امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

خبرنگاران سیل 6 300x198 - تقدیر از تلاشگران خبری سیل گلستان بهانه‌ای برای نقد و گلایه شد+عکستورکمن‌نیوز: با وجود سیل در تورکمن صحرا همگی خبرگزاری‌ها، شبکه‌های اجتماعی، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران تورکمن شبانه روز به وسع خود درگیر اطلاع رسانی بودند، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ آیا این شایسته بود تنها از کسانی که شمارشان به انگشتان یک دست نمی‌رسید تجلیل کنید.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛ سیل گلستان را به عنوان بلایای طبیعی در آغاز سال ۹۸ تجربه کردیم اما این سیل همانند سایر وقایع و اجزای طبیعت برای تورکمن‌صحرا برکت‌ نیز به دنبال نداشت؟!

روز گذشته در مراسمی رستورانی خبرنگاران گلستان و تورکمنصحرا را به دور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار تازه جلوس کرده که هنوز شناخت خوبی از خبرنگاران منطقه ندارد جمع کردند و به بهانه روز خبرنگار دل شرکت کنندگان و اصحاب رسانه را بیش از پیش شکستند و افسرده کردند.

هر روز با قلب آکنده از عشق برای اطلاع رسانی و کارهای فرهنگی آغاز به کار میکنیم با آنکه شب قبلش از فرط خستگی و درماندگی کشان کشان به رخت خواب رفته‌ایم.

چند شب قبلش هم مراسمی بسیج رسانه برگزار کرد و از خبرنگاران تکراری که سلام و علیک بیشتری با بانیان تجلیل دارند از خبرنگاران سیل گلستان تجلیل شد.

البته خبرنگاران و همکاران گرانقدر که تجلیل شدند قابل احترام همه ما هستند و روی سخن ما این عزیزان تلاشگر نیست. فقط میگوییم برگزار کنندگان تجلیل آیا ایشان، همه خبرنگارانی بودند که باید تجلیل می شدند. اگه بودجه کم دارید تجلیل نکنید و اگر هم مراسمی برای تقدیر دارید از همه به توازن قدردانی کنید.

اکثر همکارانمان گلایه دارند سال به سال مراسم تجلیل از خبرنگاران به زوال می رود…

پنجشنبه قبل از ظهر دو جلسه نشست خبری و تجلیل از خبرنگاران را پشت سر گذاشتیم و بلافاصله برای حرکت به سمت مراسم روز خبرنگار با حضور وزیر فرهنگ در گرگان مهیا شدیم؛ صدای همکار پیشکسوتمان در گوشم طنین انداخت؛ گرگان تحریم است، مراسم گرگان را تحریم کنیم همکاران نروند.

لحظه ای از رفتن منصرف شدم با خودم گفتم؛ درست میگوید، همان نرویم سنگین تر است و این همه راه با خطرات جاده و هزینه شخصی هر روز به بهانه ای مارا به گرگان میکشانند اما نتیجه مطلوبی کسب نمیکنیم. این گلایه ها البته موثر بود و اکثریت خبرنگاران گنبدکاووس از آمدن به مراسم باز ماندند.

اما فکری مثبت باز سراغم آمد و گفتم باید حضورمان را در مراسمات مرکز استان نشان دهیم و جایمان خالی نباشد هرچند که از آمدنم به گرگان و مراسمی با حضور وزیر فرهنگ پشیمان شدم.

از اولین پیش خبرهای آب و هوای گلستان برای هشدار بارندگی شدید تا آخرین روزهای درگیری با سیل که همچنان نیز اخبار پس از سیل و موضوعات بازسازی و رسیدگی به سیل زدگان همچنان ادامه دارد اخبار مرتبط را تمام و کمال پیگیری و منتشر کردیم.

اخبار سیل؛ “از گنبدکاووس مرکز ترکمن صحرا بگیر تا مناطق سیل زده آق قلا، بندرترکمن، کوموش دفه و جرگلان (خراسان شمالی) و سایر نقاط استان گلستان همچنین اخبار سیل در ولایات ترکمن نشین کشور افغانستان و  ترکمنستان” با توجه به اینکه تنها خبرگزاری ترکمن های ایران و جهان هستیم پوشش خبری دادیم.

در همه نقاط سیل زده و یا آب گرفته حضور مستقیم داشتیم و یا اینکه از طریق خبرنگارانمان پیگیر موضوعات سیل و اطلاع رسانی سریع به مردم، مسئولین و سایر نقاط کشور بودیم. (با سه زبان و نوشتار فارسی، ترکمنی ایران و ترکمنی لاتین)

به اشکال مختلف گزارش تنظیم کردیم؛ عکس، نوشتار، گفت و گو، مصاحبه ویدئویی با مردم سیل زده، مصاحبه با مسئولین، مکان های اسکان، حضور در منازل تخریب شده و حتی در کنار گونی به دستان و جبهه غرب گلستان که شبانه روز در حال زهکشی و دایک زنی بودند و حتی در کنار ارتش و سپاه و بسیج سازندگی از انفجار دهانه رودخانه بگیر تا انفجار راه آهن (سد و عامل اصلی سیل آق قلا).

سیل گلستان درست است خسارات زیادی در منطقه به بار آورد اما برکاتی به همراه داشت: اتحاد و همدلی مردم ترکمن صحرا و گلستان و ایران بیش از پیش مستحکم تر شد و سیل عاملی برای بیعت دوباره و همدلی مردم ایران شد و در سنگربندی مقابل سیل که برخی همکاران این جدال با قهر طبیعت را به جبهه جنگ و دفاع مقدس نیز تشبیه کردند.

بسیاری از مناطق ترکمن صحرا که بیابانی و دشت های بی آب و گیاه هست در این ایام سیراب و محصول خوبی در فصل درو حاصل شد، دریاچه ها، مرداب ها و گؤل های مناطق مرزی که در حال خشک شدن بود پر آب شد، ذخایر آبی سدها کاملا اشباع گردید و حتی سد وشمگیر دوباره احیا شد.

در بازسازی منازل مسکونی تخریب شده نیز خانه ها با استاندارد بهتر و مهندسی تر ساخته و بازسازی شد و از حالت منازل کومه ای و خشت و گلی خارج شد.

از همه مهم تر ارزش جنگل ها به خصوص جنگل گلستان در شرق استان و طبیعت زیبای گلستان که با دخالت انسان تخریب و از حالت بکر بودن خارج شده بود بیش از پیش به مردم منطقه به خصوص در جهان نمایان تر شد :

بیرون ز تو نیست آنچه در عالم هست              از خود بطلب هر آنچه هست تویی

با این حال از اینکه خبرنگاران و همکاران گرانقدرمان؛ موسی جرجانی پیشکسوت عرصه خبر در صدا و سیمای گلستان، حمید میرزاعلی سرپرست روزنامه ایران در گلستان، نور محمد دانشمند مدیر پرتلاش پایگاه خبری ترکمن های ایران (تورکمن سسی)، مسعود کاظمی خبرنگار و سردبیر هفته نامه ترنم سبز،  و همچنین غلامرضا ولیپور روزنامه نگار و مدیر موسسه اصحاب رسانه گلستان و مدیر مسئول هفته نامه بامداد گلستان که حضور نیافت در این مراسم تجلیل شدند، خرسندیم.

یاشار نیازی
عضو انجمن صنفی روزنامه نگاران
عضو خانه مطبوعات گلستان

 

 

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز