امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

photo 2018 03 05 03 08 00 300x200 - کالای قاچاق از بارزترین مشکلات فراروی کشورهای در حال توسعه است+تصاویرگلستان-ترکمن نیوز- مسئول اجرای احکام تعزیرات حکومتی شهرستان گنبدکاووس در دیدار چهره به چهره با اصناف بازارچه مرز اینچه برون (پل) که در مسجد این محل برگزار شد، گفت: پدیده شوم قاچاق کالا یکی از مهمترین مشکلات کشورهای در حال توسعه است که با آن مواجهه هستند و اثرات سوء اقتصادی را افزایش می دهد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران, “بهادر لکزاییان” در جمع بازاریان اصناف شغلی، بازارچه شهر مرزی اینچه برون بر آثار و پیامدهای زیانبار قاچاق بر اقتصاد کشور و ضرورت مقابله جدی دستگاه های اجرایی با این پدیده شوم تاکید کرد و افزود: برای مقابله جدی با این تجارت زیرزمینی بررسی مبادی ورودی و خروجی، زمینه های فرهنگی، اجتماعی و بین المللی ضرورت دارد.

وی با اشاره به بیداری و رشد آگاهی فرهنگی ملت ایران و مبارزه با عوامل ضداستعماری در طول چند دهه اخیر، گفت: متاسفانه تجمل گرایی، جذابیت بالای کالاهای خارجی، ترویج تبلیغات فرهنگ بیگانه در برنامه های ماهواره ایی، تغییر الگوی مصرف و جوابگو نبودن تولیدات داخلی و … باعث شده که مصرف کنندگان میل شدیدی برای خریداری کالاهای وارداتی داشته باشند.

مسئول اجرای احکام تعزیرات حکومتی شهرستان گنبدکاووس همچنین اشتغال تجار و سوداگران اقتصادی را که حرفه قاچاق را سهل و کم هزینه می دانند، در مدتی اندکی با وارد کردن کالاهای قاچاق به سودهای کلان دست می یابند، افزود: این افراد با صرف تمام سرمایه های خود در این سیر اقتصادی کاذب، تنظیم چرخه پولی بازار و هویت ملی و برنامه ریزی کشور را دچار تزلزل می کنند.
بهادر لکزاییان ناآگاهی فروشندگانی که این کالاها را عرضه می کنند را یکی دیگر از مشکلات در برخورد با عوامل اصلی قاچاق کالا و ارز عنوان کرد و گفت: این اشخاص به دلیل عدم اطلاع از قوانین و مقرارت حاکم بر کالاهای وارداتی و صادراتی اقدام به حمل و توزیع و فروش کالاهای قاچاق می کنند و متاسفانه در راه کسب رزق و روزی روزانه خود به عنوان قاچاقچی معرفی می شوند.
این کارشناس اجرایی افزود: برای رفع این مشکل و ارتقاء سطح آگاهی تجار چمدانی (کالاهای همراه مسافر) و بویژه فروشندگان لوازم و وسایل بهداشتی و آرایشی، خوراکی، پوشاک و البسه، پارچه و سایر اقلام رایج در بازارچه که از طریق کشور ترکمنستان و دیگر نقاط مرزی به کشور وارد می شود، آموزش به بازاریان در راس برنامه کاری است تا با شناخت قوانین به این افراد در کاهش جرائم منطقه کمک شود.

وی ادامه داد: نظارت و برخورد قانونی با ورود و فروش این کالاها اولویت‌ اصلی سازمان بوده و در بعد فرهنگی نیز در صدد تغییر نگرش دقیق و باور درست مردم هستیم تا تمایل به تولید داخلی و خرید کالاهای ایرانی افزایش یابد.

لکزاییان بااشاره به اینکه قاچاق کالا انواع دلایلی دارد، گفت: امروزه اقتدار دولت در حفظ مرزها، شرایط خاص جغرافیایی و همسایگان، فرهنگ عمومی مردم، سطح فقر جامعه، بیکاری و توسعه نیافتگی مناطق مرزی و تعرفه بالای کالاهای گمرکی و سایر موارد مبتلابه مولفه های تشکیل دهنده پدیده شوم قاچاق در کشور را فراهم می آورند.

مسئول اجرای احکام تعزیرات حکومتی شهرستان همچنین با بیان تعاریفی از کالاهای قاچاق تعامل مرزبانان و مرزداران محلی را قابل تقدیر توصیف عنوان کرد و افزود: با وجود اتحاد روحیه برابری و برادری بین این دو قشر آرامش و امنیت در مناطق مرزی گلستان حاکم است و همدلی اقوام در این استان زبانزد عام و خاص در سایر نقاط کشور است و می طلبد این تعامل و همکاری تداوم و ماندگار باشد.

در این نشست دوستانه علاوه بر اینکه انواع تخلفات صنفی نظیر؛ گرانفرشی، کم فروشی، عدم صدور فاکتور خرید و فروش، تقلب، اخفاء و امتناع از عرضه کالا، عرضه خارج از شبکه، حمل و نگهداری کالای قاچاق، عدم درج قیمت، فروش اجباری، برگزار حراج غیرقانونی و تداخل صنفی، نداشتن پروانه بهره برداری و … به بازاریان یادآوری شد، متعاقب آن بازدیدی از واحدهای مختلف شغلی در بازارچه صورت گرفت و در رابطه با برچسب “سیب سلامت” اجناس و وسایل به فروشندگان آموزش داده شد.

انتشاردهنده: یاشار نیازی

https://t.me/ITNAnews

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز