امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

|

دمای هوای شهر

شهر زیبای گنبد کاووس را آغل دام ها نکنیم/جمع آوری غیر اصولی پوست دام ذبح شده

پاشنه آشیل شورای اسلامی شهر و شهرداری گنبد کاووس در ایام عید قربان

  • کد خبر :

    617

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    19:35 | ۰۶ شهریور ۱۳۹۶

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

شعار توسعه متوازن شورای اسلامی شهر و شهرداری گنبد کاووس را گرامی می‌داریم
گزارش ویژه – تورکمن‌نیوز – در آستانه فرارسیدن یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین عیدهای مذهبی مسلمانان جهان (عید سعید قربان) در بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر استان گلستان شهر زیبا و تاریخی گنبد کاووس هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،   با وجود گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی مردم پرشور از روستاهای اطراف برای خرید و برپایی عید قربان از چند روز قبل گنبد را بیش از پیش غرق در ترافیک و ازدحام کرده‌اند.
این شهر تاریخی اقوام مختلف ترکمن, سیستانی, ترک, کرد, بلوچ, افغانی و … را همچون رنگین کمانی در خود جای داده و همگی یکدل و متحد همانند کشوری کوچک در ایران نماد وحدت امت اسلامی شده است.
عید سعید قربان بزرگترین عید مسلمانان جهان به خصوص ترکمن‌های اهل سنت استان گلستان و ترکمن صحرا محسوب می‌شود، در این روز رسم دیرینه‌ای وجود دارد و به منظور نذری رسم به جا مانده از ابراهیم خلیل الله دام ذبح می‌کنند.
عید قربان در ترکمن صحرا تا سه روز به طول می‌انجامد و رسم است بعد از مراسم نماز عید قربان, هر خانواده متناسب با توان مالی گوسفند، بز، گاو و شتر قربانی می‌کنند.
اما عید قربان برای شهروندان مخاطرات و معضلاتی به دنبال دارد که روزها قبل از فرارسیدن این روز باعث نگرانی ساکنین محلات مختلف شهر به خصوص محلات غربی و ترکمن نشین می گردد.
همه ساله خرید و فروش نابسامان دام در معابر و میادین مختلف باعث آلودگی و بدمنظر شدن خیابان‌های شهر می‌شود.

پاشنه آشیل ایام عید قربان شورای اسلامی و شهرداری گنبد کاووس جمع آوری غیر اصولی پوست دام ذبح شده
یکی از بزرگترین مشکلات در ایام عید قربان خرید و فروش غیر اصولی و غیر بهداشتی پوست دام قربانی است و معمولا هرقدر هم مسئولان بهداشت و شهرداری بخواهند نظارت داشته باشند باز هم اگر مکان جمع آوری پوست داخل شهر باشد مسئله بوی تعفن‌آور و ناراحت کننده آن حداقل 200 متر اطراف آن را بلحاظ هوا و محیط کثیف و غیر قابل زندگی می‌سازد.
در سال‌های گذشته با مصوبه شورای اسلامی شهر, ماموران شهرداری نظارت دقیق‌تری را برای جمع آوری و دپوی پوست دام در شهر اعمال کردند اما با این حال ساکنین محل انتهای شریعتی و بعثت غربی همچنین کسبه و مغازه‌داران اطراف پل گدم آباد از معضل جمع‌آوری غیر اصولی پوست‌های گندیده روزها و ماه‌ها ناراحتی داشتند و عذاب کشیدند, حال این سوال پیش می‌آید که اگر این مسئله جلوی درب منزل هریک از شما مسئولین پیش آمده بود یا در یکی از خیابان‌های به اصطلاح بالای شهر صورت گرفته بود چه اتفاقی می‌افتاد و چه حالی داشتید.

معضل اصلی جمع آوری پوست است یا دلالان پوست
به گزارش و مشاهدات خبرنگار ترکمن نیوز, در سال‌های گذشته دباغان و جمع کنندگان پوست احشام با خودروهای مختلف و گاری از سطح شهر (کوچه‌ها و معابر) پوست را از جلوی منازل جمع آوری می‌کردند و نهایتا همه را به ابتدای پل گدم آباد منتقل می‌کردند.
در تصاویر زیر مشاهده میفرمایید پوست‌های جمع‌آوری شده چه منظر وحشتناک و نازیبایی را ایجاد کرده و مسائل غیر بهداشتی عدیده‌ای می‌تواند از آن منطقه و شهر را دربرگیرد.
هرچند شهرداری درآن مکان هم جای مناسبی برای این قشر تدارک دیده بود اماعزیزانی که در خرید و فروش پوست احشام فعالیت دارند هیچگونه همکاری با عوامل شهرداری انجام نمی‌دهند و همین امر باعث شده تامنظر شهر دچار چالش گردد.

یکی از اهالی محل به خبرنگار ترکمن نیوز گفت: امسال به هیچ وجه این مسئله را تحمل نخواهیم کرد و اگر همانند سال‌های قبل بخواهند جلوی مغازه و خانه‌های ما پوست جمع آوری کنند همگی با پوست‌های متعفن به شورای شهر و شهرداری و خانه مسئولین خواهیم آمد تا  اگر توانستند بوی تعفن پوست‌ها را تحمل کنند ما هم تحمل کرده اعتراضی نخواهیم کرد.

یکی دیگر از کاسبین محل در ادامه گفت و گو افزود: دلالان انواع پوست‌های گاو و گوسفند را در این محل جمع کرده و امعا و احشاء دام‌های ذبح شده را با چنان وضعیت نامطلوبی روی زمین و پیاده رو پهن می کنند که قابل وصف نیست.

متاسفانه دپو کردن پوست‌ها روی همدیگر به مدت طولانی همراه با اجزای شکمبه دام چنان وضعیت غیر بهداشتی را به وجود می‌آورد که این امر می‌تواند باعث واکنش‌های نامناسبی از سوی کسبه و ساکنین را در پی داشته باشد.

علاوه بر اینکه این امر منظر نامناسبی در شهر ایجاد می کند جمع آوری و دپوی پوست دام در اطراف میادین شهر باعث ترافیک و در برخی موارد موجب تصادف خواهد شد.

 

به گزارش خبرنگار ترکمن نیوز: تجربه سال‌های گذشته نشان داده است؛ نیروی انتظامی نیز طرح خاصی برای ساماندهی و نظارت بر جمع آوری پوست ندارد چراکه متولی این امر را شهرداری می‌داند.
در ادامه نامه اهالی محل و کسبه سرپل روستای گدم آباد را می‌توانید مشاهده کنید که برای مسئولان و شهرداری نوشته اند و عاجزانه درخواست رسیدگی، پیگیری  و پیشگیری از این معضل مهم را دارند که تصویر این نامه را برای خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن (تورکمن نیوز) ارسال کرده‌اند تا با انتشار آن بلکه بتوانند تاثیر گذارتر عمل کرده باشند چرا که؛ علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.

انتشار دهنده: یاشار نیازی

name ahali 213x300 - پاشنه آشیل شورای اسلامی شهر و شهرداری گنبد کاووس در ایام عید قربان

 

گزارش تصویری از محل جمع آوری و دپوی پوست به شکل غیر اصولی و غیر بهداشتی (سرپل گدم آباد) عید قربان 1395

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز