امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

باستان شناسی تعیین حریم گورستان تاریخی«خالدنبی» آغاز شد 300x200 - بررسی باستان شناسی تعیین حریم گورستان تاریخی«خالدنبی» آغاز شدترکمن نیوز:  مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان از آغاز پروژه بررسی باستان شناسی گورستان تاریخی خالدنبی کلاله برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آن خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  احمد تجری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: بررسی باستان شناسی گورستان تاریخی خالدنبی کلاله برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این اثر تاریخی آغاز شد.

وی افزود: در این پروژه بررسی‌های پیمایشی در مناطق پیرامون گورستان اصلی به شعاع پنج کیلومتر برای شناسایی احتمالی سنگ افراشته‌های مرتبط به این گورستان و شناخت دقیق مناطق پراکنش این گورها صورت گرفته و محدوده عرصه و حریم آن مشخص شود.

تجری اضافه کرد: از دیگر اقدامات مقرر در این پروژه، مستندنگاری سنگ افراشته‌های شناسایی شده موجود در این گورستان خواهد بود.

وی بیان کرد: در این مستندنگاری علاوه بر کدگذاری و پلاک گذاری تمامی سنگ افراشته‌ها، تمام مشخصات فیزیکی سنگ‌ها شامل فرم سنگ افراشته‌ها، طول، عرض، ارتفاع، ضخامت، نوع و مشخصات تزئینات، آسیب شناسی و غیره به همراه طرح و تصویر در فرم‌های مخصوص به عنوان شناسنامه اثر ثبت و ضبط می‌شود.

تجری ادامه داد: در فاز نقشه برداری محوطه به روش ارتوگرافی، علاوه بر برداشت توپوگرافی و عوارض محیطی منطقه، تمام سنگ افراشته‌های موجود در محل خود مکان یابی شده و مختصات جغرافیایی دقیق تمام سنگ افراشته‌ها برداشت شده تا امکان پایش، حفاظت و مدیریت این سنگ‌ها در آینده تسهیل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان یادآور شد: مدت این پروژه یک ماه بوده و تأمین مالی این پروژه از محل اعتبارات استانی است.

گفتنی است گورستان تاریخی و منحصر به فرد خالد نبی در ۶۰ کیلومتری شمال کلاله در نزدیکی روستای گچ سو قرار گرفته و در سال ۱۳۹۵ به شمارۀ ۳۱۵۹۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز