امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    41697

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    11:31 | ۲۰ آذر ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

zirdaryaii iran 300x200 - زیر دریایی پیشرفته کلاس متوسط به نداجا ملحق می‌شودایران-ترکمن نیوز-  فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در دی‌ماه شاهد این خواهیم بود که اولین نسل از زیردریایی‌های پیشرفته کلاس متوسط که برای اولین بار در کشور ساخته شده است، به نیروی دریایی ملحق می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ترکمن های ایران،  امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی قرار داریم و اگر کمی به گذشته نگاه کنیم بعد از انقلاب اصلی ترین بخشی که در ابتدای امر مورد تحریم قرار گرفت نیروهای مسلح بودند و نیروهایی که تجهیزات محور بودند، مانند نیروی دریایی در اولویت این تهدیدها و تحریم ها قرار گرفتند.

وی افزود: می دانید تجهیزاتی مانند ناوشکن ها، زیردریایی ها و سایر تجهیزات مهم دفاعی که از سطح فناوری بالایی برخوردار هستند، ظرفیت غلبه بر جغرافیای سرزمینی دارند و می توانند از سکوهای جغرافیایی عبور کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: بسیاری از تجهیزات دیگر مانند توپ و تانک در جغرافیای کشورها محصور می شوند اما تجهیزاتی مانند ناوشکن ها و زیردریایی ها می توانند از جغرافیای سرزمینی عبور کنند، بنابراین در ابعاد جهانی به این گونه تجهیزات با رویکرد راهبردی نگاه می شود.

وی اضافه کرد: هیچ کشوری به طور معمول تجهیزات راهبردی را در اختیار کشورهای دیگر قرار نمی دهد، مگر آنکه هم پیمان باشد و در آن فضا هم باز همه چیز را در اختیار نمی گذارد؛ یعنی خودش در کنار آن کشور می ایستد و راهبری و قطعات گلوگاهی را خودشان مدیریت می کند.

امیر خانزادی تصریح کرد: به طور طبیعی اگر کشوری می خواهد از زیر بار تحریم ها بیرون بیاید و در موضوع ویژه ای مانند امنیت، روی پای خود بایستد و امنیت را به دیگران واگذار نکند باید به سمت خودکفایی حرکت کند و این مهم یکی از آرمان های اصلی انقلاب اسلامی است. نیروی دریایی این افتخار را دارد که پیشانی این حرکت بوده به ویژه در بحث فناوری های پیچیده و پیشرفته که شامل ناوشکن ها و زیردریایی و همه تسلیحاتی که در عرصه دریا یک محیط رقابتی است به کار گرفته می شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: هفته گذشته دو فروند زیردریایی و یک ناوشکن به نیروی دریایی ملحق شد و ان شاء الله در دی ماه شاهد این خواهیم بود که اولین نسل از زیردریایی های پیشرفته کلاس متوسط که برای اولین بار در کشور ساخته می شود، به نیروی دریایی ملحق می شود و آن زیردریایی یک گام بزرگی نسبت به زیردریایی هایی است که قبلا ساخته شده بود. فاتح نسل جدیدی از زیردریایی ها ما است و توانایی های بیشتری نسبت به گذشته دارد و قابلیت این که می تواند از حصار جغرافیا کشور عبور کند این توانمندی در فاتح بیشتر است.

وی ادامه داد: معمولا منطقه های برخورد در موضوعات مربوط به تحریم چند بخش می شود اولش شاید سیاست باشد اما گفتمان تحریم در فضای سیاسی از یک جنس است و در زون بعدی که اقتصادی است کمی عملی تر می شود و در نهایت اگر تحریم یک موضوع کارآمد نباشد به نظر نمی رسد در آن ها توانمندی دیگری غیر از این وجود داشته باشد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: ارزش آب راهه ها به باز بودن آن هاست؛ بنابراین هیچ کس تمایلی ندارد یک تنگه استراتژیک و راهبردی از نگاه انرژی را دچار اختلال کرده و یا مسدود کند.

امیر خانزادی اضافه کرد: به طور قطع و یقین تنگه هرمز بخشی از ژئوپلیتیک ارزشمند و منافع جمهوری اسلامی ایران است و اطمینان داریم که جامعه جهانی تلاش خودش را می کند که به این منافع احترام بگذارد.

وی با بیان این که آمریکایی ها رو به افول هستند، گفت: رئیس جمهور آمریکا چندی پیش گفته بود در خلیج فارس حضور دارند و کسی با آن ها کاری ندارد؛ به نظر می رسد او باید بیشتر از گسترش نیروی نظامی اش مطلع باشد، آن ها مدت زیادی است که در منطقه ما حضور ندارند چرا که حضور آن ها معنایی ندارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: حضور بیگانگان در منطقه به غیر از آن که ناامنی ایجاد کند و ترتیب امنیتی نامطلوب را به منطقه تحمیل کند چیزی در پی ندارد و قطعا کشورهای منطقه هم آن قدر آگاه شده اند که در کنار هم قرار گیرند و با همبستگی امنیت مطلوب را خودشان ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: ما اطمینان داریم هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند در دریا امنیت برقرار کند. گستره دریا خیلی بزرگ است و نیازمند همکاری جمعی دارد و در قالب اجلاسی (اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی اقیانوس هند) در حال شکل گیری است.

وی بیان کرد: هم اکنون تعامل بسیار خوبی داریم و الان هم به مدت دو سال ریاست دوره ای این اجلاس را داریم، قطعا طی ماه های آینده اخباری را در ارتباط با تعاملات در این حوزه می شنوید که بخشی از آن، رزمایشی مشترک برای مقابله با دزدی دریایی است.

وی تصریح کرد: ما از زمانی که دزدی دریایی در منطقه اقیانوس هند در ۱۰ سال گذشته افزایش داشته، ۵۸ ناوگروه را اعزام کرده و حضور شبانه روزی و دائمی داشته ایم.

به گفته امیر خانزادی هم اکنون ناوگروه پنجاه و هشتم در منطقه خلیج عدن مستقر است و بدون استثناء در هر بار حضور چند مورد درگیری با دزدان دریایی داشته ایم که خوشبختانه بعد از آن برخوردهای سخت در عملیات رعد ۱ و ۲ با دزدان دریایی داشتیم در ارتباط با نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران وقتی در عرصه هست هیچ ریسکی نمی کنند.

وی گفت: حضور ایران، حضور ارزشمندی است و نهادهای جهانی هم چند بار برای این حضور از ما تقدیر کرده اند. اولویت با بحث آزادی دریانوردی است و ما تلاش می کنیم تا خطوط مواصلاتی کشور را در منطقه برای کشتی های نفت کش و کشتی های تجاری باز نگه داریم اما در این فضا، تعاملات دوستانه ای وجود دارد که سایر کشورها هم بهره مند می شوند.

وی تاکید کرد: خزر دریای صلح و دوستی است و همه آنچه در خزر اتفاق می افتد، بر مبنای همکاری های چندجانبه و دوستانه است و همه تلاشمان را به کار می بندیم که خزر دریای دوستی بماند و حضور بیگانگان را در آن نمی پذیریم و در آخرین توافقات هم بر این موضوع تاکید کرده ایم.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز