امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    67420

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    12:04 | ۱۷ دی ۱۳۹۸

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

وطن 300x200 - چرایی احترام بی نظیر یک ملت به سرباز وطنتورکمن نیوز تشییع میلیونی، تاریخی و بی‌نظیر پیکر شهید سلیمانی بوسیله ایرانیان را تنها در چارچوب علاقه حاکمیت نمی‌توان تبیین کرد. بلکه آنرا باید در چارچوب «احترام ایرانیان» به سرباز «محافظ وطن» در این شرایط حساس توضیح داد.

یعنی در شرایطی که «ایران» با خطر سیاست تهاجمی ترامپ دیوانه روبرو است، وجدان عمومی ایرانیان بصورت شهودی این موضوع را فهمید و به آن یک «واکنش جمعی بی‌نظیر» نشان داد که در روزهای ۱۷، ۱۸، ۱۹ آذر ۱۳۹۸ جهانیان شاهد آن بودند.

بحران کنونی ایران در زمان «ترامپ دیوانه» از کجا شروع شد؟ ایران برجام را پس از سال‌ها مذاکره امضا کرده بود و دولت ایران به آن پایبند بوده است. ولی ترامپ همسو با راست افراطی در جهان یک طرفه از برجام خارج شد و بزرگترین تحریم در تاریخ بشر را بر دولت و ملت ایران تحمیل کرد.

سپس ترامپ در واکنش به کشته شدن یک پیمانکارش در خاک عراق، ۶۵ شیعه عراقی را کشت و زخمی کرد. در واکنش به این کشتار شیعیان عراق، کتایب عراق فقط دست به «محاصره سفارت آمریکا» در بغداد زد، یعنی فقط نافرمانی مدنی کرد. اما ترامپ دیوانه در حالیکه قاسم سلیمانی ساعت ۸ صبح با نخست وزیر عراق ملاقات رسمی داشت او و همراهانش را جنایتکارانه و در اوج بی‌خردی ترور کرد!

فورا مشاور سابق ترامپ جان بولتن توئیت کرد و گفت: این ترور اولین گام برای سقوط جمهوری اسلامی است! این در حالی‌ است که ایرانیان می‌دانند در شرایط فعلی «ضربه به جمهوری اسلامی یعنی ضربه به یکپارچگی ایران». تشییع میلیونی و بی‌سابقه ایرانیان در خوزستان، مشهد، تهران، قم و کرمان یعنی اعلام پیام به دشمنان ایران که بدانید در ایران با یک «پیکر واحد» روبرو هستید.

به نظر من ممکن است همه مردم نسبت به کاری که در احترام به سلیمانی انجام دادند، آگاهی تشریحی گفتمانی نداشته باشند ولی «آگاهی عملی» دارند، یعنی مثل ربات عمل نکردند و با «قلب جمعی» حرکت کردند و این رخداد بزرگ را آفریدند.

توجه داشته باشید حاکمیت در تشییع جنازه میلیونی پیکر سردار حتی یک نفر را به زور به این مراسم نکشاند و میلیون‌ها ایرانی از صمیم قلبشان به این سرباز صادق وطن احترام گذاشتند. به همین دلیل شایسته است همه کلاهمان را به احترام مردم ایران و خصوصا مردم خوزستان بر داریم.

من این اقدام جمعی و بی‌نظیر ایرانیان در احترام به قاسم سلیمانی را «بیداری وجدان جمعی ایران» برای حفظ ایران می‌دانم. مردم ایران با این اقدام جمعی خود کمک شایان توجهی به مهار بحران‌های ایران کردند. انتظار این است که حاکمیت ایران در مقام پاسخگویی به جنایت ترامپ بجای تاسی به قدرت سخت و نظامی ایران از «قدرت نرم ایران» که این روزها ایرانیان به نمایش گذاشتند، بیشتر استفاده کند.

ایران این توانایی را دارد که با اتکا به «قدرت نرمش» به تدریج منطقه را از حضور آمریکایی‌ها خالی کند-مثل اقدامی که هم اکنون مجلس عراق دنبال آن است. اگر حاکمیت و ملت ایران «با تدبیر» توطئه‌های ترامپ را خنثی کنند، فرایند توسعه ایران با صلابت و پرسرعت به پیش خواهد رفت-چنین باد.

 

✏️ حمیدرضا جلائی‌پور

 

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز