امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    59807

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    10:31 | ۲۷ مرداد ۱۳۹۸

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

11 سپتامبر نیویورک - قیاس مع الفارق 15 مرداد هیروشیما و 11 سپتامبر نیویورکتورکمن نیوز گویا بعضی از دوستان مذهبی وظیفه ای غیر از کوبیدن روشنفکران کار دیگری ندارند و هرجا فرصتی پیدا بکنند به آنها حمله می کنند و آنها را به امریکا و اروپا وصل می نمایند نا وابسته به اجانب نشان دهند. آنها همواره جنایات مختلف دولتهای امریکا در نقاط مختلف جهان از جمله حمله اتمی امریکا به شهرهای هیروشیما و ناکازاکی در جریان جنگ دوم جهانی را به رخ روشنفکران مسلمان و غیر مسلمان می کشند. می گویند چرا در مقابل آن سکوت کرده اید؟ چرا تاریخ یازده سپتامبر را می دانید ولی 15 و 18 مرداد را که متعلق به جنایات بزرگ امریکا در هیروشیما و ناکازاکی که در آن 220 هزار نفر یکجاکشته شده اند را نمی دانید ولی از حمله تروریستی یازده سپتامبر که در آن سه هزار نفر کشته شده اند را مرتب تکرار می کنید. لازم است در این خصوص به چند نکته اشاره شود.

اولین اشتباه این دوستان مذهبی این است که امریکا را مساوی با دموکراسی می گیرند. نه امریکا مساوی با دموکراسی است نه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی مساوی با اسلام است. خطای دولتها و حکومتها را نمی توان بنام دین و ایدئولوژیهای سیاسی آنها نوشت. بنابراین به خاطر خطای امریکا نه می شود دموکراسی را کوبید نه روشنفکران را. دموکراسی یک راه و روش موفق بشری برای اداره ی کشورهاست اما هزاران عیب و ایراد هم دارد ولی هنوز سیستمی بهتر از آن برای اداراه ی کشورها پیدا نشده است و مرتب هم در حال تکامل و پیشرفت است. وظیفه روشنفکران نیز چه اسلامی و چه غیر اسلامی بیان حقیقت و کاهش مرارت است وانتقال مفاهیم تولید شده ی اندیشمندان و متفکران به زبان ساده و همه فهم در میان مردم می باشد. وظیفه روشنفکران توجیه خطای هیچ حکومتی نیست اگر توجیه گر شدند از جرگه روشنفکران خارج می شوند.

باید دقت کرد در جنگ جهانی دوم این ژاپن بود که در بندر پرل هارپر به نیروهای امریکایی حمله کرد و ضربات سختی را به آنها وارد کرد. امریکا حق داشت دشمن خودش را مجازات کند. استدلالی هم دولت وقت امریکا برای استفاده از بمب اتمی بکار برد قابل تامل است. استدلال این بود که تاکنون در جریان جنگ جهانی دوم نزدیک به 50 میلیون نفر کشته شده اند اگر ادامه پیدا کند ممکن است 50 میلیون نفر دیگر هم کشته شوند بنابراین ما دویست هزار نفر را یکجا می کشیم تا جنگ خاتمه یابد و تا حدودی اینجوری هم شد و بعد از آن حادثه، جنگ زود تمام شد و مردم دنیا نفس راحتی کشیدند. ما باید قبول کنیم حادثه یازده سپتامبر 2001 یک حمله تروریستی بود. گروههای تروریستی مانند القاعده و داعش خود را حق مطلق و دیگران را باطل مطلق می دانند. این تفکر و اعتقاد بسیار بسیار خطرناک است اگر به قدرت برسند دنیا را بنام دین به آتش خواهند کشید. اینها فهم خود را عین اسلام می دانند و نمی دانند که ممکن است فهم آنها عین اسلام نباشد. هیچکس نباید خود را نماینده ی خدا در روی زمین بداند. تفکر جزمی و اعتقاد راسخ با دانش کم بسیار خطرناک است باید با آنها مبارزه کرد.

از پایان جنگ جهانی دوم حدود 75 سال می گذرد آنرا نمی شود هر روز در مقابل اقدامات تروریستی مسلمانانی مانند داعش و طالبان و القائده بنام دین انجام می دهند مقایسه کرد. بعد از جنگ جهانی دوم استفاده از بمب اتمی دیگر تکرار نشده است و گرنه امریکا بعد از آن در چندین جنگ خارجی شرکت کرده اما آنرا بکار نبرده است. درواقع صاحبان این بمبها بسیار مسئولانه رفتار کرده اند. اگر این بمبها در دست هر کدام از گروههای تروریستی مانند داعش و طالبان و القاعده و الشباب و بکوحرام و جبهه النصره و… بود در استفاده از آن برای مسلمان کردن دیگران تردیدی به خود راه نمی دادند. ولی اگرآنها(غرب) قصد مقابله به مثل داشته باشند می توانند برای مسیحی کردن دیگران از این بمبهای مخرب و ویرانگراستفاده بکنند. بکار بردن یکی از آنها کافی است طرف مقابل را وادار به تسلیم بدون قید و شرط کند. این اعتقاد جزمی و خطرناک تنها در میام مسلمانان نیست بلکه در میان مسیحیان و یهودیان و حتی در میان برخی کمونیست های شوروی و خمرهای سرخ کامبوج هم وجود داشت که خود را واصل به حق می دانستد و از کشتن انسانهای بی گناه هیچ ابایی نداشتند.

پس ازاین تفکر جزمی بنام دین وغیردین که هیچ کثرتی را برسمیت نمی شناسد و هیچ حظی از حقیقت را برای دیگران قایل نیستند باید ترسید و با آن مقابله کرد. این دوستان مذهبی اختلافات را فوری می برند به سمت اختلافات مسلمان و غیرمسلمان و شرق و غرب و اختلافات را هویتی می کنند. در صورتیکه نه مسلمانان مطلقاً خوب هستند نه غیر مسلمانان مطلقاً بد. خوب و بد ربطی به دین و مذهب و قوم و نژاد ندارد. معیار قضاوت و داوری بین انسانها را باید به سمت انسانیت و عدالت و اخلاق برد نه دین و مذهب و ایدئولوژی. این دوستان توجه ندارند چرا در جنگ سوریه مسلمانان آواره به سمت اروپا و امریکا فرار کردند؟ چرا هیچکس سراغ روسیه و چین و ژاپن و پاکستان و عربستان را نگرفت؟ مگر عربستان قلب جهان اسلام نبود؟ پس اروپا و امریکا همه اش جنایت و کثافت نیست یک چیزهای خوبی هم آنجا وجود دارد همه ی آواره گان و جنگ زدگان جهان اعم از مسلمان و غیر مسلمان سراغ آنجا رامی گیرند. ما حق نداریم حتی هنگام قضاوت در مورد دشمنان مان از جاده ی عدالت و انصاف خارج شویم. در مقام تحلیل بهتر است آنچه هست را واقع بینانه و بی طرفانه به زبان بیاوریم هر چند متعلق به دشمنمان باشد این به صواب نزدیکتر است.

 

نوشته: امان محمد خوجملی

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز