امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    34425

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    12:12 | ۱۱ شهریور ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

منطقه آزاد «اینچه‌برون» متعلق به همه گلستان است 300x225 - منافع منطقه آزاد «اینچه‌برون» متعلق به همه استان گلستان و بلکه کشور خواهد رسیداخبار گنبدکاووس– ترکمن نیوز- نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کسی نمی‌تواند منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون را مصادره به شهر و منطقه‌ای خاص کند، گفت: مرکز این منطقه در اینچه‌برون گنبدکاووس و منافع آن متعلق به همه گلستان است.

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی ترکمن های ایران، شهرستان گنبدکاووس به عنوان یکی از بزرگترین و ژئوپلتیک‌ترین شهرستان‌های کشور با ویژگی‌های بسیار منحصر به فرد، خود از دیرباز همواره مورد توجه بوده و هرچند کمتر توانسته از امکانات و بهره‌مندی‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی استفاده کند اما هیچ‌گاه کسی نتوانسته ظرفیت‌های عظیم این شهرستان در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری، صنایع دستی، فرهنگ و تاریخ، کشاورزی، صنعت و تولید، ورزش و هنر را انکار کند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گنبدکاووس تنوع جغرافیایی و داشتن بیش از 120 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان و خط راه آهن ارتباطی است که ایران را به آسیای میانه متصل کرده است.

منطقه آزاد تجاری «اینچه‌برون» یکی از بزرگترین حلقه‌های مفقوده توسعه شهرستان گنبدکاووس بود که سالهاست مسوولان این شهرستان به دنبال تحقق آن بوده و سرانجام در چهارشنبه هفته گذشته با تلاش دسته جمعی مسوولان استانی و شهرستانی این مهم به وقوع پیوست.

قره‌جه طیار نماینده گنبدکاووس که قبل از انتخاب به عنوان نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی قول تحقق این موضوع را داده و به همین دلیل از ابتدا به عضویت در کمیسیون اقتصادی و کمیته مناطق آزاد مجلس در آمده بود امروز نشستی را با خبرنگاران و اهالی رسانه برگزار کرد تا پیرامون برخی از موضوعات پیرامون منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون توضیحاتی ارائه کند.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به اینکه تصویب لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون حاصل تلاش همه مسوولان شهرستان گنبدکاووس و استان گلستان است، اظهار کرد: تلاش‌های آیت‌الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان، حسن صادقلو استاندار سابق، سید مناف هاشمی استاندار فعلی، نمایندگان ادوار گنبدکاووس و بسیاری از نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی موجب شد تا در ابتدا کمیسیون اقتصادی و سپس صحن علنی مجلس به این لایحه رای مثبت دهد.

قره‌جه طیار با بیان اینکه تردیدی نداشته باشید که ایجاد این منطقه آزاد تجاری می‌تواند تحول عظیمی در اقتصاد و اشتغال استان گلستان و به ویژه شرق استان ایجاد کند، افزود: در سفری که بنده به همراه وزیر صنعت، معدن و تجارت به قزاقستان داشتیم توافقاتی مبنی بر ایجاد کارخانه فولاد در گنبدکاووس به شرط راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون صورت گرفت که می‌تواند یک گام بزرگ برای منطقه ما باشد.

* دولت 18 ماه پس از تصویب فرصت دارد طرح جامع مناطق آزاد را ارائه دهد

وی با تاکید بر اینکه برخی سوالات را مبنی بر محدوده جغرافیایی و نقشه این منطقه آزاد مطرح شده شنیده است، خاطرنشان کرد: بعد از تصویب نهایی لایحه دولت ابتدا محدوده نخست مدنظر را حصارکشی خواهد کرد و دولت موظف است ظرف 18 ماه طرح جامع این منطقه را تهیه و شورای عالی مناطق آزاد ارسال کند که شورای عالی نیز 6 ماه فرصت خواهد داشت تصمیم نهایی را درباره نقشه نهایی محدوده منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون اتخاذ کند.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح موضوعاتی مبنی بر واگذاری زمین‌های منطقه آزاد تجاری به افرادی خاص، گفت: نخست اینکه تاکنون محدوده اصلی منطقه آزاد مشخص نشده بود و عملا واگذاری زمین‌های این محدوده معنایی نداشته است، مضاف بر اینکه تا قبل از تهیه طرح جامع منطقه آزاد اینچه‌برون طبق قانون تنها 15 درصد زمین‌ها مطابق با مفاد قانونی و تحت نظر کمیته‌ای ذیل شورای عالی مناطق آزاد ممکن خواهد بود.

طیار با بیان اینکه پس از تهیه طرح جامع نیز زمین‌ها متناسب با طرح و بر اساس مفاد و قالب‌های قانونی واگذار خواهند شد، ادامه داد: تا به امروز تمام تمرکز ما بر روی تصویب کلیات لایحه در مجلس بود و از فردا همزمان با طرح جزئیات لایحه در صحن مجلس ما نیز پیگیر جزئیات و موارد جانبی موضوع منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون متعلق به یک شهرستان و یا یک منطقه خاص نیست، گفت: این منطقه به مرکزیت اینچه‌برون در شهرستان گنبدکاووس راه‌اندازی می‌شود اما منافع آن به همه استان گلستان و بلکه کشور خواهد رسید.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین مزیت‌های ایجاد منطقه آزاد تجاری را بهره‌مندی از معافیت‌های 15 تا 20 ساله مالیاتی، استفاده از مشوق‌های صادراتی برای صنایع و تولیدکنندگان منطقه و جذب سرمایه‌گذار دانست و تاکید کرد: مهمتر از همه این موارد اشتغالزایی و رفع بیکاری در منطقه است که ما نیز تاکید کرده‌ایم اشتغالزایی در منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون باید با اولویت نیروهای بومی و جوانان همین منطقه باشد.

طیار با اشاره به اینکه براساس لایحه مصوب مناطق آزاد تجاری، این مناطق باید شامل هیچ نقطه جمعیتی شامل سکنه نباشد، تصریح کرد: با هدف جلوگیری از قاچاق کالا مقرر شده است محدوده اجرایی این منطقه در مناطق لم‌یزرع ایجاد شود.

وی با حاشیه‌سازی دانستن طرح موضوعاتی همچون مدیریت و تعلق منطقه آزاد تجاری به شهرستان آق‌قلا و یا سایر شهرستان‌های استان گلستان، افزود: مناطق آزاد طبق قانون زیر نظر شورای عالی مناطق آزاد اداره می‌شوند و دخالت هیچ شخص و مسوولی در شهرستانی حتی مرکز استان نمی‌تواند بر عملکرد آن تاثیرگذار باشد.

 

لینک عضویت کانال تلگرام

https://tlgrm.in/ITNAnews

منبع: farsnews

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز