امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

ترکمنستان 300x164 - امضای دو موافقت‌نامه و یادداشت تفاهم میان افغانستان و ترکمنستانترکمن نیوز:  محمد حنیف اتمر وزیر امورخارجه افغانستان با رشید میردوف وزیر خارجهٔ ترکمنستان دیدار و ملاقات کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛ در آغاز، آقای اتمر حضور آقای میردوف و هیأت همراهش را به کابل خوش‌آمدید گفته، با تشریح جایگاه ترکمنستان به عنوان کشور دوست، همسایه و برادر برای افغانستان، روابط میان کابل و عشق آباد را عالی و دوستانه خوانده، امضای موافقتنامه‌های جدید در جریان سفر فعلی وزیر خارجهٔ ترکمنستان را گامی در راستای تقویت هرچه بیشتر روابط دوجانبه دانست.

وزیر امور خارجه، گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و  تجارتی میان افغانستان و کشورهای منطقه و تقویت اجماع منطقه‌یی پیرامون گفتگوهای صلح و اتصال منطقه یی را از اولویت‌های مهم سیاست خارجی افغانستان دانسته، گسترش روابط با کشور های همسایه و منطقه به خصوص  ترکمنستان را به نفع صلح و ثبات منطقه خواند.

سپس، وزیر امور خارجهٔ ترکمنستان با ابراز خرسندی از روابط دوستانه و برادرانه میان کابل و عشق آباد و ابراز سپاس از میزبانی گرم و صمیمی افغانستان در جریان سفرش به کابل، راجع به موضوعات مهم در روابط دو کشور صحبت کرد. آقای میردوف اظهار داشت که عشق‌آباد متعهد به همکاری با افغانستان در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری و اتصال منطقه‌یی بوده و کامیابی و موفقیت گفتگوهای صلح افغانستان را برای تحقق این اهداف مهم و اساسی می‌داند. وزیر خارجهٔ ترکمنستان از حمایت قاطعانه کشورش از موفیقت روند صلح و موقف دولت جمهوری اسلامی افغانستان در مورد صلح و اجماع منطقه‌یی به وزیر امور خارجه کشور اطمینان داد.

در ادامه وزرای امور خارجهٔ دو کشور در مورد آماده‌گی‌ها برای افتتاح سه‌پروژه که قرار است در آیندهٔ نزدیک توسط رهبران دو کشور افتتاح گردد به تفصیل صحبت کردند. متعاقباً، هردو وزیر پس از امضای دو موافقتنامه و یادداشت تفاهم با حضور آقایان محمد شاکر کارگر رئیس دفتر مقام ریاست جمهوری، میرویس ناب معین سیاسی وزارت امور خارجه، یما شمس رئیس اداره خط آهن، حشمت الله غفوری معین وزارت زراعت، سید محبوب الله ربانی رئیس تصدی نفتی، مجلس‌شان را خاتمه بخشیدند. موفقتنامه‌های امضا شده قرار ذیل اند:

۱. برنامهٔ همکاری میان وزارت‌های امور خارجهٔ افغانستان و ترکمنستان برای سال های ۲۰۲۱و ۲۰۲۲

۲. یادداشت تفاهم همکاری میان ادارات خط آهن افغانستان و ترکمنستان

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز