امروز : پنجشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

روسی قرآن در قازان 300x200 - نمایش نخستین ترجمه روسی قرآن در قازانترکمن نیوز:  نخستین نسخه ترجمه شده قرآن کریم به زبان روسی در نمایشگاه قازان روسیه به نمایش گذاشته شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن‌؛   به نقل از پایگاه خبری المنار، هفته گذشته در شهر «قازان»(کازان) روسیه نمایشگاهی با عنوان «کاترین بزرگ، عصر طلایی امپراطوری روسیه» در چارچوب جشنواره روزهای آرمیتاژ (موزه آرمیتاژ) در این شهر برپا شد.

آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه معرف شخصیت «کاترین دوم» فرمانروای بزرگ روسیه و دربار و زندگی خانوادگی او بود.

«میخائیل پیوتروفسکی» مدیر موزه آرمیتاژ (شعبه اصلی که در سن پترزبورگ است) طی نطقی که از طریق ویدئو کنفرانس برای مراسم افتتاحیه این نمایشگاه داشت، گفت: «برگزاری نمایشگاه نمادی از دوستی بین ما و موزه‌های قازان است که با هیچ اپیدمی نمی‌توان آن را قطع کرد.»

وی افزود: «ما بسیاری از اشیاء عتیقه، کمیاب، شگفت انگیز و جواهرات باارزشی را به مرکز تاتارستان آورده‌ایم که کاترین بزرگ در طول زندگی خود جمع آوری کرده است.»

«آیرات سیبا گاتولین»، مدیر موزه موزه کرملین نیز اظهار کرد: «در این نمایشگاه ۵۰۰ اثر تاریخی نادر به نمایش گذاشته شده است. از جمله چیزهایی که می‌تواند توجه مردم محلی را به خود جلب کنند، در وهله نخست نسخه‌ای بی نظیر از اولین ترجمه قرآن کریم به روسی است که به دستور کاترین بزرگ ترجمه شد.»

وی اسناد تاریخی مربوط به قیام دهقانان به رهبری یملیان بوگاچف (۱۷۷۵-۱۷۷۳) که دهقانان تاتارستان در آن شرکت داشتند و همچنین اسناد، مدارک و نقاشی‌های تاریخی، وسایل هنری، لباس‌ها و وسایل شخصی از سفر کاترین دوم در سال ۱۷۶۷ به قازان را از جمله دیگر اشیاء به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه برشمرد.

کاترین دوم روسیه (۱۷۲۹ – ۱۷۹۶) که به عنوان کاترین کبیر نیز شناخته می‌شد، امپراطور و تزار مشهور روسیه بود و به مدت ۳۴ سال این مقام را داشت او بیشتر از هر تزار دیگری بر روسیه حکومت کرد و توانست با چندین جنگ بزرگ و موفقیت آمیز و با اصلاحات مدرن به سبک اروپای غربی این سرزمین را به یک کشور مقتدر و پیشرفته با ارتشی آموزش دیده و قدرتمند تبدیل کند. دوران حکومت کاترین کبیر اوج اصلاحات بزرگ و اوج پیشرفت اقتصادی و موفقیت سیاسی و پیروزی‌های نظامی و اوج عصر طلایی تاریخ روسیه به شمار می‌آید.

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز