امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

|

دمای هوای شهر

  • کد خبر :

    42034

  • /
  • تاریخ و ساعت :

    8:58 | ۲۶ آذر ۱۳۹۷

  • /
  • دسته بندی :

  • پ

masihiat turkmen - مردم تورکمن صحرا ،در خطر مبلغان دین مسیحیت ..!!؟یادداشت-ترکمن نیوز-  تورکمن ها از وقتی به اسلام گرویده اند، در دین اسلام و مذهب خود ثابت قدم بوده اند. و تحولات دوره های تاریخی نتوانست هیج خدشه ای ایمان مردم این دیار وارد کند. و حتی این ملت بزرگ، بعد از اسلام ، چندین حکومت بزرگ اسلامی را رهبری کرده و دین اسلام را به اروپا و دیگر نقاط جهان رسانده و اشاعه دادند. که تاریخ همچنان از ایشان به نیکی یاد می کند.

شهر بغداد اولین مکانی بود که علوم دینی و … را توانست به کمال برساند و دانشمندان زیادی را در در قلب خود پرورش دهد و به جهان اسلام معرفی کند. اما بعد از سالیان متوالی، به علت جنگ و تغییر حکومت‌ها ، علوم از شهر بغداد رخت خود را بر بست و در بخارای شریف اسکان گُزید، و مانند شهر بغداد عالمان دینی زیادی را تحویل جامعه زمان خود نمود. و این شهر علم نیز بعد از پرورش و تحویل عالمان زیادی در جامعه اسلامی آرام آرام روبه افول گذاشت.

اما تورکمن صحرا از این شهر علم و معرفت بی نصیب نماند و اساتید و علمای زیادی از جای جای تورکمن صحرا در آنجا کسب علم و معرفت نمودند.
علمای معزز کنونی تورکمن صحرا، پرورش یافته همان اساتیدی هستند که در بخارای شریف تلمذ کرده بودند ، علمایی که غریب به چهل سال در آن جا کسب علم و معرفت کرده و در جای جای تورکمن صحرا به صورت متوازن شاگردان زیادی را پرورش دادند. علوم دینی که در حوزه های علمیه تورکمن صحرا تدریس می شود، از علوم دینی بخارای شریف می باشد.

اما از یک دهه گذشته تورکمن صحرا آماج انواع فرقه های نو ظهور شده است، و متاسفانه علمای تورکمن صحرا با مجادله در برخی موارد غیر ضروری از تهدید برخی بحران ها بی خبر هستند. بحران هایی که می تواند آینده دینی مردم تورکمن صحرا را به خطر بیاندازد.

همچنان که آیه شریفه قرآن کریم می فرماید در دین هیچ اجبار و اکراهی نیست، اما فرهنگ ملت تورکمن در اسلام تنیده شده و جدا ناشدنی می باشد و هرگز نمی توان آن دو را از هم جدا نمود.

در چند روز گذشته در فضای مجازی کلیب هایی در مضمون تبلیغ دین مسیحیت در تورکمن صحرا به چشم می خورد که بسیار خطر آفرین است، البته دین گریزی و خدا ناباوری در برخی افراد به چشم می خورد ، اما نمی توانند علنی خود را اظهار نمانید ، اما تبلیغ دین مسیحیت در تورکمن صحرا به منزله نابودی باورها و عقاید ملت تورکمن می باشد . بنابراین تمام علمای معزز به ریسمان الهی چنگ زنند و به وحدت در این امر خطیر برسند، تا مبادا در سایه غفلت ایشان دین های دیگر در تورکمن صحرا رواج پیدا کند و تورکمن صحرا دچار آسیب دینی شود.

 

تورکمنیا _ وحید دلیجه

اشتراک گذاری :
اشتراک گذاری :

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید

در اینستاگرام

صفحه ما را دنبال کنید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

نظر شما چیست ؟

* پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
* پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.
* انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

*

*
*

بالا
ترکمن نیوز