احساس شادی در شما شده اند. با پی بردن به تحریف های شناختی ای که شما را از دستیابی به یک حال روحی مناسب بازداشته اند، می توانید عملکردی دقیقاً عکس این تحریف ها در پیش بگیرید.

7- خانه ی خود را مرتب و تمیز کنید

یکی دیگر از توصیه های روانشناسان برای بهبود حال روحی خود، نظافت و مرتب کردن محل زندگی است.

رسیدگی به یک بخش از خانه، حتی یک کشو، می تواند سطح انرژی و طرز فکر شما را تغییر دهد. در خانه را تمیز کنید و با یک وسیله ی زیبا تزئینش کنید تا هر زمان که وارد خانه می شوید، با اولین چیزی که چشم تان به آن می افتد، روحیه تان بالا برود.

8- لباس مناسب بپوشید

وقتی ظاهر خوبی داشته باشید، احساس خوبی هم پیدا خواهید کرد. نگاه کردن به خود در آینه و پسندیدن چیزی که در آن می بینیم، در روحیه ی ما تأثیر گذار است. این کار برای ما تأیید کننده است و کار بهبود روحیه را ساده تر می کند. حتی ممکن است تحسین دیگران را برانگیزد، مسأله ای که همیشه تأثیر مثبتی بر حال روحی دارد.

9- از عصاره های گیاهی استفاده کنید

همانطور که می دانید هر رایحه ای می تواند چیز خاصی را برای ما تداعی کند و حال روحی ما را تغییر دهد. عصاره های گیاهی متعددی وجود دارد که از فواید زیاد و مختلفی برخوردارند. مثلاً می توانید مواقعی که احساس می کنید حال روحی خوبی ندارید، چند قطره از عصاره ی گیاهی مورد علاقه تان را روی دست هایتان بریزید و بعد از به هم کشیدن دست هایتان چند نفس عمیق بکشید. بعضی رایحه ها آرامش بخش هستند و برخی انرژی بخش.

10- زودتر از خواب بیدار شوید

کمی زودتر از خواب بیدار شوید چون زیاد خوابیدن گاهی باعث می شود روز خود را کسل و بی حال یا با احساس شرم شروع کنیم. فقط ۱۵ دقیقه زودتر بلند شدن می تواند ما را سر حال تر کند.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :
برچسب ها :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز