امروز : شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    47400

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    16:39 | ۱۶ اسفند ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

سرور رجایی 300x191 - افغانستان 3هزار شهید تقدیم 8 سال دفاع مقدس ایران کرد/ایران و افغانستان دو کشور مسلمان و برادر خونی استگزارش ویژه – تورکمن نیوز: نویسنده، شاعر و فعال فرهنگی افغانستانی مقیم ایران گفت: افغانستان و ایران در طول جنگ تحمیلی و سالهای دفاع مقدس شهیدانی داشته که دوشادوش یکدیگر در سنگری مشترک جنگیده اند و در موقع شهادت خون آنها بایکدیگر مختلط شده و ما دوکشور مسلمان برادران خونی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  محمد سرور رجایی صبح امروز در همایش فرهنگی ورزشی افغانستانی های مقیم شهرستان گنبدکاووس با حضور امام جمعه و تنی چند از مسئولین شهرستانی برگزار شد اظهار داشت: کشور افغانستان و هموطنان من دوواقعه بزرگ تاریخی را تجربه کرده است که یکی بسیار تلخ و دیگری اتفاقی شیرین بوده است.

وی افزود: اتفاق تلخ همانا در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق بود که امروز اگر بسیاری از هموطنان افغانستانی ما در ایران به سر می برند از اتفاق تلخ آن زمان بوده و اگر 40 سال است که ما زخم می بینیم، رنج میبینیم، جنگ میبینیم، آوارگی و غربت میکشیم باز هم از تبعات آن اتفاق تلخ 7 ادیبهشت ماه 1357 است.

رجایی در ادامه گفت: اتفاق شیرین در 22 بهمن ایران اتفاق افتاد. امام خمینی رحمت الله علیه انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند، به ایران آمد و با ورودش به ایران مردم افغانستان یک پشتوانه قوی پیدا کردند. با دشمنان جنگیدند و جبهه جهادی را تشکیل دادند.

وی افزود: وقتی جهاد افغانستان شروع شد، مردم در سرتاسر افغانستان به پا خواستند.

جشنواره گنبد افغانی 4 300x204 - افغانستان 3هزار شهید تقدیم 8 سال دفاع مقدس ایران کرد/ایران و افغانستان دو کشور مسلمان و برادر خونی استوی ادامه داد: اولین قیام مردمی که بر علیه دولت کمونیستی غرب آغاز شد در تاریخ 24 اسفندماه 1357در شهر تاریخی هرات بود. مردم هجوم آوردند به مراکز نظامی، دولت را ساقط کردند، استانداری را تصاحب کردند. مراکز نظامی لشکر را تصاحب کردند. مسئولان دولت وقت افغانستان ناچار شدند که اعلام کنند ایرانی ها با لباس افغانستانی ها آمدند هرات را گرفتند و با این ترفند دوباره نیرو جمع آوری کردند و با حمایت شوروی سابق به شهر هرات حمله کردند. بعد از 30 روز حکومت استانی را از دست مجاهدان خودجوش پس گرفتند.
رجایی گفت: در آن حادثه ملت شریف هرات 24 هزار شهید دادند. این اتفاقی است که متاسفانه امروز مردم افغانستان کمتر می دانند.

وی ادامه داد: به همین واسطه هنوز جنگ در ایران آغاز نشده بود و جوانانی از ایران بلند شدند برای کمک مجاهدان افغانستانی به افغانستان رفتند.

رجایی گفت: چه کسی می داند اولین شهید ایرانی در جهاد افغانستان که بود. چند نفر بودند. شهید ابوالفضل کربلایی پوریزدی در شهر هرات در برابر روسها به شهادت می رسد. دوستانش پیکر مطهرش را شبانه به دوش می گیرند و به مرز منتقل می کنند. الان پیکر آن شهید در قم مدفون شده است.

احسان پارسی جزو چهار نفر از گروه تفحص شهید چمران بزرگ بود. که بعد از شهادت  شهید چمران به جهاد افغانستان می پیوندد و در زابل به شهادت می رسد. پیکر آن شهید در زابلستان مدفون شده است.

احمدرضا سعیدی از تهران به پاکستان می رود. از پاکستان به مرکز افغانستان می رود و بعد از ماه ها مبارزه روزی که خبر می رسد به ایران عراقی ها تجاوز کردند شاگردانش را جمع می کند و می گوید ای دوستان این آخرین پایان آموزش نظامی من به شما است. با شما به خط اول مقدم می روم چند روز پیش شما هستم و بعد برمی گردم به ایران. اما متاسفانه در 11 مهرماه در مرکز افغانستان به شهادت می رسد. مزار این شهید در افغانستان است.

وی افزود: در سال 1358 و 1359 هزاران مجاهد افغانی توسط کمونیست ها دستگیر شدند. در زندان مخوف پل چرخی ناجوانمردانه به صورت جمعی تیرباران و اعدام شدند. هیچ سند و مدرکی از آن دوران در دولت کمونیست ها باقی نماند.

وی ادامه داد: در سال 1392 یک مدرکی از یک بازرس یک دفترچه رو از کشور هلند کشف کردند که در آن دفترچه اسم 5 هزار نفر از کسانی که در آن دوران به شهادت رسیده بودند آمده بود.

جشنواره گنبد افغانی 12 300x204 - افغانستان 3هزار شهید تقدیم 8 سال دفاع مقدس ایران کرد/ایران و افغانستان دو کشور مسلمان و برادر خونی استرجایی گفت: جرم آن شهیدان که محکوم به اعدام بودند 1- اخبانی ها، کسانی که می گفتند اینها مرتبط هستند با اخبارالمسلمین مصر.

2- کسانی که تهمت اشرار بر آن زده بودند

3- به جرم خمینیستها. طرفداران خمینی. چندصد هزار نفر به جرم طرفداری از امام خمینی به شهادت رسیدند که هنوز از آنها نه مزاری وجود دارد نه نامی و نه نشانی. هیچکس نمی داند در کجای افغانستان دفن شده اند.

این نویسنده افغانستانی گفت: در این ماجرا تمام افغانستان زخم دیدند. بلوچها، پشتوها، ازبکها، تاجیکهاو … همه زخم دیدند.

وی افزود: این بخشی از خاطرات مشترک بین ایران و افغانستان است.

رجایی ادامه داد: بسیاری از رزمندگان افغانی که برای آموزش به ایران آمده بودند و آموزش نظامی را در پادگان های نظامی دیدند. به صورت داوطلبانه به جبهه های ایرانی پیوستند.

وی گفت: تیپ ابوذر انحصارا رزمندگان افغانستان بودند. و در منطقه کردستان و … خدمت می کردند.

نویسنده، شاعر و فعال فرهنگی افغانستانی مقیم ایران گفت: افغانی ها در دفاع مقدس نزدیک به 3 هزار شهید، جانباز و ایثارگر دادند.

جشنواره گنبد افغانی 6 300x204 - افغانستان 3هزار شهید تقدیم 8 سال دفاع مقدس ایران کرد/ایران و افغانستان دو کشور مسلمان و برادر خونی است

محمد سرور رجایی نویسنده و شاعر افغانستان مقیم ایران و مدیر مسئول نشریه باغ در حاشیه برگزاری مراسم کتاب تالیف خود را با نام: از دشت لیلی تا جزیره مجنون که حاوی سال‌ها تحقیق و تفحس از مجموعه خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس است را با یادداشتی به قلم خود به حجت الاسلام و المسلمین حاج محمود ترابی به رسم یادبود تقدیم کردند.

گزارش از : یاشار نیازی

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز