امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    71957

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    13:06 | ۰۶ فروردین ۱۳۹۹

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

دولت 300x157 - واپسین آزمونترکمن نیوز:  وظیفه هر حاکمیتی از منظر فقهای اسلامی عبارت است از: حفظ جان ، مال، نسل،عقل و دین و امروزه اگر بخواهیم این آموزه ها را باز خوانی کنیم، باید سه بخش حفظ جان ،مال و نسل را امنیت جانی و مالی بنامیم.

 آن گاه متوجه می شویم که بخش فرو دست جامعه ایرانی از ابتدای دولت دوم روحانی به مشکلات معیشتی(امنیت مالی) خود اعتراض داشت و این اعتراضها را در دی ماه 96 به خیابان آورد.فرو دستان البته پس از بالا گرفتن افزایش قیمت بنزین در آبان ماه باز هم اعتراض خود را به کوچک شدن سفره ی خانوارشان اعلام کردند و با خشونت بیشتری به خیابان آمدند.

در این اعتراضات اما طبقه متوسط و فرادست جامعه ایرانی با آنها همراهی نکرد ،زیرا استنباط طبقه متوسط و فرادست ،آن بود که بهترین راه برای زندگی آرام و بی دغدغه(امنیت مالی و جانی) ،عدم دخالت در نقد قدرت سیاسی است و به تعبیر عامیانه معتقد بودند که اگر کاری با قدرت نداشته باشند برای آنها نیز مشکلی پیش نخواهد آمد ،این اصلی ترین مفروض ذهنی طبقه متوسط و فرادست، تا فاجعه ی انهدام هواپیمای مسافربری بود.

اما به نظر می آید به زمین کشیده شدن هواپیمای مسافربری ، نقطه عطفی در ابطال فرضیه ی طبقه متوسط و فرادست در جامعه ایرانی بوده است ،طرفه آنکه در تشییع سرداردلاور و شهید ایران زمین سلیمانی نیز نزدیک به هشتاد شهروند جان خود را از دست دادند،این دو حادثه باعث شد تا در فرضیه شهروندان طبقه متوسط و فرادست مبنی بر زندگی آرام بدون دخالت و تاثیر قدرت سیاسی شکاف عمیقی بوجود آید .

شهروندان به این نتیجه رسیدند که نا کار آمدی موجود تبدیل به تهدیدی برای جان همه ی آنها شده است وبه یک باره مبانی تئوریک و مفروض خود را که سالها با آن موانست پیدا کرده بودند ؛ منهدم شده یافتند و آرامش و ثبات ذهنی خود را از دست دادند و به این نتیجه رسیدند که از این پس ناکارآمدی و اجرای سیاستهای غلط می تواند تهدیدی برای جان شهروندان غیر سیاسی نیز باشد

این خلا تئوریک در ذهن جامعه ایرانی در انتخابات مجلس شورای اسلامی خود را نشان داد و پایین آمدن بی سابقه میزان مشارکت در 40 سال گذشته نیز حاکی از همین امر بود.

به این خاطر به نظر می آید شهروندان ایران ؛امید خود را نه برای زندگی بهتر؛ بلکه برای زندگانی آرام و بی دغدغه نیز از دست رفته می دانند .

در این میانه ظهور بلای جهانی کرونا نیزحاکمیت را به چالشی جدی کشیده است و شهروندان در انتظار آن هستند تا کارآمدی حاکمیت را در این حادثه سنجه نمایند تا شاید برای ابطال فرضیه پیشین خود شاهدی دیگری راضمیمه کنند،یا با مدیریت صحیح کرونا در کشور ،به بازسازی ذهنی خود بیندیشند وبه زندگی امیدوار شوند.

چنانچه حاکمیت نتواند از این آخرین آزمون سر بلند بدر آید آنگاه به نظر می آید به هیچ روی نمی تواند آب رفته را به جوی بازگرداند زیرا شهروندان فرودست، معاش و شهروندان فرادست جان خود را در معرض نابودی می بینند و به این نتیجه نا نوشته می رسند که چنانچه مرگ در آستانه خانه انتظار آنها را می کشد چرا نباید راه دیگری رابرای زندگی انتخاب کنند؟

 

✍️ احسان مکتبی

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :
برچسب ها :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز