امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    42074

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    14:55 | ۲۵ آذر ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

3 300x200 - انتخابات استانی به نام چی، به کام کی؟ (قسمت اول)انتخاباتتورکمن نیوز:  تجربه نشان داده است نمایندگان محترم مجلس با نزدیک شدن به پایان دوره چهار ساله به فکر اصلاح قانون انتخابات مجلس می افتند ، این اشتهای اصلاح خواهی از دوره قبل معطوف به استانی شدن “انتخابات مجلس” می باشد.

استدلال نمایندگان محترم مبتکر طرح این است که اگر نماینده مجلس به جای نمایندگی مردم حوزه انتخابیه خود که یک یا چند شهرستان است از سوی مردم یک استان نمایندگی داشته باشد می تواند فارغ از فشار و مراجعات و انتظارات و مطالبه مردم حوزه انتخابیه، به مسائل کلان کشور تمرکز داشته باشد و گره های مملکت را با انگشت تدبیر خود باز کند!

اما هیچ وقت نمایندگان محترم توضیح نمی دهند که چرا هر دوره در واپسین ماههای منتهی به اتمام دوره چهار ساله به فکر اصلاح قانون انتخابات می افتند!

مخالفین طرح استانی شدن انتخابات اعتقاد دارند نمایندگان محترم در اواخر دوره به فکر برنده شدن مجدد خود در انتخابات هستند، چون فکر می کنند خودشان در طول دوره به دلیل شرکت در جلسات استانی و نمایش چهره آنها از شبکه های تلوزیونی استانی برای غالب مردم استان شناخته شده تر هستند و از طرف دیگر می توانند از عهده هزینه ایجاد ستاد تبلیغاتی در گستره استان برآیند، نسبت به رقبای شهرستانی خود برتری دارند!

نگارنده در خصوص این طرح ، ملاحظات و سوالاتی دارد که ممکن است سئوال خیلی از کارشناسان و هموطنان هم باشد.

اولین ملاحظه این است که چون منافع خود نمایندگان مجلس مستقیما با این طرح ارتباط دارد مجلس نمی تواند بهترین و بی طرفانه ترین طرح انتخابات مجلس را طراحی و تصویب کند ، آیا بهتر نیست هرگونه تغییر در قانون و سازوکار انتخابات مجلس، در نهادی غیر از خود مجلس تهیه و تصویب شود؟ نهادی مثل کمیسیون عالی نظارت بر انتخابات یا مجمع تشخیص مصلحت نظام و …

دومین ملاحظه این است که نمایندگان موافق و مصر بر این طرح ادعا می کنند که نمایندگان برآمده از قانون فعلی درگیر مسائل جزئی مردم منطقه می شود و از امورات کلان کشور باز می ماند!

این بهانه بسیار مضحک است چرا که نماینده خودش ترجیح می دهد در مسائل جزئی دستگاههای اجرایی دخالت کند، خوب اگر این دخالت ها مانع انجام وظایف اصلی او می شود، دخالت را متوقف کند چرا وظیفه اصلی خود را رها می کند؟

ثانیا چه تضمینی وجود دارد که اگر انتخابات استانی شود نماینده در مسائل جزئی و اجرایی استان و شهرستان دخالت نکند؟
ادامه دارد…

منبع: کانال اجتماعی 90

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز