امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    72937

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    16:03 | ۲۱ فروردین ۱۳۹۹

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

سفیران گنبدکاووس 4 300x199 - توسعه پایدار استان گلستان از منظر گردشگریترکمن نیوز:  در میان نقاط مختلف جهان، کشورهایی وجود دارد که حائز اهمیت و ویژگی‌های خاصی هستند. ایران از آن جمله است که چون الماسی در میانه‌ جهان می‌درخشد. ایران ویژگی‌ها و مختصات بسیار و درعین‌حال منحصربه‌فردی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، مناطق و استان‌های متفاوتی است که در جای‌جای کشور قرار گرفته‌اند. از این منظر، اگر ایران را جهانی در یک مرز بدانیم، گلستان تکه‌ای از خاک بهشت ایران است.

این استان از یک‌سو اقلیم‌های متفاوت و حتی متضادی را از جنوب به شمال و مناظر جغرافیایی چشم‌نوازی را در خود جای‌داده و از سوی دیگر از مناطق برف‌گیر کوهستانی تا نقاط کویری در آن به چشم می‌خورد. بنابراین بی‌اغراق نخواهد بود اگر این استان را «ایران کوچک» بدانیم. چنین سرمایه و توانمندی‌هایی، زیرساخت‌های اساسی توسعهٔ گردشگری را در استان گلستان فراهم آورده است.

گردشگری آبی و دریایی (دریاچه‌ها، سدها، تالاب‌ها، خلیج گرگان و دریا)، طبیعی، کوهستانی، مردم‌شناسی (قوم ‌پژوهی و بومیان)، دینی (مساجد، تکایا، امامزاده‌ها و اماکن و درختان مقدس)، تاریخی (شهرهای تاریخی جرجان و تمیشه و استرآباد، دیوار بزرگ گرگان، دیوار تمی شه) اکوسیستم گیاهی و جانوری و… بخشی از این مواهب خدادادی محسوب می‌شود.

از دیگر سو، گلستان نگارستانی از ایران بشمار می‌آید که اقوام و آحاد مذاهب مختلف کشور در آن سکنی گزیده‌اند. این استان دارای قومیت‌های مختلف اعم از فارس، ترک، کرد، ترکمن، بلوچ، قزاق، سیستانی و… است و افزون بر 20 قوم در این استان زندگی می‌کنند که باوجود تنوع قومیتی، زبانی و مذهبی در این استان، مردم این خطه با وحدت و صلح و صفا زندگی خود را ادامه می‌دهند و نقطه اشتراکشان دین اسلام و فرهنگ ایرانی بوده و حلقهٔ اتصال بین آن‌ها زبان فارسی و منافع جمعی و مشترکشان در بهره‌وری این سرزمین حاصلخیز است.

همچنین صنایع‌دستی و هنرهای سنتی این استان نیز حائز اهمیت بوده که مهم‌ترین آن‌ها اعم از صنایع‌دستی و سوغاتی‌های استان عبارت‌اند از: جاجیم‌بافی، ابریشم‌بافی، گلیم، پلاس، سوزن‌دوزی، زیورآلات ترکمن، انواع رودوزی‌ها، و البته خاویار، حلوا اماج، نان‌شیرینی.

ازاین‌رو شایسته است استان را به‌حق، نگارستان ایران بنامیم چراکه انواع اقلیم‌ها، اقوام متعدد، صنایع‌دستی رنگارنگ همه و همه نگارستانی کوچک را پدید آورده است.

اما این‌همه پتانسیل و توانمندی در صورتی برای استان مفید فایده خواهد بود که بپذیریم نقش گردشگری در ایجاد توسعه پایدار و متوازن استان، قابل‌چشم‌پوشی نیست و توجه بیش‌ازپیش مسئولین، فعالان و به‌ویژه سرمایه‌گذاران را می‌طلبد. بدون تردید هر پدیدهایی و فعالیتی در ابتدای اوج‌گیری خود نیاز به جلب سرمایه‌گذاری خارج از اعتبارات و بودجه کشوری دارد. این مهم با سیاست‌گذاری‌های مناسب و ایجاد زمینه‌های مطمئن و چشمگیر جلب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در کنار بازاریابی صحیح و اصولی در تقویت و ایجاد زیرساخت‌ها و نگهداری منابع فرهنگی و طبیعی و ابنیه فرهنگی و تاریخی به کمک سازمان‌های دولتی و غیردولتی خواهد شتافت و بخشی از بار این صنعت عظیم را بر دوش خواهد کشید. در همین راستا، اداره کل میراث، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان با درک و دریافت درست و کارشناسی شده و به‌عنوان متولی اصلی گردشگری استان، طی سنوات اخیر فعالیت‌های قابل‌توجهی را در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ثمر رسانده و با عنایات ویژه وزارتخانه متبوع و استاندارمحترم در برنامه‌ریزی‌های خود، فعالیت‌ها و اقدامات جدیدی را در نظر گرفته است؛ تا استان گلستان در آینده‌ای نه‌چندان دور به جایگاهی دست یابد که همانا توسعه پایدار استان بر مبنا و بنیان گردشگری باشد.

مسئول کاخ‌موزه گرگان و مدرس حوزه ارتباطات/میراث آریا

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :
برچسب ها :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز