امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    66500

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    15:37 | ۰۳ دی ۱۳۹۸

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

پارلمانی ازبکستان 300x169 - چالش اصلی انتخابات ازبکستان برآورده سازی انتظارات جدید مردمی استتورکمن نیوز:  انتخابات پارلمانی ازبکستان در حالی در فضایی جدید و با آرامش به پایان رسید که چالش احزاب شرکت کننده در این انتخابات کسب پیروزی نبود بلکه چالش اصلی این است که انتظارات جدید مردمی را برآورده سازند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛  به نقل اوراسیانت،‌ انتخابات پارلمانی ازبکستان که روز یکشنبه این هفته برگزار شد از سوی دولت این کشور و همچنین جامعه بین‌المللی به عنوان فرصتی برای تقویت دموکراسی در این کشور مورد تمجید قرار گرفت.

همانطور که انتظار هم می‌رفت نتایج اولیه انتخابات حاکی است که مجلس بعدی ازبکستان تا حد زیادی مشابه مجلس قبلی خواهد بود. حتی طرفداران فرایند انتخاباتی هم اذعان دارند که این انتخابات در بهترین حالت ، تمرینی برای یک انتخابات واقعی بوده است.

پنج حزب و بلوک سیاسی در مجلس قبلی نماینده داشتند و این ترکیب در نیم دهه آینده نیز حفظ خواهد شد. نتایج اولیه شمارش آراء نشان می‌دهد که حزب لیبرال دموکرات (UzLiDeP) وابسته به شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان همچنان با کسب دستکم 43 کرسی از مجموع 150 کرسی بیشترین تعداد کرسی‌ها را خواهد داشت. حزب “ملی تکلانیش” (احیای ملی) هم با کسب 35 کرسی رتبه دوم خود را حفظ خواهد کرد.

حزب سوسیال دموکراتیک یا حزب “عدالت” نیز 21 کرسی و حزب دموکراتیک خلق نیز 18 کرسی به دست آوردند. حزب “اکولوژیک” نیز که در انتخابات قبلی بطور خودکار 15 کرسی به آن اختصاص یافته بود در این انتخابات 11 کرسی کسب کرد.

تکلیف 22 کرسی نیز در دور دوم انتخابات در اوایل سال آینده میلادی مشخص خواهد شد. در انتخابات قبلی در سال 2014 نیز همین اتفاق افتاد و هیچ مساله جدیدی روی نداده است.

با توجه به شرایط موجود هم انتظار اتفاقاتی شگفت‌آور نبود. “لوکا آنکشی” (Luca Anceschi) استاد مطالعات آسیاسی مرکزی در دانشگاه گلاسکو که برای نظارت بر انتخابات به تاشکند رفته است به اوراسیا نت گفت: انتخابات ازبکستان در یک فضای سیاسی مشخص شده توسط حکومت برگزار شد. پنج حزب با دقت گزینش شده و صداهای مستقل کنار گذاشته شدند.

وی در عین حال تاکید کرد که توجه و تمرکز بر نتایج انتخابات موجب می‌شود که نکات اصلی را گم کنیم.

این کارشناس امور آسیای مرکزی خاطرنشان کرد: شهروندان ازبکی که انتخابات برایشان مهم بود یا دستکم آنهایی که با من گفتگو کردند ، اهمیت انتخابات برای آنها به علت مشارکت در مراسم بسیج اقتدارگرایانه نبود بلکه به این علت بود که به لفاظی‌ها و حرف‌ها درباره تغییر از سوی دولت باور داشتند.

یکی از مضامین تکرار شونده در انتخابات ازبکستان ، میزان اندک مشهودبودن نامزدها بوده است. در حالی که پوسترهایی با تاکید بر برگزاری انتخابات در همه جا به چشم می‌خورد ، تعداد کمی از مردم حتی نام نامزدهایی که قرار بود به آنها رای بدهند را می‌دانستند .

شهروندان ازبکستان که خبرنگاران اوراسیانت در مراکز رای‌گیری با آنان صحبت کردند بجای افراد بر خواسته‌ها و آرزوهای خود تاکید می‌کردند.

“شهرت عبدالرحمانوف” بازنشسته 61 ساله در تاشکند گفت:‌ من برای دموکراسی و آینده کشور در انتخابات شرکت کردم . انتظاری که از مجلس جدید دارم این است که نمایندگان در قبال حرف‌ها و قول‌هایی که به رای دهندگان دادند احساس مسئولیت کنند.

بر اساس گفته‌های مردم هرچند ترکیب پارلمان تا حد زیادی مشابه سابق است اما این انتظار وجود دارد که مجلس جدید رفتار متفاوتی داشته باشد.

عبدالرحمانوف گفت: اعضای پارلمان و شورهای محلی باید بطور منظم با مردم دیدار کنند.

“فرهاد قربان‌بایف” تحلیلگر سیاسی در تاشکند نیز با تمجید از انتخابات پارلمانی ، آن را حرکت در مسیر دموکراسی واقعی ارزیابی کرد .

وی گفت: ما در حال یاد گرفتن هستیم. احزاب ما بطور واقعی با یکدیگر مناظره کردند و برای کسب رای مبارزه کردند در حالی که در انتخابات‌های قبلی چنین چیزی نداشتیم .

مناظره‌های زنده تلویزیونی در حقیقت یکی از جنبه‌های مهم و جدید در انتخابات امسال بود هرچند از برگزاری تجمعات انتخاباتی خیابانی خبری نبود.

نهاد ناظر انتخاباتی سازمان امنیت و همکاری اروپا (ODIHR) در گزارش خود ارزیابی منفی از نحوه برگزاری انتخابات در 14 درصد حوزه‌های رای‌گیری ارائه داده و ادعا کرده که بی‌نظمی‌هایی مانند رای دادن برخی افراد بدون اوراق هویتی و رای دادن برخی افراد بجای افراد دیگر ، فرایند انتخابات را مخدوش کرده است.

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز