امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    43211

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    8:40 | ۱۵ دی ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

6 33 300x180 - گام اول حذف کنکور در دقیقه 90اخبار آموزش و پرورش- ترکمن نیوز- کنکور و حذف آن چند سالی می‌شود که به عنوان یکی از دغدغه‌های ثابت جامعه و آموزش عالی محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران، همواره هم محوریت تصمیم و گفته‌های آموزش و پرورش و وزارت علوم به این مهم خلاصه می‌شد که با اندیشیدن تدابیر خاص، اثر روانی و اجتماعی کنکور را کاهش دهند.
خداحافظ کنکور
بالاخره کنکور حذف شد. سیاست‌های دقیقه نود دولتی‌ها منجر به خروجی توییت وزیر آموزش و پروش شد تا دو روز پیش ذیل مطلبی در توییتر خود هشتگ بزند «خداحافظ کنکور!»
روز چهارشنبه بود که سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در صفحه توییترش نوشت: «جلسه تعیین‌تکلیف نهایی کنکور سال آینده برگزار شد. ورود به ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها نیازی به شرکت در کنکور و تحمل اضطراب‌های طاقت‌فرسا ندارد و صرفاً سوابق تحصیلی ملاک عمل است. از همراهی وزارت علوم برای این موفقیت متشکرم. خداحافظ کنکور!»
تدوین آیین‌نامه به زودی
این توییت فردای آن روز به تأیید مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور رسید و گفت: «آیین‌نامه اجرایی مصوبه پذیرش حداقل ۸۵‌درصد کنکوری‌ها براساس سوابق تحصیلی به زودی از سوی سازمان سنجش منتشر می‌شود.»

طبق آنچه حسین توکلی اعلام کرده است: براساس مصوبات چهاردهمین شورای سنجش و پذیرش دانشجو مورخ ۱۴‌آبان‌ماه در رابطه با آزمون سراسری سال‌۹۸ مقرر شده است که برای پذیرش دانشجو در رشته‌های تحصیلی با آزمون در آزمون سراسری سال‌۹۸ میزان تأثیر سوابق تحصیلی حداکثر ۳۰‌درصد و با تأثیر مثبت بر اساس ضوابط مندرج در قسمت‌های الف. و ب. بند یک این مصوبه است. همچنین بر این اساس حداقل ۸۵‌درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی کشور از سال‌۹۸ به بعد صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی و خارج از فرآیند آزمون سراسری انجام می‌شود.

پیشتر از این هم شنیده‌ها حکایت از این داشت که در سال‌۹۹ پذیرش دانشجو قطعاً بدون برگزاری کنکور انجام می‌گیرد، اما ظاهراً گام اول تلاش‌ها برای حذف کنکور نتیجه داده و این تصمیم در پایان سال‌۹۷ رسانه‌ای شده است.

طبق آنچه معاون آموزشی وزارت علوم هم گفته بود طراحی فاز اول حذف کنکور برای رشته‌های کم‌متقاضی قرار بود در سال‌۹۸ صورت گیرد. مجتبی شریعتی نیاسر تیرماه امسال گفته بود: «رشته‌های پرمتقاضی به دلیل وجود رقابت سنگین در آن‌ها ممکن است که تا مدت‌ها در قالب کنکور دانشجو پذیرش کنند، هر چند که در رشته‌های پرمتقاضی نیز می‌توان به تدریج پذیرش را به دانشگاه‌ها واگذار کرد.»
تصمیم دقیقه نودی
گفتنی است با توجه به اینکه آموزش و پرورش برای ایجاد بانک سوابق تحصیلی به ایجاد زیرساخت‌های مناسب نیاز داشت، قرار بر این بود که کنکور در سال‌۹۸ برگزار شود و برای سال‌۹۹ این تصمیم نهایی شود.

هر چند که باید گفت: این تصمیم گام اول و مثبت در جهت حذف غول کنکور است، اما تلخی ماجرا، استرس حاصل از این تصمیم برای داوطلبان کنکور امسال است که نظرات آنان ذیل توییت منتشر شده وزیر آموزش و پرورش گواه این گفته است.

داوطلبانی که معتقد هستند با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا کنون نیمی از این راه را طی کرده و اهداف ترسیم شده خود را مطابق با آنچه که تاکنون بوده پیاده ساخته‌اند؛ لذا چنین تصمیمی با مبهم بودن ابعاد آن اعم از اینکه این ۱۵‌درصد شامل کدام رشته‌ها و دانشگاه‌ها می‌شود، باعث شده تا عده‌ای از دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان استرس جدیدی را متحمل شوند. به هر حال حذف کنکور از یک جایی و یک روزی باید آغاز می‌شد.

یکی دیگر از انتقادات مطرح به این تصمیم این است که صنعت و مافیای شکل گرفته حول کنکور، از این پس دور و بر همین ۱۵‌درصدی خواهد گشت که قرار است برایش همچنان کنکور برگزار شود؛ چه بسا استرس و مافیا حول این ۱۵‌درصد بیشتر از قبل هم باشد. تدبیر سازوکاری برای کاهش مفاسد اجرای تصمیم جدید حذف گام به گام کنکور، لازمه و تکمیل کننده توییت خداحافظ کنکور آقای وزیر است.

منبع: جوان

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :
برچسب ها :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز