امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

Onagh 14Kh 300x225 - روزه نعمتی برای کنترل شهوات انسانی استاجتماعی-ترکمن نیوز- مدیر حوزه اهل سنت اعظمیه بندرترکمن بر احسان و نیکوکاری در ماه مبارک رمضان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران،  استاد الحاج قربان محمد آخوند اونق که در جمع نمازگزاران مسجد جامع قبا صحبت می کرد، در ابتدای سخنانش گفت: «خدای متعال، امت اسلامی را به واسطه ایمان شان مورد لطف و تکریم خود قرار داده است؛ چرا که بالاتر و ارزشمند تر از ایمان وجود ندارد. قرآن کریم خطالب به بندگان مومن می فرماید، روزه بر شما فرض گردانیده شد، همچنانی که بر سایر امت ها نیز فرض گردید؛ تا که به گروه انسان های متقی و پرهیزکار درآیید».

وی افزود: « پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم بر مسئله نیت اعمال تاکید کرده و فرمایش می کند، آنچه که باعث رستگاری انسان ها می شود، نیت آنها است. لذا هر چند که در شب های رمضان به قصد سحری از خواب بیدار می شویم؛ اما بهتر است که نیت انجام آن را به زبان جاری سازیم تا که به سنت نبوی عمل کرده باشیم. این ماهی است که به اعمال نفل هم به اندازه انجام فرایض و واجبات ثواب داده می شود. لازم است بدانیم کسانی که در طول ماه رمضان، یک فریضه را انجام دهند، مانند آن است که هفتاد فرض را به جا آورده اند».

آخوند اونق، صوم را نعمتی برای خنثی شدن شهوات در انسان ها دانست و افزود: « صوم باعث بسته شدن روزنه های ریز در وجود انسان شده و خطرات احتمالی را دفع می کند. شیطان دائما در پی یافتن روزنه هایی هرچند بسیار کوچک و ریز برای نفوذ در وجود انسان است تا به وسیله آن بتواند به هدفش برسد. بنابراین خدای متعال، صوم را دلیلی قرار داد تا انسان جلوی شهواتش را بگیرد و پس از خلقت نفس، عقل را آفرید و آن را عزیز و گرامی شمرد».

مدیر حوزه علمیه اهل سنت اعظمیه بندرترکمن یادآور شد: «نفس اماره جزو خلقت های باریتعالی است که از همان ابتدا در برابر خدای متعال گردن کشی کرده و به مدت صد سال با آتش جهنم عذاب داده شد. لیکن مجددا گردن کشی کرد تا سرانجام در اثر گرسنگی به یگانگی الله متعال اعتراف نمود. از جریان گرسنگی نفس این نتیجه حاصل می یاید که گرسنگی باعث شناخت باریتعالی می شود. ماه روزه نیز بر همین اساس بر انسان به مدت سی روز فرض گردید، تا صبر را تجربه کرده و استقامت خود را تقویت نماید. صبر، انسان را به سوی اعمال خیر تشویق می کند و رزق و روزی را افزون می نماید».

امام جمعه بندرترکمن درباره فلسفه سی روزه ماه مبارک رمضان به نماز گزاران چنین توضیح داد: «زمانی که آدم علیه السلام از میوه ممنوعه خورد، اثراتش به مدت سی شبانه روز در وجود آن حضرت باقی ماند. از این روز به وی و حوا علیه السلام دستور رسید مدت سی شبانه روز، روزه بگیرند تا میل به خوردن مانع ارتباط شان با خدای متعال نشود. همان روزه در صدر اسلام برای امت نبی مکرم صلی الله علیه و آله وسلم نیز فرض گردید، با این تفاوت که امت نبوی موظف شدند تنها در ساعت روزه از خوردن و آشامیدن امساک نمایند».

آخوند اونق به نقل ازحدیثی ازپیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم اظهار داشت: «هر بنده ای در این ماه، مومنی را تنها یک عدد خرما و در صورت نداشتن آن با جرعه ای آب افطار دهد، ثواب آزاد شدن یک برده به وی اعطا شده و به همان اندازه ازگناهانش بخشیده می شود. کسی که در رمضان با دادن افطاری شکم بنده ای را سیر کند،خدای متعال از حوض کوثر شربتی به وی می خوراند که تشنگی را برای همیشه از وجود آن شخص برطرف می سازد. لذا انواع و اقسام خوراکی ها و نوشیدنی های بهشت که در نهرهای آن جاری هستند، تنها برای لذت انسان مومن است؛ و گرنه انسان های بهشتی هیچگاه تشنه و گرسنه نمی شوند».

این عالم اهل سنت تاکید کرد: «سعادت بشری در اطاعت از اوامر باریتعالی و مهربانی با سایر بندگان قرار داده شده است. کلیه فرایضی که مومنین در طول یک سال انجام می دهند ،از جمله دستورات الهی هستند. پس باید با خود اندیشه کنیم که چه مقدار نسبت به سایر انسان ها شفقت و مهربانی کرده و چه مقدار از اموال خود برای سیر کردن شکم فقرا ایثار نمودیم. البته ایثار آن نیست که از مال اضافی خود به دیگران ببخشیم، بلکه ایثار کردن به معنی بخشیدن مال و یا طعامی است که خود به آن احتیاج مبرم داریم».

آخوند اونق ماجرای روزه داری اهل بیت نبی مکرم اسلام را نمونه کاملی از ایثار اهل ایمان خواند و عنوان نمود: «حضرت علی کرم الله وجه و حضرت فاطمه سلام الله علیها در ایام غیر رمضان مدت سه روز، روزه نذری گرفتند و در هرنوبت افطار سائل و یتیمی و اسیری به منزل ایشان آمد و آنها طعام خود را که در واقع نان تنوری بود به مراجعین بخشیدند. آن بزرگواران، انسان هایی بودند که سه شبانه روز گرسنه مانده و چیزی نخوردند و خدای متعال به برکت این عمل اهل بیت رسول الله، سوره “انسان” را نازل نمود. در متن این سوره آمده است، مژده باد برکسانی که مال خود را به خاطر ترس از سختی ها و عذاب روز قیامت به سائل و یتیم و اسیر بخشیدند تا در نتیجه صبر و استقامت شان رضایت خالق را به دست آورده و به زمره بهشتیان درآیند».
آخوند اونق تاکید کرد: «اگر مالی را به دیگران می بخشیم، باید درجهت کسب رضایت خدای متعال باشد. مراقب باشیم تا چنانچه خانواده های نیازمندی در اطراف هستند که برای سحری و افطار چیز زیادی برای خوردن ندارند، به آنها انفاق کرده و از اموال مان به ایشان ببخشیم تا بتوانیم رضایت خالق یکتا را به دست آوریم».

خبرنگار: طاهر جانی

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز