امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    25483

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    15:19 | ۰۶ تیر ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

معادن ید 300x202 - چرایی مخالفت های استخراج معادن ید در مناطق مرزی گنبد کاووساخبارگنبد کاووس- ترکمن نیوز- در کنار مزایا و محاسن اقتصادی اکتشاف و استخراج معادن ید در مناطق مرزی گنبدکاووس، مخالفانی نیز دارد که بیشتر دغدغه حفظ محیط زیست را دارند.

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی ترکمن های ایران،  جمعی از اهالی روستای مرزی دوزاولوم بخش داشلی برون گنبد، به هنگام حضور کارشناس و نماینده یک شرکت سرمایه گذاری برای انجام اقدامات اولیه اکتشاف معدن ید در نزدیکی این روستا با تجمع مقابل پاسگاه مرزبانی شهید حدادی این روستا مانع انجام کار شدند.

مردم این روستای مرزی با حضور گسترده خود مقابل پاسگاه، مخالفت جدی خود را با اجرای طرح اکتشاف ید که معتقدند پساب آن اراضی زراعی و دامپروری آنان را از بین می برد، اعلام کردند.

براساس گزارش پاسگاه شهید حدادی هنگ مرزی اترک گلستان، در جلسه ای که با حضور دهیار و رئیس شورای اسلامی روستای دوزاولوم با دارندگان پروانه اکتشاف برگزار شد، رئیس شورای اسلامی روستا به نمایندگی از مردم مخالفت جدی خود را با انجام هرگونه عملیات اکتشاف اعلام کرده است.

به گفته یکی از ساکنین بخش مرزی داشلی برون  گنبد کاووس یکی از نگرانی های اهالی روستای دوزاولوم بحث خطرات زیست محیطی استخراج معدن ید در محدوده این روستا است.

مصطفی جرجانی افزود: مردم روستا با توجه به سابقه معدن ید بویژه در منطقه ‘اینچه’ در حوزه شهرستان آق قلا که شورابه های استخراجی آن سبب آسیب به اراضی زراعی شده، معتقدند که این معدن نیز اراضی زراعی آنان را به شوره زار تبدیل می کند و از این حیث نگران هستند.
وی اضافه کرد: علاوه بر این با توجه به اجرای پروژه حدود یکصد میلیارد ریالی تولید محصولات ارگانیا در حوزه این روستا و حدود 150 شغل ایجاد شده از محل این واحد تولیدی برای اهالی، آنان معتقدند که اکتشاف معدن ید به این پروژه آسیب جدی می زند.

رییس شورای بخش داشلی برون گنبدکاووس نیز گفت: مردم محروم مناطق مرزی این شهرستان بویژه روستای دوزاولوم با سرمایه گذاری بخش خصوصی مخالف نیستند اما معتقدند که انجام یک کار تولیدی نباید به محیط زیست آنان که میراث آیندگان است، آسیب بزند.

گوللر صابری راد افزود: مخالفت مردم این روستا با اکتشاف و استخراج ید به دلیل مشکلات زیست محیطی این طرح است که قطعا اندک اراضی زراعی آنان و شغل دامپروری مردم این دیار مرزی را نابود می کند.
وی بابیان اینکه شنیده شده صنعت، معدن و تجارت گلستان تاکنون 15 مجوز اکتشاف ید در منطقه مرزی داشلی برون گنبدکاووس صادر کرده است، گفت: این نهاد به جای صدور این همه مجور، ابتدا یک طرح را به بهره برداری برساند تا مردم مشاهده کنند که اجرای این طرح ها خطرات زیست محیطی ندارد.

صابری راد اضافه کرد: مردم این منطقه وقتی می بییند که تنها واحد تولیدی ید این استان در منطقه اینچه آق قلا منجر به تخریب محیط زیست آن شده، مخالف اجرای طرح مشابه در روستای خود که با محدودیت شدید اراضی مواجه است، هستند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس گفت: هرگونه اکتشاف معادن ید باید با مجوز محیط زیست باشد که مجوزهای این حوزه در مرکز استان و سپس توسط سازمان مرکزی حفاظت محیط زیست صادر می شود.

همچنین کارخانه تولید ید کانسار خزر در ۲۷کیلومتری شمال آق‌قلا و در نزدیکی مرز اینچه‌برون واقع است. کانسار خزر در سال ۸۳ با هدف اکتشاف و استخراج ید در شمال استان گلستان تاسیس و تولید ید در معدن این شرکت از اواخر سال ۸۷ آغاز شد.

گفته می شود،در جهان تعداد معدودی از کشورها و ازجمله ترکمنستان، آذربایجان، امریکا، چین، روسیه، شیلی، ژاپن و ایران تولیدکننده ید به‌شمار می‌روند. حداقل ۲۴ نوع ماده یددار وجود دارد. بیشترین مصارف این ماده معدنی را می‌توان در صنایع داروسازی (مانند قرص‌های تیروئید)، صنایع پتروشیمی (به‌عنوان کاتالیزور)، ساخت داروهای ضدعفونی‌کننده دامی و مواد شیمیایی (تمامی ترکیبات یددار) دید. این ماده معدنی در ساخت اسیداستیک، کائوچو، رنگدانه، مواد آلی، فیلم مدیا، تولید فلزات با خلوص بالا، مکمل غذایی، تایر اتومبیل، صنایع هوافضا و الکترونیک نیز به کار می‌رود. درباره منحصربه‌فرد بودن ید در استان گلستان و میزان استخراج آن، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان عنوان کرد: ۹ کشور در دنیا ازجمله ایران ید را استخراج و استحصال می‌کنند و به‌دلیل معادن ید استان گلستان، کشور ما در رده ۶ کشور تولیدکننده ید جهان قرار گرفته است.

 

گرد آوری : گروه خبری ترکمن نیوز

https://turkmensnews.com

منبع : irna.ir/golestan

لینک عضویت کانال تلگرام

https://t.me/ITNAnews

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز