امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    76076

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    10:02 | ۰۷ خرداد ۱۳۹۹

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

روحانی مجلس یازدهم 300x151 - مجلس نماد دموکراسی اسلامی است / دولت و مجلس در چارچوب قانون اساسی همکاری خواهند کردترکمن نیوز:  رئیس جمهور با بیان اینکه پارلمان و مجلس در سراسر جهان نماد مهم دموکراسی است، گفت: مجلس شورای اسلامی نماد دموکراسی اسلامی و مردم سالاری دینی است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛ از خانه ملت،حسن روحانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 7 خرداد) مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک آغاز یازدهمین دوره مجلس، گفت: پارلمان و مجلس در سراسر جهان نماد مهم دموکراسی است و در ایران اسلامی مجلس شورای اسلامی نماد دموکراسی اسلامی و مردم سالاری دینی است.

وی افزود: اولین رکن دموکراسی در تاریخ ایران حدود 114 سال پیش با مجلس شورای ملی آن زمان شکل گرفت و این نهاد از زمان مرحوم آخوند خراسانی، محقق نائینی تا امام خمینی (ره) به عنوان  نهادی مشروع و قانونی تلقی می شده است.

رئیس جمهور افزود: درمجلس شورای اسلامی از آغاز بزرگانی بر همین صندلی ها نشسته و ادای وظیفه کردند. از آیت الله مدرس تا مقام معظم رهبری، مرحوم هاشمی رفسنجانی، شهید رجایی، شهید باهنر، شهید چمران، در مجلس اول به وظیفه مهم قانونگذاری پرداختند.

روحانی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی هم همانند دوران ریاست جمهوری 4 ساله و زودگذر است، گفت: با همکاری دولت و مجلس می توانیم یادگاری دائمی و ماندگار برای مردم باقی بگذاریم و آن یادگار بزرگ قانون متقن، صحیح، کارآمد و مفید برای جامعه است.

قانون مدنی کشور با بیش از یک قرن محکم‌ترین قانون است

روحانی افزود: مجلس‌ها آمدند و رفتند، دولت‌ها هم آمدند و رفتند اما می‌بینید قانون مدنی کشور برای دهه‌ها و بیش از یک قرن به عنوان محکم‌ترین قانون هنوز هم جای افتخار برای ایران و قانونگذاری ایران است.

وی یادآور شد: دولت و مجلس در بسیاری از زمینه‌ها می‌توانند همکاری کنند اما بهترین همکاری لایحه خوب از سمت دولت و بررسی و تصویب از سوی مجلس شورای اسلامی است و باقیات الصالحات عند ربک ثوابا و خیر‌العمل.

رئیس جمهور عنوان کرد: امیدوارم در یک سال باقی مانده این دولت و آغاز اولین سال این مجلس بتوانیم در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشیم، مبنای ما برای همکاری‌ها چارچوب قانون اساسی است و ما مجلس را تک تک نمایندگان مجلس از دیدگاه قانون اساسی در برابر کل ملت ایران مسئول می‌دانیم آنچنان  که قانون اساسی این را می‌گوید و اگر همه فکرها برای منافع ملی، امنیت ملی، مصالح ملی و هویت ملی باشد و مصالح عمومی را بر مصالح حزبی، جناحی  و حوزه‌های انتخابیه ترجیح دهیم که بی‌تردید مجلس نه مجلس حوزه‌های انتخابیه است و نه مجلس اقوام و نه مجلس جناح‌ها و نه مجلس فرق است.

روحانی افزود: مجلس شورای اسلامی خانه ملت است و از آن ملت ایران است. ترجیح منافع ملی بر منافع بخشی و حوزه‌های انتخابیه و جناحی به عنوان اساس کار برای همکاری دولت و مجلس خواهد بود.

ایران در فهرست کشورهای موفق در زمینه مهار کرونا

وی با ارائه گزارشی از عملکرد دولت به مجلس یازدهم، افزود: دولت یازدهم و دوازدهم در دو مقطع 5 ساله و 3 ساله قرار گرفت، در 5 سال اول مبنای دولت گشایش و پیشرفت بود و بحمدالله در همه زمینه‌ها در سال های اولیه هم شاهد گشایش‌ها در امور مهم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بودیم و هم شاهد پیشرفت.

رئیس جمهور اظهار کرد: اینکه بحمدالله امروز در ماجرای کرونا ایران در لیست کشورهای موفق در مبارزه با این ویروس خطرناک قرار گرفته یکی از دلایل آن این است که در دولت یازدهم پایه‌های درمان و بهداشت در کشور مستحکم شد. توانمندی درمانی کشور از تخت‌های بیمارستانی تا تجهیزات به دو برابر آنچه قبل از سال 92 در تاریخ ایران بوده است، رسید و این افتخار بزرگی است.

روحانی اظهار داشت: شرایط آنچنان مهیا شد که در حادثه سخت ویروس کرونا، دغدغه ای به لحاظ تخت بیمارستانی، تخت های ویژه ICU و تنفس مصنوعی نداشتیم که این وضعیت به دلیل استحکام پایه های درمانی در جمهوری اسلامی ایران بود.

رشد شرکت های دانش بنیان و تقویت فضای مجازی

وی افزود: در زمینه فضای مجازی و تقویت آن به وضعیتی رسیدیم که بسیاری از امور از طریق فضای مجازی حل و فصل شد. کار مجلس در ماه های آخر دوره دهم بر مبنای امکانات، فضای مجازی بود.

رئیس جمهور بیان کرد: مردم به دلیل وجود دولت الکترونیک از مراجعه به بانک ها و دستگاه های دولتی بی نیاز شدند و 77 میلیون نفر از بانک ها بدون مراجعه، وام دریافت کردند و این توانمندی کشور در فضای مجازی را نشان می دهد.

روحانی ادامه داد: در سال 92 در حدود 300 هزار موبایل هوشمند در کشور وجود داشت و امروز بیش از 70 میلیون موبایل هوشمند در کشور وجود دارد و این به معنای امکانات کشور در فضای مجازی است.

وی افزود: شرکت های دانش بنیان در دولت های یازدهم و دوازدهم شاهد تحول اساسی بودند. از 52 شرکت دانش بنیان امروز به 5 هزار شرکت دانش بنیان رسیده ایم و درآمد آنها در سال 98 حدود 120 هزار میلیارد تومان بوده است که نشان دهنده یک تحول بزرگ در زمینه اشتغال و فناوری نوین با استفاده از توانمندی دانشمندان جوان بوده است.

رئیس جمهوری کشورمان گفت: خودکفایی و توسعه کشاورزی و آماده سازی محصولات کشاورزی تا 120 میلیون تن نشانه تحرک ملت بزرگ ایران در بخش کشاورزی و صنعت بوده است.

وی افزود: در زمینه علم و فناوری از رتبه 21 به رتبه 16 دست یافتیم و در زمینه نوآوری از رتبه 131 به رتبه 61 رسیدیم. این تحرک بزرگ در سراسر کشور در زمینه های اقتصادی و اجتماعی بود. البته در سایر زمینه ها نیز شرایطی را به وجود آوردیم که خودکفایی ها و خوداتکایی ها بتوانند بروز و ظهور پیدا کنند.

تبدیل استراتژی گشایش به ایستادگی، با توجه به فشار اقتصادی دشمن

روحانی افزود: ما در این دوران توانستیم از 52 میلیون لیتر بنزین به 110 لیتر بنزین برسیم و در زمینه تولید گاز آنچنان خودکفا شدیم که امروز حدود هزار میلیون مترمکعب در روز تولید داریم و این تحولات عظیم در سایه استراتژی گشایش و پیشرفت در کشور به دست آمده است، در حوزه نظامی ما دارای رتبه 22 در جهان بودیم که امروز این رتبه به 14 رسیده است. در واقع قدرت نظامی ما در بخش‌های مختلف در طول سالیان گذشته شاهد تحول بزرگ بوده است.

وی یادآور شد: ما در همه زمینه‌های زیربنایی شاهد تحول عظیم بودیم، در ارتباط با بزرگراه‌های کشور از 14 هزار کیلومتر به 28 هزار کیلومتر رسیدیم یعنی این میزان به دو برابر شرایطی رسیده است که دولت یازدهم پیش از آن در اختیار داشت. در سایر زمینه‌ها از جمله ریل و بنادر حرکت‌های خوب را نیز شاهد بودیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: این دولت در پایان دوره اول خود شاهد آمار و ارقامی بود که از روز اول دولت امید به آن داشتیم. رشد اقتصادی کشور در سال95 بالاترین رشد اقتصادی جهان بود، ایران در سال 1395 رشد اقتصادی 12.5 بوده و در تورم نیز توانستیم به تورم تک رقمی 9 درصد و حتی 7 درصد در مقاطعی برسیم.

روحانی ادامه داد: دولت در زمینه صادرات غیرنفتی که روز به روز در تنگنا قرار گرفتیم در چند سال متناوب صادرات غیرنفتی با واردات غیرنتفی تراز مثبت پیدا کرد و ما شاهد اشتغال 970 هزار شغل جدید در سال 96 بودیم بنابراین دوران گشایش و پیشرفت در 5 سال نخست با کمک مجلس و سایر قوا و هدایت مقام معظم رهبری به نقطه قابل قبول دست یافته اما متأسفانه دشمنان ما این حرکت سریع و رشد قابل ملاحظه‌ ایران را نتوانستند تحمل کنند لذا ما در پایان سال 96 و اوایل سال 97 دوران جدیدی پیش روی دولت داشتیم.

وی گفت: با توجه به تحولات دولت از استراتژی گشایش و پیشرفت به سمت استراتژی ایستادگی و بردباری پیش رفت، شرایطی که از سال 1397 ایجاد شد، شرایط سخت اقتصادی را برای ایران به وجود آورد، در این دوران با حمایت مردم و هدایت مقام معظم رهبری نگذاشتیم دشمنان به هدف خود دست یابند، آنها می‌خواستن نظام ایران دچار اخلال شود و اقتصاد ایران دچار فروپاشی شود، دشمنان با تبلیغات روانی و فشار اقتصادی می‌خواستند که جمهوری اسلامی 40 سالگی انقلاب را جشن نگیرد اما ما در برابر دشمنان انقلاب ایستادگی کردیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمنان به دنبال ضربه زدن به اصل نظام و ایجاد بحران بودند، اما جمهوری اسلامی ایران اجازه تحقق اهداف آنها را نداد، گفت: در این دوران ، استراتژی اداره کشور با حداقل درآمد بود اما یک ماه حقوق کارمندان، پرداخت مستمری‌بگیران و کمک به اقشار ضعیف به تأخیر نیفتاد و ما کالاهای ضروری و مورد نیاز و اساسی را در سخت‌ترین شرایط اقتصادی برای مردم تأمین کردیم.

روحانی ادامه داد: دولت در سال‌های 1397 و 1398 سختی‌ها و مشکلات بسیاری داشت اما قفسه‌های مواد غذایی ما خالی نشد و مردم در شرایط سخت برای تأمین نیاز خود قرار نگرفتند.

قدردانی روحانی از حمایت های رهبر انقلاب

وی با یادآوری حمایت و هدایت‌های مقام معظم رهبری تصریح کرد: رهبری در آغاز سال 1397 در جمع سران قوا و عده‌ای از مسئولان فرمودند اکنون دولت در وسط میدان و رئیس جمهور به عنوان فرمانده میدان جنگ است، دو قوه  دیگر و همه نهادها موظفند به دولت یاری رسانند و کمک کنند از این رو ساختاری تحت عنوان شورای عالی هماهنگی اقتصاد تشکیل دادیم.

رئیس جمهور یادآور شد: شورای عالی هماهنگی اقتصاد در این دوره 50 جلسه تشکیل داد و مصوبات فراوانی برای رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم داشت.

روحانی گفت: اگر چه در این دوران شرایط سختی بر کشور حاکم بود، اما هیچ یک از اهداف اقتصادی و اجتماعی مورد نظر دولت از یاد نرفت و دولت همچنان پیگیر تحقق این اهداف است.

تاکید رئیس جمهور بر پیوند دولت و مجلس

وی با بیان اینکه از آنجایی که دولت در سال پایانی و مجلس یازدهم در  آغازین سال فعالیت خود به سر می برد، باید پیوند مناسبی میان دولت و مجلس ایجاد شود، افزود: حال زمان ایستادگی و بردباری است. ما می توانیم با پیوند به یکدیگر، حمایت و هم افزایی اهداف خود را محقق کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما نمی خواهیم مجلس از وظایف خود یعنی تقنین و نظارت کوتاه بیاید، ادامه داد: ما دنبال مجلس قوی، سالم، کارآمد و همانگونه که مقام معظم رهبری در پیام امروز تاکید کردند مجلس که برای مردم امید و برای دولت تکیه گاه باشد، هستیم.

روحانی با بیان اینکه در حال حاضر با شرایط سخت ناشی از تحریم دشمن و ویروس کرونا مواجهیم، ادامه داد: در مقابله با کرونا به موفقیت های مناسبی دست یافتیم. در واقع در سراسر کشور به مرز مهار کرونا نزدیک شده ایم، به گونه ای که کرونا در حدود 20 استان، مهار شده و در 11 استان دیگر نیز در هفته های آینده مهار خواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر چه فعالیت های اقتصادی پس از مهار کرونا، آزادتر می شود، اما دستورالعمل های بهداشتی همچنان رعایت خواهد شد، اضافه کرد: ستاد ملی مبارزه با کرونا، دولت را موظف کرده که خود را برای موج جدید بیماری در پاییز آماده کرده و تمام امکانات مورد نیاز را فراهم کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه وظیفه مجلس اجرا و مسئولیت های اجرایی نیست، اظهار کرد: اگر چه در قانون اساسی بر استقلال قوا تاکید شده، اما استقلال قوا به معنای تنازع  و برابر یکدیگر ایستادن نیست. می توان با حفظ استقلال قوا، تعامل به گونه ای باشد که اهداف مورد نظر یعنی رفاه مردم، عدالت استقلال و تامین منافع کشور محقق شود.

10 لایحه باقیمانده از مجلس دهم را به مجلس یازدهم می دهیم

روحانی در ادامه با بیان اینکه ما از مجلس اخوت را می خواهیم، گفت: امید داریم با همکاری بیشتر در سال جدید یاس بیشتری برای دشمنان نظام ایجاد کرده و پیشرفت و توسعه را در کشور ادامه دهیم.

وی افزود: دولت 10 لایحه مهم را در مجلس دهم دارد که فرصت رسیدگی به آن فراهم نشده است که همه آن ها را تقدیم مجلس یازدهم می کنیم تا اهداف مهمی که برای اقتصاد مردمی و عدم تصدی گری دولت که از دستورات رهبری است، ادامه یابد.

رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: بهبود و توسعه محیط کسب و کار، مبارزه با فساد، پیشرفت علمی و تحقیقات علمی در کشور و گسترش عدالت و آزادی برای زنان و جوانان جزو اهداف نظام است که باید این فضا را به وجود بیاوریم.

جمهوری اسلامی در مقابله با بحران کرونا روبروی تمام کشورهای جهان قرار گرفت

وی در ادامه با تشکر از کادر درمانی کشور، نیروهای مسلح و مردم بزرگ ایران عنوان کرد: در این دوران همه همراهی کردند و تعاون و دستگیری از یکدیگر را از یاد نبردند و در این 3 ماه و چند روز کار ما در جهان مقابل کشورهایی قرار گرفت که علیرغم نداشتن تحریم و داشتن منابع مالی زیاد، شرایط سختی را پیش روی مردم خود در دوران کرونا قرار دادند.

رئیس قوه مجریه در ادامه ضمن تشکر از مقام معظم رهبری برای اختیاراتی که به ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار دادند، اظهار داشت: بدون این اختیارات حل معضلات در بحران امکان پذیر نبود.

رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: لازم است از دکترلاریجانی رئیس مجلس دهم، هیات رئیسه مجلس و سایر عوامل تشکر کنم و اعلام کنم با تمام وجود در کنار مجلس خواهیم بود تا به اهدافمان برسیم.

حجت الاسلام تقوی رئیس هیات رئیسه سنی مجلس یازدهم، در ادامه گفت: امیدوارم فصل جدیدی از همکاری میان قوه مقننه و مجریه برای حل مشکلات اساسی کشور آغاز شود.

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز