امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    18387

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    21:39 | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

n82908170 72326156 300x200 - قانون درکمین کسانی که بقایای گیاهی را آتش می زنندگلستان-ترکمن نیوز-رییس کل دادگستری گلستان با صدور بخشنامه ای دادستان های سراسر استان را مکلف کرد که امسال به صورت ویژه برای جلوگیری از آتش زدن بقایای گیاهی تلاش کنند و گفت: پیگرد قانونی در انتظار متخلفان است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران هادی هاشمیان روز دوشنبه در این بخشنامه از دادستان ها خواست که نشست هایی با مسئولان جهاد کشاورزی هر شهرستان برگزار و از آنان بخواهند که برای پیشگیری از آتش زدن بقایای گیاهی از هم اکنون چاره اندیشی و راه های جایگزین به کشاورزان معرفی کنند.
رییس شورای حفظ حقوق بیت المال گلستان با تاکید بر اینکه پیگرد قانونی در انتظار کسانی است که بقایای گیاهی را آتش می زنند افزود: دادستان ها منتظر اعلام شکایت محیط زیست و منابع طبیعی نمانند و با متخلفان برخورد قانونی کنند.
وی همچنین از مدیران دستگاه های دست اندرکار مانند محیط زیست خواست تا امسال جدی تر از گذشته پیگیر جلوگیری از آتش زدن بقایای گیاهی بوده و برای متخلفان اعلام جرم کنند.
هاشمیان افزود: براساس اعلام نظر کارشناسان منابع طبیعی و جهادکشاورزی؛ آتش زدن بقایای گیاهی علاوه بر آلودگی هوای استان و آسیب جدی به بافت خاک سبب سرایت آتش به جنگل ها و سوختن نهال ها و درخت های حاشیه مزارع و جاده ها نیز می شود.
برخی کشاورزان پس از برداشت محصولات بویژه غلات برای آماده کردن زمین به منظور کشت بعدی، اقدام به آتش زدن بقایا و کاه و کلش کشت قبلی می کنند تا زمین زودتر آماده شخم شود، غافل از اینکه با این کار خاک و مواد مغذی آن از بین می رود.
کارشناسان کشاورزی معتقدند سوزاندن کاه و کلش بعد از برداشت محصول، میکرو ارگانیزم های خاک از جمله انواع باکتری، قارچ، جلبک و گلسنگ و همچنین مواد آلی خاک را نابود می کند و مواد مغذی زمین را از بین برده و آلودگی محیط زیست را نیز در پی دارد.
گلستان افزون بر 650هزار هکتار اراضی زراعی مستعد دارد که برداشت محصولات 500هزار هکتار زمین های زیر کشت پاییزه از اواخر ماه جاری با کلزا و در ادامه جو و گندم آغاز می شود.

خبرگزاری ایرنا

لینک عضویت در کانال

https://t.me/ITNAnews

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز