امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    43342

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    11:00 | ۱۸ دی ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

1398786586 1 8911241125 l600 300x191 - آخرین جزئیات از سرنوشت «جمعه بازار» گنبدکاووس/ تصمیم دردسرساز شهرداری گنبدکاووساخبار گنبدکاووس– ترکمن نیوز- تصمیم دردسرساز شهرداری گنبدکاووس پیرامون جمعه بازار این شهر بستری برای منازعه کسبه، مردم و شهرداری و نهایتا نیز منجر به پس گرفتن تصمیم از سوی مرجع صدور تصمیم شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران، جمعه بازار گنبدکاووس کلید واژه‌ای است که این روزها بیش از هر چیز در صدر گفت و گوهای مجازی و حقیقی مردم این شهرستان دیده و شنیده می‌شود، موضوعی که از یک تصمیم توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر آغاز شد اما تبعاتش را به لایه‌های مختلف جامعه شهری گنبدکاووس منتقل و برخی از بدنه مردم و مسؤولان را به اتخاذ واکنش واداشت.

شهرداری گنبدکاووس با صدور اطلاعیه‌ای از تغییر در مکان و زمان بازار هفتگی این شهر از جمعه به روز دوشنبه و از مکان فعلی به حد فاصل بولوار امامزاده و خیابان غزالی در خیابان 30 متری مقداد خبر داد، تصمیمی که شاید از نظر این عزیزان می‌توانست به نظم شهری و افزایش هماهنگی‌ها برای ایجاد شهری منظم، عاری از گره‌های ترافیکی و … کمک کند.

اما این تصمیم به مذاق مردم و کسبه گنبدکاووس خوش نیامد و شاهد واکنش‌های تند اولیه توسط کاربران فضای مجازی، نخبگان و فرهیختگان گنبدی بودیم که این تصمیم را یک تصمیم غیرکارشناسانه خوانده و خواهان اعلام دلایل این تصمیم از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر شدند.

حسام محمدی مشاور برنامه‌ریزی فرماندار گنبدکاووس، فرامرز رضایی‌شیرازی از فعالان رسانه‌ای، کیوان فرهمند فعال حوزه گردشگری، احمد جوادی فعال رسانه‌ای، سیامک کیانی و علی انوشه از فعالان و پیشکسوتان حوزه سیاسی تنها بخشی از بنده فعالان فضای مجازی بودند که در حمایت از مردم و کسبه به صحنه آمده و خواستار پاسخگویی مسؤولان شهرداری و شورای شهر شدند.

فعال فرهنگی و اجتماعی گنبدکاووس با اشاره به اینکه جمعه بازار گنبدکاووس به عنوان یک میراث ناملموس تاریخی و فرهنگی در این شهرستان به شمار می‌رود، اظهار کرد: جابه‌جایی این بازار به روز دوشنبه نابود کردن این میراث تاریخی ناملموس به شمار خواهد آمد.

مهدی باقریان با بیان اینکه هر چند در قرآن کریم و در آیه 9 سوره جمعه توصیه شده در هنگام اقامه نماز جمعه خرید و فروش تعطیل شود، افزود: این توصیه تکلیف را در این ساعات مشخص می‌کند اما نباید به واسطه و تمسک به این موضوع مصالح عمومی جامعه و فرآیند تاریخی شکل گرفته در یک حوزه نادیده گرفته شود.

فعال اجتماعی گنبدکاووس با اشاره به اینکه تبدیل جمعه بازار به دوشنبه بازار موجب بروز مشکلات عدیده‌ای برای حدود پنج مدرسه نزدیک به این مکان می‌شود، گفت: برخی از این مدارس دخترانه و در مقاطع مختلف تحصیلی هستند که عملا در عبور و مرور، ترافیک و … تاثیر منفی را بر جای می‌گذارد.

سعید امیریان با تاکید بر اینکه برای تصمیمات این چنینی باید کارگروه کارشناسی با حضور نخبگان، دانشگاهیان، کسبه، بازاریان، مردم و همه افراد دخیل در این حوزه تشکیل شود، گفت: اقداماتی از این قبیل باید با پیش‌بینی‌های لازم درباره تبعات اجتماعی مورد نظر قرار بگیرد.

فعال رسانه‌ای شهرستان گنبدکاووس با اشاره به اینکه مردم در شهری همچون گنبدکاووس و با ترافیک شهری موجود تنها روزی که به راحتی امکان دسترسی به بازار هفتگی را دارند روز جمعه است، اضافه کرد: ضمن اینکه تعطیلی مدارس و ادارات را نیز در این روز به عنوان یک عامل مهم و اثر گذار باید در نظر گرفت.

میلاد کیوان‌فر با بیان اینکه تغییر در هر جامعه‌ای اعم از کوچک یا بزرگ مستلزم زمینه‌سازی و ایجاد فضای ذهنی آماده برای تغییر است، گفت: متاسفانه اقدام شتاب زده و عجولانه باعث می‌شود تا حتی تصمیمات درست نیز با واکنش دفاعی مردم رو به رو شود.

نهایتا روابط عمومی شهرداری گنبدکاووس اطلاعیه‌ای صادر کرد که به نظر می‌رسید ضمن پاسخ شفاف به سوالات و ابهامات تلاش کرد مسیر مطالبات مردمی را از شهرداری به سوی سایر مراجع هدایت کند.

در این اطلاعیه که متن آن را در ادامه می‌کنید تلویحا از تصمیم شورا و شهرداری به منظور افزایش حضور مردم در نماز جمعه و سخن به میان آمده بود که برخی از کارشناسان و فعالان فضای مجازی معتقد بودند این تصمیم با نظر مثبت و دستور امام جمعه شهرستان محقق شده است که البته پیگیری خبرنگار فارس نشان داد که ایشان هیچ دستوری مبنی بر این تصمیم نداده ولی نظرشان در باره رها کردن خرید و فروش در هنگام اقامه نماز جمعه به دستور قرآن مثبت است.

متن اطلاعیه روابط عمومی شهرداری گنبدکاووس به شرح ذیل است:

«قابل توجه همشهریان محترم

به دنبال مصوبه شورای اسلامی شهر مبنی بر تغییر جمعه بازار به دوشنبه بازار در پاسخ به درخواست کسبه جمعه بازار و در ادامه جلسات متعدد مهندس ابراهیم بیگی معاونت فنی و خدمات شهری شهرداری گنبدکاووس با هیات امنای کسبه جمعه بازار و نماینده شورای اسلامی شهر با در نظر گرفتن ملاحظاتی از جمله اهمیت حضور در فریضه نماز جمعه، تداخل جمعه بازار گنبدکاووس با بازار هفتگی دیگر شهرها و حضور اکثر کسبه در آن شهرها بعد از تبادل‌نظرهای صورت گرفته و موافقت هیات امنای کسبه بازار و مصوبه شورای اسلامی شهر، در نتیجه جمعه بازار گنبدکاووس از هفته آینده در روزهای دوشنبه برقرار می‌گردد و شهروندان می‌توانند از دوشنبه بازار گنبدکاووس استفاده کنند.

روابط عمومی شورای شهر و شهرداری گنبدکاووس»

اما این اطلاعیه به جای آن که آبی بر آتش مخالفان و معترضان نسبت به این تصمیم باشد تبدیل شد به بنزینی بر روی این آتش و عملا موجب شد تا اعتراضات وارد فاز جدیدی شده و شکلی تازه به خود بگیرد، به این منظور کمپینی در فضای مجازی تشکیل شد که با اعتراض به این تصمیم نامه‌ای را شهردار و رونوشتی به فرماندار گنبدکاووس نگارش کرده و خواهان تجدیدنظر در این تصمیم شدند.

این کمپینی به مرور بر تعداد حامیان آن نیز افزوده می‌شد منجر شد تا فضای عمومی شهر نیز نسبت به این موضوع حساس شده و واکنش‌ها در این زمینه افزایش یابد.

متن نامه اعضای این کمپین به شرح ذیل بود:

«حق مردم است که از مسئولانشان کار و تلاش و ابتکار و اقدام به موقع و رفتار مسؤولانه بخواهند؛ و وظیفه مسؤولان است که پاسخگو باشند و آنچه را که وظیفه آنهاست، انجام دهند». مقام معظم رهبری

شهردار محترم گنبدکاووس جناب مهندس طعنه گنبدی و اعضای محترم شورای اسلامی شهر گنبدکاووس

با سلام و احترام، اینجانبان امضا کنندگان این نامه به عنوان شهروندان گنبدی و اعضای گروه آبادانی برای ایران و گنبدکاووس در مورد جابه‌جایی روز و محل جمعه بازار شهرستان از آن مقامات محترم دو سوال داریم که امید است برای بر طرف شدن سوءتفاهمات و شایعات ایجاد شده در این مورد پاسخ و توضیحات لازم را ارائه بفرمایند.

اول اینکه با توجه به تغییر محل جمعه بازار در دو سال قبل به بهانه ایجاد مزاحمت برای ساکنان محل و …، همراه با هزینه حدود یک میلیاردی برای آسفالت محل جدید و تبلیغات فراوان در آن زمان، اکنون چه توجیه و دلیلی برای تغییر مجدد و بازگشت به مناطق قبلی وجود دارد!؟

با در نظر گرفتن این موضوع که قسمت‌هایی از محل جدید حتی آسفالت هم نشده و نزدیک مدارس و محل زندگی مردم است!؟

دوم اینکه دلیل منطقی تغییر روز این بازار، از روز جمعه که بهترین روز برای عموم مردم و کسبه و کارگران و کارمندان می‌باشد و موجب رونق بیشتر شهر می‌شود به روز دوشنبه که وسط هفته بوده و به غیر از مشکلاتی که برای کسبه و شهروندان و روستائیان که از اطراف برای داد ‌و ‌ستد مراجعه می‌کنند، بر بار ترافیکی شهر در این روز نیز می‌افزاید، چیست؟

با تشکر

جمعی از مردم شهرستان گنبدکاووس

بعد از این نوبت به حضور معترضان و به ویژه کسبه بازاری گنبدکاووس بود که این تصمیم را برخلاف منافع فروشندگان و البته مردم دانسته و از این که بهانه‌هایی همچون تداخل با سایر بازارها و منفعت بازاریان به عنوان علت تصمیم بیان شده بود به شدت ناراحت شده بودند.

تجمع این افراد در برابر نهادها و ارگان‌های اداری شهرستان از جمله فرمانداری باعث شد تا مسؤولان فرمانداری ضمن گفت و گو با این افراد و اخذ نظرات صریح مردمی با برقراری ارتباط با شهرداری دستور رسیدگی به شکایات و اعتراضات مردم نسبت به این موضوع را صادر کرده و با توجه به عدم رضایت مردم و کسبه بازار روز دوشنبه را تعطیل و ادامه روند کار را در همان جمعه بازار تا اطلاع ثانوی اعلام کنند.

هر چند این تصمیمی شایسته و درست مسؤولان فرمانداری گنبدکاووس با هدف آرام کردن مردم و رسیدگی به نظرات واقعی آنان یک اتفاق مثبت و ارزنده است اما باید به این نکته نیز توجه کرد که چرا برخی دستگاه‌ها و نهادهای خدمات‌رسان باید با اتخاذ تصمیماتی نابه جا و غیرکارشناسانه باعث ایجاد التهابات اجتماعی و اعتراضات مردمی شوند به ویژه در شرایط اخیر کشور که مردم تحت فشارهای روانی خاصی در حوزه اقتصاد نیز قرار دارند.

به نظر می‌رسد فرمانداری گنبدکاووس باید ضمن برخورد با مسببان این چالش که ناشی از عدم اخذ درست نظرات مردم، عدم اطلاع‌رسانی و اغناسازی مردم و کسبه، عدم توجه به منافع مردمی و همچنین تصمیمات سلیقه‌ای بوده است به دنبال پیشگیری از وقوع چنین تصمیماتی در شهرداری و شورای شهر شود زیرا در غیر این صورت ضمن ایجاد هزینه‌های اجتماعی بالا، زحمات خود مدیران و مسوولان شهرستانی، اعضای محترم شورای اسلامی شهر و شهرداری نیز تحت‌الشعاع این تصمیمات شتاب‌زده می‌شود.

منبع: farsnews.com

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز