امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

Feraghi 27F 1 300x200 - کرونا آیین گرامیداشت مختومقلی فراغی را لغو کردترکمن نیوز:  مراسم گرامی‌داشت دویست و هشتاد و هفتمین سال تولد مختومقلی فراغی شاعر شهیر، ادیب و عارف ترکمن که همه ساله دهه آخر اردیبهشت ماه با حضور مهمانان داخلی و خارجی و جمع زیادی از علاقمندان به فرهنگ و ادبیات ترکمن برگزار می‌شد، امسال به دلیل شیوع کرونا لغو شد.

مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال هزار و ۷۳۳ میلادی برابر با سال هزار و ۱۱۲ شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه “سونگی داغی” بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه (شرقی ترین شهرستان استان گلستان) منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن که نام او در بین دیگر اقوام ایران زمین و دیگر ملل جهان نیز بلند آوازه شده، دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان شعر او نیز تاکنون به چندین زبان زنده دنیا از جمله انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

هرساله مراسم بزرگداشت این چهره ادبی ترکمن در دهه سوم اردیبهشت با حضور مقامات فرهنگی و ادبی ایران و برخی کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان در محل آرامگاه این شاعر و همچنین دربرخی شهرهای ترکمن نشین استان گلستان برگزار می شد.

در سال های اخیر و در قالب همایش‌های علمی، مراسم گرامی داشت مختوقلی فراغی در برخی مراکز آموزش عالی منطقه و تهران نیز برگزار شده بود.

برگزاری مراسم بزرگداشت سالروز ولادت مختومقلی فراغی در گلستان سابقه‌ای حدود چهار دهه‌ای دارد.

نخستین مراسم این شاعر نیز به مناسبت دویست و پنجاهمین سال تولد او و مصادف با سالروز بعثت نبی مکرم اسلام(ص) در سال ۱۳۶۲ به صورت غیررسمی توسط برخی علاقمندان به فرهنگ و ادب ترکمن در محل آرامگاه او برگزار شد اما شکل رسمی‌تر مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی روز ۲۷ اردیبهشت ۱۳۶۹ و باحضور “صفرمراد نیازاف” رییس جمهور وقت ترکمنستان به همراه شخصیت های فرهنگی و شاعران و نویسندگان این کشور در مزار این شاعر برگزار شد.

سفر زمینی عالی‌ترین مقام کشور ترکمنستان از منطقه مرزی گنبدکاووس و حضور بر سر مزار مختومقلی فراغی و ادای احترام به این شاعر شهیر ترکمن، جایگاه این شاعر بلندآوازه را بیش از پیش نمایان ساخت.

پس از گذشت هشت سال از حضور رییس جمهور وقت ترکمنستان بر سر مزار مختومقلی فراغی، نخستین مراسم رسمی برای این شاعر شهیر و نامی ترکمن ۲۵ اردیبهشت ۱۳۷۷ و پس از تشکیل استان گلستان در محل آرامگاه او در آق توقای مراوه‌تپه و باحضور مسوولان و مدیران فرهنگی گلستان و برخی مهمانان ترکمنستانی برگزار شد.

در این مراسم استاندار وقت گلستان وعده داد تا بنای یادبودی بر مزار مختومقلی فراغی و پدرش دولت‌محمد آزادی ساخته شود که پس از یکسال آرامگاه فعلی با حضور صفرمراد نیازاف رییس جمهور ترکمنستان و وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت هفتم افتتاح شد.

دراین مراسم فرهنگی که با حضور جمع زیادی از علاقمندان به مختومقلی فراغی برگزار شد، نیازاف از تلاش‌های دولت ایران برای مرمت و احداث آرامگاه این شاعر ترکمن قدردانی و مختومقلی فراغی را عامل وحدت ۲ ملت ایران و ترکمنستان دانست و گفت: مختومقلی در قرن ۱۸ میلادی مردم را با ادبیات آشتی داد.

همچنین در این مراسم پیام رییس جمهور وقت جمهوری اسلامی نیز توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت شد.

رییس دولت اصلاحات در پیام خود گفته بود که “مختومقلی به تمام بشریت تعلق دارد”.

برگزاری مستمر مراسم بزرگداشت تولد مختومقلی فراغی شاعیر شهر ترکمن در استان گلستان هرساله در دهه سوم اردیبهشت با تشکل ستاد و کمیته‌های مردمی توسط علاقمندان به فرهنگ و ادب ترکمن و همراهی برخی دستگاه‌های اداری و فرهنگی استان انجام می شد اما شیوع کرونا برگزاری این مراسم را تحت الشعاع قرار داده است.

در همین پیوند فرماندار شهرستان مرزی مراوه‌تپه در شرقی‌ترین نقطه استان گلستان با تبریک دویست و هشتاد و هفتمین سال تولد مختومقلی فراغی گفت که امسال مراسم گرامیداشت این شاعر ترکمن به دلیل شیوع ویروس کرونا و نیز تقارن روزهای پایانی ماه مبارک رمضان با ایام ولادت این شاعر شهیر ترکمن، برگزار نخواهد شد.

امانگلدی ضمیر یادآور شد: سال گذشته نیز به سبب وقوع سیل درچند شهر گلستان و برخی استان‌های کشور و به احترام جان باختگان و آسیب دیدگان این بلای طبیعی، مراسم بزرگداشت این شاعر شهیر ترکمن در آرامگاه او فقط در حد سخنرانی، قرائت شعر و مقاله برگزار شد.

ضمیر اظهار داشت: مختومقلی فراغی شاعری بزرگ، عارفی نامدار و چراغ فروزان ادبیات و فرهنگ ترکمن است که با شناخت اوضاع زمانی خود و الهام از فرهنگ و مدنیتی که تعلق به آن داشت و نیز با الهام از کتاب قرآن و شرع مقدس اسلام، شعر می سرود و برای شعرای پس از خود جریان ادبی جدیدی پایه گذاری کرد./ایرنا

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز