امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

مدیرمسئول انتشارات «ایل‌آرمان»:

ناشران شهرستانی در انتظار حمایت‌های دولتی‌اند

  • کد خبر :

    35782

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    13:55 | ۳۰ شهریور ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

Amanghelich Shadmehr 20 300x232 - ناشران شهرستانی در انتظار حمایت‌های دولتی‌اندگفت و گو- نرکمن نیوز- امانقلیچ شادمهر، در تشریح وضعیت نشر کتاب در شهرستان گرگان‌، کنترل قاچاق کاغذ و توزبع آن در قالب تعاونی‌ها را راهکار سریع برای خروج از بحران نشر کتاب دانست.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران، به نقل از ایبنا، امانقلیچ شادمهر؛ مدیرمسئول انتشارات «ایل‌آرمان» درباره وضعیت نشر در شهرستان گرگان بیان کرد: ناشران شهرستانی در شرایط فعلی در تنگنا شدید قرار دارند و از هیچ‌گونه حمایت مادی و یا معنوی نیز برخوردار نیستند. در حالی‌که کتاب با شمارگان 50 و یا 100 نسخه منتشر می‌شود، پدید‌آورندگان رغبت چندانی برای انتشار آثار خود ندارند.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از ناشران شهرستانی ادامه داد: ناشران شهرستانی در انتظار حمایت‌های دولتی در قالب پرداخت وام و اعمال سیاست‌های تشویقی هستند.

شادمهر درباره راهکار‌‌های کاهش آثار منفی افزایش قیمت کاغذ برای ناشران شهرستانی افزود: مشکلات نشر مشخص است. قاچاق کاغذ باید از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کنترل و کمبود کاغذ با توزیع آن در قالب تعاونی جبران شود.

مدیرمسئول انتشارات «ایل‌آرمان» درباره میزان تولید کتاب امسال با مدت مشابه سال گذشته بیان کرد: سال گذشته جریان تولید کتاب رضایت‌بخش بود اما سال جاری حتی با وجود اخذ مجوز چاپ به دلیل ناتوانی مالی، موفق به انتشار کتاب نشده‌‌ایم. توان باقی‌ مانده، برای چاپ کتاب‌های دانشگاهی آن هم با شمارگان 50 و یا 100 نسخه صرف می‌شود. معدود کتاب‌های عمومی نیز با همین شمارگان و دیجیتالی منتشر می‌شوند.

وی گفت: مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان با توجه به وضعیت فعلی به شمارگان 100 و 50 نسخه‌ای راضی‌اند و می‌گویند در شرایط فعلی این روال ادامه پیدا کند.

شادمهر با اشاره به آسیب‌‌‌های گرانی کاغذ و نبود حمایت از ناشران بیان کرد: برخی از فعالان که علاوه بر انتشارات، چاپخانه نیز دارند، منافع و سود مالی را اولویت قرار داده‌ و قیمت کتاب را به‌دلخواه تعیین می‌کنند. این دسته از فعالان، کتاب را از نویسنده و یا ناشر تحویل می‌‌گیرند و بدون توجه به تنظیم قرار‌داد، قیمت فعلی کاغذ و یا دیگر ملزومات، کتاب را تعیین قیمت می‌کنند. نویسندگان و ناشران نیز با توجه به شمارگان پایین کتاب شرایط چاپخانه‌داران را می‌پذیرند.

وی درباره تاثیر آغاز سال تحصیلی جدید بر بازار نشر کتاب گفت: به نظر نمی‌رسد که با شروع سال تحصیلی جدید، اتفاق قابل‌توجهی را در وضعیت بازار نشر شاهد نباشیم. اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، راهکاری نداشته باشد این ادامه این وضعیت نگران‌کننده‌تر خواهد شد.

مدیرمسئول انتشارات «ایل‌آرمان» افزود: شهرستان گنبد‌کاوس چهار-پنج ناشر دارد و انتشارات ایل‌آرما از‌جمله ناشران فعال این شهرستان به حساب می‌آید. البته من نیز از وضعیت فعلی مستاصل شده‌ام. طی 6 ماه اول انتشار 10 تا 12 کتاب را در دست داشتیم که به دلیل مشکلات مالی موفق شدیم تنها 6 عنوان کتاب منتشر کنیم.

 

لینک عضویت کانال تلگرام

https://tlgrm.in/ITNAnews

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز