امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

چاپ مجموعه ٤ جلدی دفتر اشعار مختومقلی فراغی

فراغی 31 300x184 - چاپ مجموعه ٤ جلدی دفتر اشعار مختومقلی فراغیتورکمن نیوز: معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مجموعه ٤ جلدی دفتر اشعار مختومقلی فراغی چاپ می شود.

 

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، احمد گلچین اظهار کرد: مجموعه ٤ جلدی دفتر اشعار شاعر شهیر ترکمن مختومقلی فراغی در طول ١٠ سال توسط پژوهشگران و فرهنگ مداران استان گلستان، جمع آوری، ترجمه، تنظیم و آماده چاپ شده است.

وی ادامه داد: وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر دو روزه اش به استان گلستان، دستور حمایت و چاپ این آثار را با توجه به موقعیت و جایگاه مختومقلی فراغی و روابط میان ایران و ترکمنستان مبذول داشتند.

حضرت مختومقلی فراغی (مخدوم قُلی فراغی) را بهتر بشناسيد !
در نیمه دوم قرن هفده و اوایل قرن هیجدهم میلادی در زمان قادر خان (خان ایل گوگلان) شخصی به نام مختومقلی یوناچی (۱۶۵۴ – ۱۷۲۰ م) جد مختومقلی فراغی زندگی می کرد. یوناچی پیشه آهنگری و زرگری داشت. او صاحب فرزندی شد که به نام پدر متوفای یوناچی، دولت محمد مسمی گردید. وجه شهرت دولت محمد به قری ملا نیز بدین خاطر بود که پدرش یوناچی در سن پیری صاحب فرزند شده بود. یوناچی جد مختومقلی فراغی دستی در شعر و شاعری داشته است اما آثار باقی مانده او بسیار کم است.

ادامه مطلب:

مخدومقلی فراغی را بهتر بشناسیم

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز