امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

taji turkmensnews 18o 300x200 - مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی در آق توقای برگزار می شودمراوه تپه-ترکمن نیوز-  فرماندار مراوه تپه گفت: مراسم نکوداشت دویست و هشتاد و پنجمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی شاعر شهیر ایرانی ترکمن در آرامگاه این شاعر در روستای آق توقای با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان میراث فرهنگی برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ترکمن های ایران،  اسماعیل تاجی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، گفت: مراسم بزرگداشت این شاعرو عارف بزرگ ترکمن ساعت 15 پنجشنبه هفته جاری باحضور مسئولان ملی، استانی و محلی و نیز اقشار مختلف مردم در محل آرامگاه مختومقلی فراغی در روستای آق توقای این شهرستان برگزار می شود.
وی افزود: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مهمانان ویژه دویست و هشتاد و پنجمین سال تولد مختومقلی فراغی هستند.
تاجی از برگزاری جلسات هماهنگی و برنامه ریزی برای مراسم بزرگداشت این شاعر شهیر ایرانی ترکمن در مراوه تپه خبر داد و اضافه کرد: این مراسم فرهنگی از شبکه تلویزیونی استان گلستان، شبکه سراسری شما و شبکه رادیویی صدای گلستان به صورت مستقیم پخش می شود.
وی، برگزاری مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی را فرصتی خوب برای نمایش توانمندی های مراوه تپه دانست و تصریح کرد: در این مراسم برنامه های مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی پیش بینی شده است.
به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن درسال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده اند.
مختومقلی فراغی درکنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش به روستای آق تقه در40 کیلومتری غرب مراوه تپه (منتهی الیه شرق گلستان ) منتقل و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپرده شد.
بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده و همه ساله در اردیبهشت ماه مراسم بزرگداشت این شاعر در استان گلستان برگزار می شود.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان او به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

گردآوری:گروه خبری ترکمن نیوز

لینک عضویت در کانال

https://t.me/ITNAnews

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز