امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    41703

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    12:43 | ۲۰ آذر ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

ghazagh aroosi1 300x200 - یک عاشقانه قزاقیآداب و رسوم-ترکمن نیوز-  قوم قزاق مراسم ازدواج را در دو شب برگزار می‌کنند؛‌ یعنی دو شب جشن با اجرای کامل آداب و رسوم که هنوز رنگ مدرنیته را به خود نگرفته و کاملا سنتی برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ترکمن های ایران،   قزاق‌محله نام محله‌هایی در سه شهر گرگان، گنبد کاووس و بندر ترکمن در استان گلستان است که محل‌های اصلی سکونت و زندگی این گروه از مردم قزاق در ایران به شمار می‌روند. قزاق‌محله گرگان در مرکز این شهر قرار دارد و یکی از هفت محله قدیمی شهر محسوب می‌شود.

مراسم ازدواج‌ قزاق‌های ایران پر از نقش و رنگ و آغشته به اصالت است و احترام به بزرگ‌ترها در مراسم ازدواج برای آنها اهمیت ویژه‌ای دارد؛ به طوری که عروس و داماد در طول مراسم که در دو شبانه‌روز برگزار می‌شود، با هر بار حضور بزرگ‌ترهای فامیل به مجلس باید از جای خود بلند شوند و به احترام آنها خم شده و با اجازه آنها دوباره بنشینند.

ghazagh aroosi2 300x200 - یک عاشقانه قزاقی

مراسم ازدواج قزاق‌های ایران با دعای خیر بزرگ‌ترها برای عروس و داماد آغاز می‌شود و خانواده‌ها برای یکدیگر خلعتی می‌برند. عروس قزاق اجازه ندارد لباس‌های عروسی امروزی بر تن کند و باید لباس‌های سنتی قومش را بپوشد. او در مراسم ازدواجش توسط بزرگ‌ترها نصیحت می‌شود او هم پس از نصیحت‌شدن به نشانه‌ احترام مقابل آنها خم می‌شود. مراسم ازدواج با پختن شیرینی‌ها و غذاهای محلی همراه است که پخت و پز آنها به صورت گروهی توسط اقوام و آشنایان انجام می‌شود.

در بعد از ظهر روز اول عروسی، داماد موظف است که به همراه عروس خود دختران فامیل را به جنگل ببرد و با شیرینی و شربت از آنها پذیرایی کند.

مراسم عروسی به جشن و پایکوبی عروس و داماد ختم می‌شود و سپس آنها راهی خانه بختشان خواهند شد./ایسنا

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز