امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    73892

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    17:02 | ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

  • /
  • دسته بندی :

  • پ
قادری 300x200 - انتقاد ماموستا قادری از افزایش بی اعتمادی در جامعهترکمن نیوز: امام جمعه پاوه گفت: مردم ما بیماری خود را به هر دلیلی کتمان می‌کنند و ثانیاً مسئولان هم به مخاطبین خود در خصوص این بیماری شفاف‌سازی نمی‌کنند و این دو مشکل بی‌اعتمادی زیادی را در بین مردم و مسئولان ایجاد کرده است؛

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛   امام جمعه پاوه در هشتمین هفته از تعطیلی نماز جمعــه پاوه حاج ماموستا ملا قادر قادری از طــریق ارتباط زنده ویدیویی با برادران و خواهــران دینی خود در سخنانی تحت عنوان «رمضان و کرونا» گفتند: ۱۴۳۹ سال پیش روزه رمضان بر امت اسلامی واجب شده است؛ در رمضان امسال به حادثه‌ای برخورد کردیم که در تاریخ اسلام بی‌سابقه است.

خطیب جمعه پاوه سپس تبرکاً به ترجمۀ آیۀ ۴۲ سوره مبارکه انعام «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلى‌ أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ» که با این روزهای ما انطباق دارد، اشاره کردند و گفتند: خداوند در این آیه به سفیر و حبیب خود پیامبر بزرگوار اسلام (ص) می‌فرماید: ای محمد قبل از تو هم پیامبرانی را برای ارشاد و نصیحت اقوام دیگر فرستاده‌ایم گروهی با آن‌ها جدال و مخالفت و مجادله کرده‌اند. کسانی که در مقابل پیامبران ایستاده‌اند، آنان را دچار زحمت و آزار و ناراحتی نمودیم به آن امید از آن مسیر اشتباه که در آن افتاده‌اند برگردند و تجدیدنظر کنند.

خطیب جمعۀ پاوه در ادامه به پیام‌های این آیه و چند آیۀ بعدازآن اشاره کردند و گفتند: پیام اول این است که هرگاه انسان دچار زحمت و سختی شد خداوند تبارک‌وتعالی از او انتظار تجدیدنظر و تضرع و بازگشت دارد.؛ پیام دم این آیه، ذکر قصۀ دیگر ملت‌ها به جهت درس و عبرت ما است و پیام سوم این است که قسوت قلب و گناه و شیطان مانع تضرع و تجدیدنظر است.

ایشان گفتند: عزیزان من؛ بیش از ۴ ماه است تمام دنیا درگیر ویروس کرونا است اما قسوت قلب و گناه ما و شیطنت شیطان اجازه نداده ما از این حادثه درس بگیریم؛ مع‌هذا به‌جای درس و عبرت چه‌بسا عده‌ای دارند علیه خداوند و دین شیطنت می‌کنند؛ امیدوارم خداوند توفیق دهد از این بلا و مصیبت و ویروس درس بگیریم.

ماموستا قادری به آمار جهانی مبتلایان کرونا در طول ۴ ماه از ظهور این ویروس منحوس در ۵ قاره دنیا اشاره کردند و گفتند: آمار مبتلایان تا ساعت ۱۲ ظهر امروز در تمام دنیا ۲ میلیون و ۷۲۶ هزار نفر است که حدود یک‌چهارم آن‌ها در اثر زحمات پزشکان و پرستاران بهبود یافته و ۱۹۱ هزار نفر هم فوت کرده‌اند. امریکا، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان، انگلیس، ترکیه، ایران، چین و روسیه ۱۰ کشوری هستند که به ترتیب بیشترین مبتلا را دارند که در از این میان، ۲ کشور اسلامی و ۸ کشور غیر اسلامی هستند.

ایشان افزوند: در ایران تعداد مبتلایان ۸۷ هزار نفر و متوفیان هم حدود ۵۵۰۰ نفر است. در منطقه و شهرستان ما هم ظاهراً تعداد مبتلایان روند صعودی به خود گرفته است. ولی دو مشکل در این خصوص وجود دارد اولاً مردم ما بیماری خود را به هر دلیلی کتمان می‌کنند و ثانیاً مسئولان هم به مخاطبین خود در خصوص این بیماری شفاف‌سازی نمی‌کنند و این دو مشکل بی‌اعتمادی زیادی را در بین مردم و مسئولان ایجاد کرده است؛ امیدوارم خدای بزرگ به لطف و کرم خود به تمام مسلمانان و انسان‌ها بخصوص مسلمانان این دیار رحم کند.

ماموستا قادری با اشاره به اینکه ویروس کرونا بر زندگی روزانه مردم تأثیر گذاشته است، گفتند: کرونا در برنامۀ دیانت، تحصیل، اقتصاد، معیشت و کسب‌وکار تأثیر داشته است به‌عنوان نمونه نفت به کمترین قیمت در طول ۱۰۰ سال گذشته رسیده که در تاریخ اوپک بی‌سابقه است.

ایشان در خصوص کاهش بی سابقه نرخ نفت گفتند: به این تنزل قیمت خوشحالیم، زیرا خداوند نفت را که بهترین نعمت است به دولت‌ها اسلامی و مسلمانان داده تا برای مردم خود هزینه کنند، اما آن‌ها پول نفت و گاز را دودستی تقدیم ابرقدرت‌ها می‌کنند و از آن‌ها گلوله توپ و اسلحه برای کشتن همدیگر و جنگ و فتنه، می‌گیرند

ماموستا قادری در بخش سوم سخنان خود به آیۀ ۱۸۵ سورۀ بقره «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ» اشاره نمودند و گفتند: این یک نص است که ۱۵ قرن پیش از آسمان بر پیامبر اسلام نازل شده و ایشان هم به یارانش امر فرموده و امر به ما هم هست که روزه رمضان یکی از ۵ رکن آیین اسلام است. هرکدام از شماها توان جسمی و روحی دارید و می‌توانید روزه بگیرید باید هرساله روزه رمضان را بگیرید و هرکدام از شما که مریض و یا مسافر هستید و سفر شما زحمت باشد، می‌توانید نگیرید. این یک آیین‌نامه و منهج است و به‌هیچ‌عنوان قابل‌تغییر نیست و کسی هم که روزه نمی‌گیرد باید احترام رمضان را بگیرد.

ایشان ضمن تبریک مجدد به اهل صیام گفتند: تبریک عرض می‌کنم حلول ماه مبارک رمضان را، هم به کسانی که امروز روزه هستند و هم کسانی که فردا روزه می‌گیرند.

امام‌جمعۀ پاوه به اختلافات در خصوص آغاز ماه مبارک اشاره کردند و گفتند: امسال در اول رمضان در هیچ کجای دنیا هلال رؤیت نشده است و بعضی از دولت‌ها با توجه به اتمام ۳۰ روز شعبان، جمعه را اول رمضان اعلام کرده‌اند. پیامبر بزرگوار می‌فرمایند: «صوموا لرؤیته و افطرو لرؤیته» ماه را دیدید روزه بگیرید و با دیدن ماه شوال افطار کنید؛ اما اگر امکان رؤیت ماه نبود بعد از اتمام ۳۰ روز شعبان روزه بگیرید.

ایشان افزودند: در ایران آقایان اهل تشیع یکدست فردا شنبه را اولین روز ماه مبارک رمضان اعلام کرده‌اند؛ اهل سنت جنوب، بلوچستان، خراسان، ترکمن‌صحرا هم شنبه را اولین روز ماه مبارک رمضان اعلام کرده‌اند، اما در مناطق کردنشین درد ما متفاوت است؛ چه درد سیاسی، چه مذهبی و چه اجتماعی. روحانیون هم در ازدیاد این دردها تا حد زیادی مسئول هستند؛ ما اهل سنت کُرد در بین خود بزرگی نداریم و همه مَن هستیم و حرف‌شنوی ما از همدیگر ضعیف است؛ در منطقۀ کردنشین، دیروز پنجشنبه گروهی روزه بوده‌اند؛ امروز گروه دیگری و فردا هم جمعی دیگر. معلوم نیست پس‌فردا هم داریم یا نه؟

ماموستا قادری به تعطیلی جمعه و تراویح و بسته شدن مساجد اشاره کردند و گفتند: یکی از مأموریت‌های پیامبر اسلام (ص) در کنار حفظ دین، حفظ جان مردم بوده است و تعطیلی جمعه و تراویح به خاطر حفظ سلامتی مسلمانان است. امیدوارم به برکت ماه مبارک رمضان و دعای خیر مسلمانان عن‌قریب شاهد فرج و گشایش باشیم و هم جمعه و هم تراویح را در کنار هم برگزار نماییم.

ایشان ذکر و استغفار را بزرگ‌ترین دارو در جهت دفع بلا دانستند و گفتند: خداوند متعال در آیۀ ۳۳ سورۀ مبارکۀ انفال ما را راهنمایی کرده و می‌فرماید: «وَ ما كانَ اللهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فيهِمْ وَ ما كانَ اللهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ» ای محمد (ص) جایگاه تو نزد من مهم است. اشکالی ندارد کافران مکه تو را اذیت می‌کنند و نسبت به تو بی‌ادبی روا می‌دارند ولی وجود تو در میان آن‌ها سپر است که تا تو در میان آن‌ها هستی آنان را عذاب نخواهم داد. اگر بعد از تو هم امت تو و حتی مخالفان برنامۀ تو استغفار کنند و به هم ظلم نکنند، آنان را نیز در دنیا دچار بلا و سختی نخواهم کرد مگر از این مسیر منحرف شوند.

امام‌جمعه پاوه در بخش دیگری از سخنان خود نماز تراویح را مهم‌ترین سنت ماه مبارک رمضان دانستند و گفتند: در تاریخ این عبادت آمده است رسول گرامی اسلام (ص) شب‌های ۲۳ و ۲۵ و ۲۷ رمضان به مسجد می‌آمدند و ۸ رکعت نماز در مسجد می‌خواندند و به منزل می‌رفتند. وقتی مسلمانان از پیامبر اسلام سؤال می‌کردند چرا این نماز را با جماعت نخوانیم؟ در جواب می‌فرمودند: این عبادت بسیار مهم است و شما هم به آن عشق دارید می‌ترسم خدای بزرگ آن را بر شما واجب کند و نتوانید آن را انجام دهید. حضرت عایشه (رض) هم می‌فرماید: وقتی پیامبر اسلام (ص) به منزل می‌آمدند؛ ۱۲ رکعت هم در منزل می‌خواندند و تراویح ۲۰ رکعت می‌شد. در عصر رسول‌الله (ص) و زمان حضرت ابوبکر (رض) تراویح فرادا خوانده می‌شد و اقامۀ آن به جماعت در زمان حضرت عمر (رض) تحکیم شد و ۱۴۰۰ سال است این عبادت در شهر و روستاهای اهل سنت در مساجد و با جماعت اقامه شده است

ایشان افزودند: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا اوضاع متفاوت است و به دلیل اینکه مساجد کنترل نمی‌شوند صلاح دین و دنیای ما این است، مسلمانان تراویح را در منازل خود اقامه کنند تا برکتی باشد برای خانه‌های آنان.

امام جمعه پاوه خواستار توجه خاص مؤمنین به ماه مبارک رمضان شدند و افزودند: کاری نکنیم پروردگار از ما ناراحت شود و این بلا همچنان در میان ما بماند؛ مردم شریف حفظ روزه‌داری را رعایت کنند و مسئولان محترم هم امسال بیش از سال‌های گذشته در حفظ شئون رمضان قدم بردارند؛ همچنین همه ما در این ماه مبارک باتوجه به شرایط خاص امسال، فقراء و کسانیکه کارشان تعطیل شده است را فراموش نکنیم

ایشان به پیام نخست وزیر کانادا برای شروع ماه مبارک رمضان اشاره کردند و گفتند: نخست‌وزیر کانادا در پیامی بعد از تبریک رمضان به مسلمانان کانادا، به غیرمسلمانان توصیه کرده است احوال مسلمانان را در ماه رمضان رعایت کنند و در جلو چشم آنان از خوردن پرهیز کنند؛ او فردی غیرمسلمان است، وقتی اینگونه به رمضان نگاه می کند، قطعاً ما باید بیشتر توجه کنیم.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز