امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

دبیر ستاد توسعه فناوری معاونت علمی رئیس جمهور:

ظرفیت نخبگان در شیلات به کار گرفته شود

  • کد خبر :

    9134

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    19:20 | ۱۹ دی ۱۳۹۶

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

گلستان-ترکمن‌نیوز- دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در سال ۲۰۱۶ رتبه علمی ایران در شیلات به ۶ رسید اما همچنان از ظرفیت نخبگان استفاده نمی کنیم.

Shilat 19D 300x200 - ظرفیت نخبگان در شیلات به کار گرفته شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ترکمن‌های ایران،‌ به نقل از مهر، محمدسعید سیف، عصر سه شنبه در نشست اجتماعات نخبگانی پیرامون راهکارهای پیشرفت صنایع دریایی استان گلستان، اظهار کرد: دو سوم سطح زمین دریاست و حدود ۹۰ درصد از تجارت جهانی از طریق اقیانوس انجام می شود، از این جهت حضور در اقیانوس می تواند مالکیت به وجود آورد.

وی اضافه کرد: با وجود رشد جمعیتی که در جهان وجود دارد، بدون تردید در آینده نزدیک وابستگی تأمین مایحتاج ما به دریا بیشتر خواهد شد.

سیف با بیان اینکه بشر هنوز به نصف عمق دریا نرسیده است، اضافه کرد: صنعت دریا خوشه ای از مسائل مختلف مانند شیلات، نفت و گاز، توریسم دریایی، ورزش های دریایی است زیرا همه این مسائل به هم مرتبط هستند.

وی گفت: کشور ما با داشتن پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر مرز آبی در شمال و جنوب دارای ظزفیت های عظیمی در توسعه دریایی است و این مسأله نیاز به وجود یک بانک اطلاعاتی دقیق به روز از شرایط محیطی دریاهای کشور را بیش از بیش نمایان می کند.

سیف بیان کرد: همسایه های شمالی کشور ما به دریای آزاد را ندارند و بهترین مسیر برای آن ها ایران است، یعنی ۴۰۰ میلیون نفر وابسته ما هستند.

وی گفت: در آینده حجم حمل و نقل و صادراتی که از دریا صورت می گیرد، عددی بزرگ است بنابراین باید در این زمینه بیشتر سرمایه گذاری کنیم.

سیف تصریح کرد: با خرید کشتی ۲۵ نفر به کار مشغول می شوند، اگر کشتی را مونتاژ کنیم ۷۵۰ نفر و اگر هم قطعات آن را خود بسازیم سه هزار نفر شاغل می شوند.

سیف اضافه کرد: بیشترین منابع نفت و گاز را داریم که در ساحل و دریا واقع شده اند، حضور در دریا اهمیت استراتژیک هم برای ما خواهد داشت.

سیف همچنین به جذب انرژی ها از دریا اشاره کرد و گفت: در دنیا نمونه های صنعتی آن ساخته شده اما در کشور ما بسیار ضعیف است.

وی به شیلات گریزی زد و افزود: روند توسعه شیلات در کشور بیشتر سنتی است، شیلات هم برای اشتغال و هم برای غذا بسیار مهم است و باید کمبودها را جبران کنیم.

سیف تصریح کرد: بحث مهندسی زیر سطحی جزو پیچیده ترین تکنولوژی های ما است و اجرای آن گران قیمت است و کاربردهای نظامی جدی دارد و کشور هم از بُعد نظامی و نفت و گاز به دریا اهمیت می دهد.

وی با بیان این که جمعیت ساحل نشین باید افزایش یابد، گفت: از بعد ناوگان دریایی و شرکت رتبه ۲۱ را در دنیا داریم و رشد ناوگان و زمینه ساخت کشتی جهت به خوبی فراهم شده است.

سیف مصرف سرانه ماهی در کشور را ۱۰کیلوگرم اعلام کرد و گفت: تولید ۲۰۰ هزار تن تا سال ۹۹ پیش بینی شده که اکنون تولید ۱۰ هزار تن است و این رقم فاصله زیادی با چشم انداز دارد.

وی رشد علمی را در زمینه شیلات خوب دانست و افزود: در سال ۲۰۱۵ رتبه ایران ۹ بود که این عدد در سال ۲۰۱۶ به ۶ رسید.

سیف با بیان این که ما از نخبگان در این زمینه توسعه شیلات استفاده نمی کنیم، تصریح کرد: تصمیم گیران ما تاکنون سوار کشتی نشده اند و از نزدیک با مشکلات و خطرات کار آگاهی ندارند.

وی گفت: برای توسعه چرخه ای از مسائل گوناگون در کنار هم هستند و نباید نگاه جزیره ای داشته باشیم تا بتوانیم محیط لازم برای رشد را فراهم کنیم.

گردآوری: گروه خبری ترکمن نیوز

https://t.me/ITNAnews

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز