photo ۲۰۲۰ ۰۸ ۲۴ ۱۱ ۱۹ ۱۴ 212x300 - مشروبات الکلی از منظر قرآنترکمن نیوز: مصرف مشروبات الکلی از نظر قرآن حرام است ولی این حرمت طی دو مرحله صورت گرفت.

تحریم تدریجی: از آنجایی که شراب‌خواری و میگساری در زمان جاهلیت و قبل از اسلام رواج داشت و به صورت یک الگوی رفتاری نابهنجار عمومی در آمده بود، پر واضح است که اگر اسلام می‌خواست بدون رعایت ”اصول روانشناختی و اجتماعی”، با این بلا و معضل عمومی به مبارزه برخیزد ممکن نبود. بنابراین از روش تحریم تدریجی برای ریشه کن کردن میگساری استفاده کرد؛ به این ترتیب که در نخست در برخی از سوره‌های مکی، اشاراتی به زشتی این کار نمود. چنانچه در آیه ۶۷ سوره نحل می فرماید:
وَمِنْ ثَمَرَاتِ النَّخِيلِ وَالْأَعْنَابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَرًا وَرِزْقًا حَسَنًا ۗ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ
”از میوه های درخت نخل و انگور، مسکرات و روزی‌های پاکیزه فراهم می‌کنید”
که در اینجا، مسکرات را درست در مقابل روزی‌های پاک (رزقاً حسناً) قرار داده است و آن را یک نوشیدنی ناپاک و آلوده شمرده است.
در مرحله دوم دستور سخت‌تری در زمینه منع شرابخواری نازل گشت تا افکار را برای تحریم نهایی آماده‌تر سازد. بدین شکل که گروهی از اصحاب خدمت پیامبر گرامی اسلام آمدند؛ عرض کردند: حکم شراب و قمار را که عقل را زایل، و مال را تباه می‌کند، بیان فرمودند. در این هنگام آیه ۲۱۹ سوره بقره نازل شد که می‌فرماید:
يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ ۖ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا ۗ وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ
”یعنی در مورد شراب و قمار از تو سوال می‌کنند، بگو: در آنها گناه بزرگی است و منافعی(از نظر اقتصادی) برای مردم دارد (ولی) گناه آنها از نفع آنها بیشتر است”
و سرانجام با آشنایی مسلمانان به احکام اسلامی و آمادگی فکری آنها برای ریشه کن ساختن مفسده بزرگ اجتماعی، دستور نهایی، با صراحت کامل و بیان قاطع که حتی بهانه جویان هم نتوانند به آن ایراد بگیرند نازل گردید. و آن آیه ۹۰ سوره مائده بود که می‌فرماید:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
”ای کسانی که ایمان آورده‌اید شراب و قمار و بت‌ها و ازلام (که یک نوع بخت آزمایی بوده) پلیدند و از عمل شیطانند از آنها دوری کنید تا رستگار شوید”
در این آیه با تغییرات گوناگون ممنوعیت این کار مورد تاکید قرار گرفته است و کمال قاطعیت این تحریم از کلمه ”فَاجْتَنِبُوهُ” معلوم می شود که چرا اجتناب، مفهومی رساتر از نهی دارد. زیرا معنی اجتناب، فاصله گرفتن و نزدیک شدن است که به مراتب از جمله ”ننوشید” رساتر است.

انتشار دهنده : Besya
دسته بندی اصلی :
تاریخ و زمان خبر

۱۲:۰۸

۰۳ شهریور ۱۳۹۹

کد خبر :

81416

چاپ
تلگرام
اینستاگرام
گوگل پلاس
فیسبوک
توئیتر
فونت بزرگ
فونت کوچک