امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    16509

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    21:43 | ۳۰ فروردین ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

Farhangi 30F 300x197 - مرمت 20 بنای تاریخی و فرهنگی کشور در طی 6 ماه آیندهمیراث فرهنگی-ترکمن نیوز- مدیر عامل و رییس هیات مدیره صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: طی 6 ماه آینده 20 بنای تاریخی و فرهنگی کشور مرمت و مجددا مورد بهره برداری قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران، پرهام جانفشان در بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در مدرسه تقوی گرگان با اشاره به این که تلاش داریم هر هفته یک بنا و محوطه تاریخی را پس از مرمت مورد بهره برداری قرار دهیم، افزود: تلاش داریم طی 6 ماهه دوم سال جاری 15 بنای دیگر را مرمت و احیا کنیم.
وی در خصوص بافت قدیم شهرهای ایران نیز گفت: این بافت ها به علت رسیدگی نشدن رو به فرسودگی رفته اند در صورتی که تمام آنها تاریخی و یک گنج محسوب می شود.
وی یادآور شد: بافت تاریخی یک شهر در واقع موتور محرک ثروت و رشد اقتصادی آن است و صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی آمادگی دارد تا طرح مرمت، تصویب و تغییر کاربری خانه ها، حمام ها، کاروانسراها و قلعه های تاریخی را رایگان انجام دهد و دولت نیز متقاضیان را جهت دریافت تسهیلات کم بهره به بانک های عامل معرفی می کند.
رییس هیات مدیره صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر این که فرهنگ احیا و باززنده سازی بناهای تاریخی بسیار مهم و ارزشمند است، گفت: در ایران بیش از یک میلیون بنا و میراث فرهنگی وجود دارد که تنها 32 هزار آن ثبت ملی شده است.
جانفشان ابراز داشت: 22 اثر نیز ثبت یونسکو شده است که از این جهت یازدهمین کشور تاریخی دنیا هستیم.
وی همچنین گفت: بافت تاریخی گرگان به لحاظ زنده بودن و سکونت و تردد مردم در آن و همچنین ارتباط نزدیک با هسته مرکزی و بازار اصلی شهر در کشور بی نظیر است.
وی با یادآوری اینکه منازل قدیمی می تواند به مراکز اقامتی – گردشگری و هتل های ارزشمند تبدیل شود، اظهار داشت: خانه عامری ها در کاشان سال گذشته به عنوان یکی از پنج هتل برتر خاورمیانه انتخاب شد و این ظرفیت و پتانسیل برای سایر نقاط کشور نیز فراهم است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان نیز در این مراسم گفت: بافت تاریخی گرگان به علت تردد زیاد مردم به نوعی زنده ترین بافت تاریخی کشور است.
ابراهیم کریمی افزود: میراث فرهنگی و بناهای قدیمی تاریخ و میراث ارزشمند ماست که نقش مهمی در توسعه و پیشرفت دارد ضمن اینکه با بهره برداری صحیح از آن اشتغال نیز رونق می گیرد.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان نیز گفت: به جز بافت و خانه های تاریخی گرگان ابنیه های ارزشمند دیگری هم در سایر شهرهای استان گلستان بویژه گُمیشان وجود دارد که طرح مرمت آنها در دستور کار قرار گرفته است.
ایمانیان در خصوص طرح مرمت، حفاظت، ساماندهی و محوطه سازی برج قابوس گنبد با همکاری پایگاه جهانی این برج گفت: با اعتبارات ملی و استانی امسال رطوبت زدایی، محیط سازی و محوطه سازی بافت پیرامون و محوطه برج و نیز تکمیل نورپردازی و مطالعه و اجرای رفع خطر گلسنگ ها انجام می شود.
شهر گرگان 1700 اثر ثبت شده ملی و 500 تپه از دوران ماقبل تاریخ دارد.
همچنین بافت قدیم گرگان به عنوان اولین و بزرگترین بافت شمال کشور و سومین بافت ثبت شده ایران بیش از 200 هکتار مساحت دارد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

https://t.me/ITNAnews

لینک عضویت کانال تلگرام

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز