امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    78578

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    15:27 | ۱۷ تیر ۱۳۹۹

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

دهیاران 300x192 - توسعه روستاها از طریق رشد امکانات زیرساختی انجام شودترکمن نیوز: استاندار گلستان گفت: توسعه روستاها باید از طریق رشد امکانات زیرساختی و ایجاد درآمد پایدار با استفاده از ظرفیت های بومی و مردمی انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  هادی حق شناس در همایش توجیهی دهیاران با حضور دکتر سعیدرضا جندقیان معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مسئولین استانی، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاها ، ضمن تبریک 14 تیر روز شهرداری و دهیاری، اظهار داشت: امکانات روستاها در حال حاضر با 30 سال گذشته قابل مقایسه نیست ولی باز شاهد مهاجرت از روستاها به شهرها هستیم و علت اصلی مهاجرت از روستاها درآمد است.

وی افزود: حاصل دست رنج مردم استان گلستان در بخش تولیدات گندم و کلزا دو هزار و 400 میلیارد تومان است که کمتر از یک ماه تولید پالایشگاه و یا یک واحد صنعتی بزرگ است و در واقع میانگین درآمد استان گلستان 50 درصد میانگین درآمد سرانه در کشور است.

استاندار گلستان خام فروشی را حلقه مفقوده افزایش درآمد استان گلستان برشمرد و یادآور شد: اگر بتوانیم محصول خام را به کالای نهایی تبدیل کنیم ارزش افزوده در روستا یا شهرها می ماند و از سویی دیگر اشتغال نیز در آن منطقه فراهم خواهد شد.

دکتر حق شناس با بیان اینکه به ازای هر ۲۰۰ نفر روستایی یک عضو شورا و دهیار وجود دارد، خاطرنشان کرد: در مجموع در استان گلستان سه هزار و ۱۴۱ عضو شورای روستا و ۹۰۸ دهیار فعالیت می کنند.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز در این همایش اظهار کرد: در ارزیابی روستاهای کشور، استان گلستان همواره در رتبه اول تا سوم قرار داشته است.

دکتر سعیدرضا جندقیان یادآور شد: در سال 85 متوسط جمعیت روستائیان در هر خانوار 4.9 نفر بود و این عدد در 10 سال بعد به 3.4 نفر در هر خانوار روستایی رسید و این درحالی است که در سال 85 متوسط جمعیت هر خانواده شهری 3.9 گزارش شده بود و در سال 95 این عدد به 3.3 نفر در هر خانوار رسیده است.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به پایداری جمعیت روستائیان اشاره کرد و افزود: از ابتدای تاسیس دهیاری ها تا پایان سال 98 بالغ بر 26 هزار میلیارد تومان به دهیاری های کشور اعتبار اختصاص یافته است و 81 درصد این اعتبارات در دولت یازدهم و دوازدهم پرداخت شده است.

دکتر جندقیان با بیان اینکه 36 هزار دهیار در سطح کشور فعالیت می کنند، خاطرنشان کرد: از ابتدای تاسیس دهیاری تا سال 92 سرانه هر روستایی در کشور 84 هزار و 400 تومان بود و این عدد به 320 هزار تومان در سال 98 رسیده است.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: سالانه 760 هزار نفر از جمعیت روستائیان کشور کاهش می یابد و دلیل آن عدم توجه به اقتصاد روستائیان و ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است که می تواند پایداری و بازگشت جمعیت را به روستاها به وجود بیاورد.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز