امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    67121

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    13:32 | ۱۵ دی ۱۳۹۸

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

سلیمانی min 300x215 - شهادت سردار سلیمانی و چند سوالتورکمن نیوز: دولت امریکا در یک اقدام تروریستی آشکار سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس را به شهادت رساند. آگاهان و متخصصان امور نظامی او را یک ژنرال با تجربه و با کفایت و کاردان و استراتژیست می دانند که در رده های نظامی ایران نظیر نداشت و جای خالی او مدتهای مدید احساس خواهد شد.. او در جنگ ایران و عراق و سرکوب داعش نقش به سزایی داشت و امنیت و تمامیت ارضی کشور را حفظ کرد.

قطعاً آمریکاییها قتل سردار ایرانی را یک امر تروریستی تلقی نمی کنند. آنرا برای حفظ جان سربازان آمریکایی ضروری می دانند. اما این اتفاق در فرودگاه بغداد برای یک ژنرال درجه یک امریکایی توسط ایران صورت می گرفت آنها نام آنرا چه می گذاشتند؟

قتل عمد و پنهانی افراد از جانب هر کس و هرنهاد و هرارگان در هر زمان و در هر مکان باشد. چه دولتهای دموکراتیک و چه غیر دموکراتیک ترور محسوب می شود. حالا شخص کشته شده چه گناهکار باشد چه نباشد.

اما به نظر می رسد ترور با شهادت لزوماً یکی نیست با هم فرق دارند. به عنوان مثال همه ما از وضع حکومت صدام حسین خبر داشتیم که او چگونه با ظلم و ستم و بی عدالتی حکومت می کرد. اگر او درزمان حکومت خود در فرودگاه بغداد یا دمشق توسط امریکا یا اسرائیل یا هر کشور دیگری ناگهانی و بدون اطلاع کشته می شد، ترور محسوب می شد ولی شهید نه.

البته این یک سئوال دینی و فقهی است. من آنرا از روی کنجکاوی می پرسم. اگر یک فرد ظالم وستمگری به هر دلیل ترور شود کشته شدن او ترور محسوب می شود. شهید بودنش قابل بحث است.آیا می تواند نحوه ی کشتن او گناهان و سوابق بد او را لوث کند اورا به یک آدم پاک تبدیل کرده و به فیض شهادت نایل کند؟

یا اگر موشکی که به سردار قاسم سلیمانی شلیک شده بود به او اصابت نکرده افراد بی گناه دیگری را می کشت تکلیف چه می شود.؟ آیا کشته شدگان شهید محسوب می شوند؟ گرچه هدف شلیک کنندگان آنها نبوده است. آیا ترورمحسوب می شوند؟ آیا سابقه و نحوه ی زندگی( خوب و بد) افراد را هم می شود در این جا دخالت داد؟ یا سابقه و رفتار اقدام کنندگان مهم است؟ آن مقدار که قضاوت و داوری در مورد ترور راحت تر است درخصوص شهادت در اینگونه موارد که چندین متغییر مستقل و خارج از اراده انسانها و دولتها دخالت دارد خیلی آسان نیست.

هدف من از این سئوالات زیر سئوال بردن ترور و شهادت سردار قاسم سلیمانی نیست. او یک سردار ملی است به گردن تمام مردم ایران حق دارد. چون امنیت و یک پارچگی کشور مرهون فداکاری و از خود گذشتگی وتدبیر سرداران ملی است. گرچه دیدگاه او در اداره ی کشور با دیدگاه ما 180 درجه تفاوت داشته باشد. ولی این دلیل نمی شود از مقام سرداران ملی و میهنی تجلیل نشود. وطن ملک مشاع همه ماست هر کس در راه عزت و سربلندی آن بکوشد تجلیل کمترین حق اوست.

 

270d - شهادت سردار سلیمانی و چند سوال امان محمد خوجملی

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز