امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    118117

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    12:52 | ۰۲ اسفند ۱۴۰۱

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

ترکیه - آسیب 36 منطقه صنعتی در 10 استان زلزله زده ترکیهترکمن نیوز:  زلزله در همه آحاد اقتصادی و اجتماعی ترکیه تاثیر عمیقی گذاشت که از جمله آن توقف فعالیت های تولیدی است بخصوص در 10 استان که مراکز تولیدات کشاورزی، و دامپروری هستند. که مسلما توقف تولید عامل کمبود بسیاری از مواد و اقلام غذائی خواهد شد و بدیهی است نرخ تورم در حوزه محصولات کشاورزی – غذائی را شدت خواهد بخشید.

در ده استانی زلزله زده که بیشترین صنایع غذائی و تولیدات کشاورزی و دامی در آنها مستقر است به علت بهم ریختگی زیر ساخت ها در شرایط توقف قرار گرفته است. بخصوص در استان غازی آنتب که در سال 2022 از 5/34 میلیارد دلار صادرات تولیدات جنگلی و کشاورزی قریب 12 درصد آنرا به تنهائی امکان سازی کرده بود.

در ده استان حاصلخیز زلزله زده و صنعتی ترکیه سهم صادرات محصولات زراعی قریب نوزده درصد (7/18) بود که غازی آنتب به تنهائی بیش از 4 میلیارد دلار صادرات داشته که در حوزه نساجی، پوست، قالی، و در حوزه کشاورزی فقط غازی آنتب 8/3 میلیارد دلار صادرات داشته است.

در میان ده استان زلزله زده غازی آنتب سال گذشته بطور میانگین 5/6 میلیارد دلار صادرات داشته است. و بطور کلی سال گذشته مناطق زلزله زده 9 درصد سهم صادرات کشور را در اختیار داشته است صادرات بوده است.

در حوزه صنایع لباس و نساجی آدانا و مالاتیا و قهرمان ماراش واحدهای تولید از لحاظ نیروی کار و تاسیسات و ساختمانها آسیب فراوان دیده است.

از کل 450723 تاسیسات و واحدهای تولیدی غذائی در ترکیه بیش از 54 هزار واحد تولیدی، صنعتی در 10 استان زلزله زده مستقر هستند که آسیب دیده اند.

با توجه به تعدد کارخانجات صنعتی بخصوص غذائی کشاورزی در 10 استان زلزله زده پاکسازی – آماده سازی مجدد ماشین آلات برای تولید – تامین نیروی انسانی جایگزین، تامین سرمایه های اعتباری، و امکان سازی به راه اندازی صنایع این ده استان از لحاظ اقتصاد اجتماعی و سیاسی ترکیه از اهمیت خاصی برخوردار است در حالیکه بسیاری از واحدهای تولید تعهدات صادراتی نیز دارند.

آنچه حائز اهمیت است در 10 استان زلزله زده قریب 36 منطقه صنعتی وجود دارد که بیشترین آسیب را مناطق صنعتی قهرمان ماراش داشته است.

با توجه به از دست دادن قسمتی از نیروی انسانی فعال و ماهر و متخصص که در حوزه های مختلف مناطق صنعتی فعال بودند و از سوی دیگر توقف تولیدات در حوزه غذائی (بخصوص) شرایط حادی را (احتمالا) بوجود خواهد آورد.

در این زلزله راههای دو بانده، اتوبانها – پلها تونلها – زیرگذرها – خطوط برق و الکتریک شبکه های آبیاری – کانالیزاسیون و حتی خطوط ارتباطی انترنتی تخریب و یا ضرر و آسیب دیده اند.

کلا زلزله ترکیه علاوه بر ضررهای فیزیکی، و فاجعه های انسانی خسارت های روحی و روانی و اجتماعی اقتصادی شدیدی بر جامعه ترک و حتی جهان وارد کرد که مسلما بستن زخمهای رویه و روحی بسیار زمانبر خواهد بود و حتی شاید یکی دو نسل از این آسیب های اجتماعی رنج ببرند.

سید جلال ابراهیمی 1 300x255 - آسیب 36 منطقه صنعتی در 10 استان زلزله زده ترکیهنوشته: دکتر سیدجلال ابراهیمی
رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز