امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    1482

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    11:05 | ۱۶ شهریور ۱۳۹۶

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

Haml Naghl 16 2 Sh 300x198 - سهم پایین حمل‌ونقل از اقتصاد ایراناخبار اقتصادی-تورکمن‌نیوز- در مقایسه با اکثر اقتصادهای توسعه‌یافته و نیز بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه سهم حمل‌ونقل از اقتصاد ایران به طور نسبی پایین است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، مهم‌ترین شاخصی كه می‌توان برای بررسی جایگاه بخش حمل‌ونقل در اقتصاد ایران تعریف كرد، سهم این بخش از كل اقتصاد ایران است. در سطح اقتصاد كلان، حمل‌ونقل و تحرك آن به سطح تولید، اشتغال و درآمد در یك اقتصاد ملی مرتبط است. در بسیاری از كشورهای توسعه‌یافته، حمل‌ونقل بین 6 تا 12 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشكیل می‌دهد.

Eghtesadi 16 Sh 2 300x197 - سهم پایین حمل‌ونقل از اقتصاد ایران

شواهد نشان می‌دهد كه عمده فعالیت‌های حمل‌ونقل در ایران بر حمل‌ونقل جاده‌ای متمركز شده است. حمل‌ونقل جاده‌ای بیش از 87.5 درصد از كل ارزش‌افزوده بخش حمل‌ونقل را به خود اختصاص داده است و سایر روش‌های حمل‌ونقل در مجموع 12.5 درصد از ارزش‌افزوده این بخش را به خود اختصاص داده‌اند.

Eghtesadi 16 Sh 3 300x223 - سهم پایین حمل‌ونقل از اقتصاد ایران

بین سال‌های 1371 تا 1393 ارزشافزوده كل بخش حمل‌ونقل به قیمت‌های ثابت سالانه 8.1 درصد رشد داشته است. در همین دوره ارزش‌افزوده حمل‌ونقل جاده‌ای 8.3 درصد و راه‌آهن تنها 1.8 درصد رشد داشته است. این وضعیت، خود دلیلی بر توسعه نامتوازن در بخش حمل‌ونقل، به‌ویژه حمل‌ونقل زمینی است.

بر این اساس، الگوی توسعه حمل‌ونقل در ایران عمدتا متكی بر توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای بوده است، اما به نظر می‌رسد كه ادامه الگوی فعلی در آینده نزدیك با چالش روبه‌رو خواهد شد. افزایش مصرف سوخت، آلودگی محیط‌زیست، ترافیك‌های جاده‌ای و تلفات و تصادفات جاده‌ای از یك‌سو و مزیت‌های سایر روش‌های حمل‌ونقل ازجمله راه‌آهن از سوی دیگر نیاز به بازبینی و توسعه روش‌های جایگزین حمل‌ونقل جاده‌ای را بیش از پیش ضروری ساخته است.

 

گروه خبر تورکمن‌نیوز

https://telegram.me/TurkmensNews

منبع: khabaronline.ir

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز