امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    33003

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    10:10 | ۲۷ مرداد ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87 %D8%A7%D8%B3%D8%A8 %D8%A7%D8%B5%DB%8C%D9%84 %D8%AA%D8%B1%DA%A9%D9%85%D9%86 6 1024x630 - مشکلات مهد سوارکاری ایران چیست؟سوارکاریتورکمن نیوز استان گلستان سرزمینی با اقوام و فرهنگ مختلفی است که هر قوم نماد‌های و علاقمندی‌های منحصر به خود را دارد، قوم ترکمن یکی ازاین قوم هاست با قدمتی طولانی که بیشتر مردمان این قوم به کار ماهیگیری و پرورش اسب مشغول هستند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران، قوم ترکمن اسب را عزیزترین مددکار خود دانسته و در طول تاریخ، ترکمن با اسبش شناخته شده است و اسب‌های ترکمن علاوه بر منطقه شمال شرقی ایران در کشور‌های ترکمنستان، روسیه و برخی از کشور‌های همسایه شمال ایران نیز پرورش می‌یابد.

تفاوت اسب‌های ترکمن با دیگر نژاد‌ها

اندام متناسب، بدن کشیده و با ظرافت، اندام حرکتی ظریف در عین حال مستحکم، نیم رخ صاف یا برجسته، سینه باریک و پشت و کمر کوتاه و مستقیم، گردن طویل از خصوصیات این نژاد است.

%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87 %D8%A7%D8%B3%D8%A8 %D8%A7%D8%B5%DB%8C%D9%84 %D8%AA%D8%B1%DA%A9%D9%85%D9%86 5 1024x630 - مشکلات مهد سوارکاری ایران چیست؟

اسب‌های ترکمن را اصولاً به لحاظ نژادی به اسب‌های اولیه تارپان و اسب‌های تیپ سوم منسوب می‌کنند که یکی از قدیمی‌ترین نژاد‌های دنیاست.

اسب‌های ترکمن به لحاظ داشتن استقامت در برابر شرایط نامساعد محیطی معروف هستند و یکی از صفات برجسته اسب‌های ترکمن طولانی بودن عمر باروری این نژاد مقایسه با سایر نژاد‌ها است.

تاریخچه سوارکاری در گلستان

ایگدری دبیر هیئت سوارکاری استان گلستان گفت: اسب‌های ترکمن از زمان‌های گذشته در مراسم و جشن‌های مختلف یار و یاور مردم این منطقه بوده اند و از سال ۱۳۵۳ مجموعه سوارکاری گنبدکاووس فعالیت خود را آغاز کرد و البته سوارکاری شهرستان بندر ترکمن سابقه طولانی‌تر دارد که تا کنون در این مجموعه‌ها کورس‌های اسب دوانی در فصل‌های مختلف برگزار می‌شود.

ایگدری افزود: این مجموعه‌ها در شهرستان‌های بندرترکمن، گنبدکاووس و آق قلا با هدف مسابقات اسب دوانی، تولید و پرورش اسب‌های نژاد ترکمن پایه گذاری شد.

وی افزود: مجموعه‌های سوارکاری استان به شرکت توسعه و نگهداری از اماکن ورزشی کشور تعلق دارد.

نبود زیر ساختار‌های اصولی مشکل اصلی مجموعه‌های سوارکاری

مجموعه‌های سوارکاری در بسیاری از کشور‌ها به عنوان منبع درآمد محسوب می‌شود که با مدیریت و سرمایه گذاری علاوه بر توسعه مجموعه‌های سوارکاری باعث ایجاد اشتغال و درآمد خواهد شد.

Savarkari 30F 3 - مشکلات مهد سوارکاری ایران چیست؟

تفریحگاه‌هایی که می‌توان با ورود سرمایه گذاران به این حوزه به درآمد استان و رونق اقتصادی کمک کرد.

ایگدری دبیر هیئت سوارکاری گلستان گفت: مالک مجموعه‌های سوارکاری استان شرکت توسعه و نگهداری از اماکن ورزشی کشور است که هیچ سودی برای مجموعه‌ها ندارد.

ایگدری افزود: این شرکت سالانه مجموعه‌ها را به بخش‌هایی اجاره می‌دهد که جز اتلاف وقت و هدر رفتن پتانسیل استان فایده دیگری ندارد.

وی افزود: شرکت باید روال خود را تغییر دهد و مجموعه‌ها به بخش خصوصی و طرح سرمایه گذاری بلندمدت واگذار کند، واگذاری که باید با مطالعه و شناسایی صفر تا صد مجموعه باشد و آورده‌ای هم داشته باشد.

وی ادامه داد: توسعه مجموعه سوارکاری استان با بخش خصوصی توانمند و با برنامه ریزی بلندمدت و تاثیر گذار و با حداقل هزینه ۵ تا ۶ میلیارد تومانی محقق می‌شود.

مجموعه‌های سوارکاری استان استاندارد نیستند

مدیر کل اداره ورزش و جوانان استان گلستان چندی پیش در سال ۹۶ به مدیریت نامناسب مجموعه‌های سوارکاری گلستان اشاره کرده و گفته بود: گلستان میراث دار مدیریت نا مناسب ۲۰ ساله فدراسیون است و امروز باید برای رفع مشکل باید هزینه‌هایی پرداخت شود.

photo ۲۰۱۷ ۱۲ ۲۸ ۲۰ ۵۱ ۳۹ 300x186 - مشکلات مهد سوارکاری ایران چیست؟

بهمن طیبی افزود: برگزاری مسابقات طبق قانون تحت پوشش فدراسیون سوارکاری است که به نمایندگی هیئت سوارکاری استان واگذار شده است، اما امکانات رفاهی و ورزشی فراهم نیست.

وی ادامه داد: همه ما خواستار واگذاری مجموعه‌ها به بخش خصوصی هستیم تا از این ظرفیت برای ایجاد شغل و درآمد و گردشگری استفاده کنیم و به استاندار‌های دنیا نزدیک شویم.

وزیر ورزش و جوانان در سفر خود به استان گلستان و بازدید از مجموعه سوارکاری گنبد کاووس که در ۲۴ اسفندماه سال ۹۶ انجام شده بود در حاشیه برگزاری مسابقات اسب دوانی گفت: شور و هیجان موجود در برگزاری رقابت‌های اسبدوانی گنبد کاووس اتفاق خوبی است و موجب شده تا اوقات فراغت جوانان در فضایی سالم پر شود.

Bazdid TurkmensNews 5 1024x683 - مشکلات مهد سوارکاری ایران چیست؟

سلطانی فر افزود: این شهرستان کانون سوارکاری و اسب دوانی کشور است و بنده به عنوان متولی ورزش کشور اعتقاد دارم باید به توسعه این رشته در منطقه کمک کنیم.

وی افزود: باید امکانات بیشتری در اختیار علاقه‌مندان به سوارکاران و اسبدوانی در گنبد کاووس قرار بگیرد و مردم در فضایی مناسب‌تر از این مسابقات دیدن کنند.

وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های ما در وزارت ورزش و جوانان توسعه ورزش در شهرستان هاست که گنبد هم شامل آن می‌شود، زیرا ظرفیت‌های ورزشی فوق العاده‌ای در این منطقه وجود دارد.

وزیر ورزش و جوانان در خصوص توسعه سوارکاری و اسب دوانی گنبد گفت: یکی از برنامه‌های ما ورود بخش خصوصی به مجموعه سوارکاری و مسابقات اسب دوانی است، زیرا این ورزش ریشه دار باید شرایط بهتری نسبت به حال حاضر داشته باشد و بتوان این رقابت‌ها در فضایی مدرن برگزار شود.

پیست ماسه‌ای تنها شرایط نیمه مساعد در کورس گنبد

ایگدری دبیرهئیت سوارکاری گفت: در سال ۹۲ طرح پیست ماسه‌ای معمولی در مجموعه گنبد اجرا شد که باعث اجرای برگزاری مسابقات در فصل زمستان شد که تاثیر بسزایی در درآمد داشته است.

وی افزود: در این مجموعه‌ها وجود اصطبل‌های مناسب، امکانات رفاهی مناسب برای مربیان باعث مشارکت بیشتر مردم و در نهایت به درآمد و حتی ایجاد شغل افراد کمک کند، ولی متاسفانه مربیان سوارکاری هنوز در چادر‌ها در مجموعه برای تمرین حضور دارند و این یعنی هنوز با استاندار‌های دنیا فاصله بسیار زیادی داریم.

Bazdid TurkmensNews 1 1024x683 - مشکلات مهد سوارکاری ایران چیست؟

وی افزود: یکی از راهکار‌ها می‌تواند تشکیل کمپ تمرینی مربیان در خارج از مجموعه سوارکاری باشد تا بتوانند با داشتن امکانات رفاهی و ورزشی مناسب برای تمرین بر خوددار باشند و در روز اجرای مسابقه وارد مجموعه شوند و این همان رشد و توسعه سوارکاری استان است.

در استان گلستان در هر فصل از مسابقات سوارکاری حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ راس اسب شرکت می‌کنند و علاقه‌مندان با حضور خود در مجموعه‌های سوارکاری شور و هیجان این مسابقات را دوچندان می‌کنند.

لینک عضویت کانال تلگرام

https://tlgrm.in/ITNAnews

منبع: yjc.ir

 

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز