امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    20286

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    11:46 | ۰۳ خرداد ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

همدلان گلستان 293x300 - پوشش بومی - محلی ترکمنی در مدارس آموزش و پرورش ، دانشگاه ها و ادارات در استان گلستان و ترکمن صحرااخبار اجنماعی-ترکمن نیوز- دبیر مجمع همدلان صحرا (توسعه گلستان) طی نامه ای از مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی درخواست اجرای طرح پوشش بومی-محلی ترکمنی در مدارس آموزش و پرورش، دانشگاه ها و ادارات در استان گلستان و ترکمن صحرا را داشت که در ادامه نظرتان را به این مطلب جلب می کنم.

متن درخواست:

تقاضای پوشش بومی – محلی ترکمنی در مدارس آموزش و پرورش ، دانشگاه ها و ادارات در استان گلستان و ترکمن صحرا

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت حجت الاسلام دکتر علی یونسی
مشاور محترم ریاست جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی

با سلام و تحیات الهی و آرزوی قبولی طاعات و عبادات
خداوند سبحان را شاکریم که ما را در سرزمینی قرار داده که اقلیم و تنوع زیستی آن چهار فصل است و از منظر تنوع اقوامش همچون گلهای بهاری متنوع، دلنشین و اصیل.
همواره در طول تاریخ به این بیگانگان جای پرسش بوده است که چگونه و به چه دلیلی علیرغم این همه تنوع فرهنگی و اجتماعی، اقوام و مذاهب ایران عزیزمان، همدل و همصدا فقط به اعتلای آن می اندیشند و برای اقتدار و سربلندی سرزمینشان عنصر پایدار و مستحکم ” اعتماد ” بین اقوام و دولت و حاکمیت جاری و ساری است.
نیک می دانید که در دورهٔ رضاشاه، تلاش وی بر محور مبارزه با روحانیت معزز و کشف حجاب بانوان استوار بوده ولی به نتیجه نرسید. در سرزمین ما، ترکمن صحرا، علمای ما به صراحت به رضاشاه گفتند ؛
” کله گیدر ، سله گیدمر ” یعنی ؛
“سر می رود ، عمامه نخواهد رفت”
و در این رهگذر، هیچگاه بانوان و دختران ترکمن نگذاشتند پوشش بومی، محلی و اسلامی آنها با سیاست کشف حجاب از بین رود و حتى حاضر شدند مدت های مدیدی در کوی و بازار تردد نکنند تا با مأموران دولتی مواجه نگردند و حجابشان مورد تعدی قرار نگیرد.
حال خرسندیم از اینکه این همه ظلم و استبداد و سیاست تغییر فرهنگ بومی و یکنواخت سازی با اضمحلال رژیم مستبد پهلوی از میان رفت و با عطر ناب اسلام و آزادی و حرمت گذاری به اقوام و مذاهب، بارقه ی امید و اتحاد و همدلی دمیده شد.

مانتو ترکمنی 300x188 - پوشش بومی - محلی ترکمنی در مدارس آموزش و پرورش ، دانشگاه ها و ادارات در استان گلستان و ترکمن صحرا

همان طور که در جلسات و نشست های نمایندگان اقوام خدمت حضرتعالی بیان گردید، پوشش بومی – محلی قوم ترکمن (چارقد – لباس)، یکی از زیباترین و در عین حال اسلامی ترین پوشش در مجموعه کشورهای اسلامی و منطقه محسوب می گردد به نحوی که پس از حدود چهل سال از عمر انقلاب اسلامی، زنان و بانوان ترکمن کماکان از پوشش محلی و بومی خود استفاده می کنند و یکه تاز مبارزه با تهاجم فرهنگی اجانب بویژه کشورهای غربی و لائیک هستند.

با کمال تأسف، چندی است در پی اعمال سلیقه از سوی برخی از مدیران غیربومی دانشگاه ها، مدارس و حتی مسئولین ادارات در استان های گلستان و خراسان شمالی، مجددأ به تغییر پوشش بانوان و دختران این قوم نجیب اقدام نموده و دارند و نمی گذارند دخترخانم ها، دانشجویان و کارمندان ادارات دولتی با لباس محلی خود در مراکز آموزشی و ادارات حاضر شوند.
همانطور که جنابعالی بارها تأکید داشته اید حفظ لباس های بومی و محلی را جزو میراث فرهنگی و ذخیرهٔ اجتماعی کشور می دانید و حفظ تنوع و مطبوعیت دیداری به لحاظ افزایش میزان افسردگی در جامعه، ضرورتی انکارناپذیر است.
چه بسا که اخیرأ دختران و بانوان تهرانی از روسری های گلدار و زیبای ترکمن استفاده می کنند و بر سر هر بانوی تهرانی، گل های زیبای طبیعت را مشاهده می نمایید.
با عنایت به مراتب صدرالذکر و عدم وجود هیچگونه مانع قانونی، تقاضامند است بعنوان حداقل انتظار اقوام ترکمن، کرد، لر، بلوچ و … ، دختران و بانوان همه اقوام ایرانی از یکم مهر ماه ۱۳۹۷ در مدارس آموزش و پرورش، دانشگاه ها و ادارات دولتی با پوشش محلی خود حاضر شوند و با ارسال بخشنامه مربوطه، برگ زرین دیگری به افتخارات دولت محترم تدبیر و امید در زمینه مسئولیت های اجتماعی و فرهنگی افزوده شود.
قطعأ در زمانه ای که کشف حجاب، مدگرایی تلقی می شود، تدبیر اقوام کارساز خواهد بود.

به امید خدا، زنگ مدارس امسال با شعار ” احیای پوشش محلی اقوام ایرانی ” از جمله در منطقه ترکمن صحرا ( استان گلستان و خراسان شمالی ) نواخته شود.
مورخ ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷

عبدالغفار رادمهر
دبیر مجمع همدلان صحرا (توسعه گلستان)

لینک عضویت در کانال تلگرامی

https://t.me/ITNAnews

 

 

* مخاطبین گرامی تورکمن نیوز – لطفا با ارائه نظرات و پیشنهادات خودتان در زیر این مطلب ما را در این مسیر یاری نمایید.

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

  • رحمان

    سلام
    ایده خوبیه بعد 40 سال از عمر انقلاب اسلامی.امیدواریم اجرایی بشه و در حد شعار نباشه.پس مهر امسال دخترا بامدل لباس ترکمنی میرن مدرسه.

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز