آخرین اخبار

  • پیام تبریک استاندار گلستان به مناسبت ولادت باسعادت حضرت زینب(س) و روز پرستار
  • انسان هایی که قدرت حافظه آن ها شما را شگفت زده خواهد کرد
  • اشتباهات رایجی که رابطه عاطفی شما را به خطر می اندازد
  • روسیه، ایران و ترکیه درخصوص عفرین مذاکره کنند
  • پرستاران از حلقه های حیاتی زنجیره سلامت هستند

تاریخ : امروز دوشنبه 02 بهمن 1396

,ترکمن نیوز,ترکمن,ترکمن صحرا,اخبار,خبر,اخبار ترکمن,خبر ترکمن,اخبار ترکمن صحرا,پایگاه اصلاع رسانی,پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن,گلستان,استان گلستان,گنبد,گنبد کاووس,تورکمن,تورکمن نیوز,اخبار تورکمن,تلگرام,کانال خبر گنبد کاووس,کانال خبر ترکمن,کانال خبر ترکمن صحرا,

,ترکمن نیوز,ترکمن,ترکمن صحرا,اخبار,خبر,اخبار ترکمن,خبر ترکمن,اخبار ترکمن صحرا,پایگاه اصلاع رسانی,پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن,گلستان,استان گلستان,گنبد,گنبد کاووس,تورکمن,تورکمن نیوز,اخبار تورکمن,تلگرام,کانال خبر گنبد کاووس,کانال خبر ترکمن,کانال خبر ترکمن صحرا,

,ترکمن نیوز,ترکمن,ترکمن صحرا,اخبار,خبر,اخبار ترکمن,خبر ترکمن,اخبار ترکمن صحرا,پایگاه اصلاع رسانی,پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن,گلستان,استان گلستان,گنبد,گنبد کاووس,تورکمن,تورکمن نیوز,اخبار تورکمن,تلگرام,کانال خبر گنبد کاووس,کانال خبر ترکمن,کانال خبر ترکمن صحرا,

,ترکمن نیوز,ترکمن,ترکمن صحرا,اخبار,خبر,اخبار ترکمن,خبر ترکمن,اخبار ترکمن صحرا,پایگاه اصلاع رسانی,پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن,گلستان,استان گلستان,گنبد,گنبد کاووس,تورکمن,تورکمن نیوز,اخبار تورکمن,تلگرام,کانال خبر گنبد کاووس,کانال خبر ترکمن,کانال خبر ترکمن صحرا,

,ترکمن نیوز,ترکمن,ترکمن صحرا,اخبار,خبر,اخبار ترکمن,خبر ترکمن,اخبار ترکمن صحرا,پایگاه اصلاع رسانی,پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن,گلستان,استان گلستان,گنبد,گنبد کاووس,تورکمن,تورکمن نیوز,اخبار تورکمن,تلگرام,کانال خبر گنبد کاووس,کانال خبر ترکمن,کانال خبر ترکمن صحرا,

فرهنگ پویا و ایستا از زاویه دیگر

کد خبر: 8436
تاریخ : 05 دی 1396
ساعت : 13:39
چاپ خبر
ارسال به دوستان:
تغییر سایز فونت

fegh 5d 300x195 - فرهنگ پویا و ایستا از زاویه دیگریادداشت-ترکمن نیوز-  مهمترین بخش فرهنگ ما ترکمنها دین و مذهب می باشد که در تار و پود جامعه ما رسوخ دارد. اما این دین و مذهب خود را در قالب فقه سنتی نشان داده که بخشهای دیگر دین مانند اخلاق و عرفان را کنار زده است. فقه سنتی بیشترین توجه اش به اعمال فردی و اجتماعی افراد و احکامی مانند ثواب، گناه، حرام، حلال، فرض، واجب،مستحب،مباح، خمس، زکات، عُشر، طلاق، ازدواج، نماز، روزه ، حج و جهاد امثال آن است. گرچه تلاش فقه های بزرگوار در این خصوص در طول قرنها فعالیت ستودنی است و خیلی از مسائل حقوقی و اجتماعی را حل کرده اند. اما متاسفانه این به معنای حاکمیت اخلاق دینی در جامعه نیست. چون در جامعه ما به مرور زمان و در طول تاریخ و بر اثر تحولات مشکلات اجتماعی تشدید شده است. مانند دروغ،ریا،تظاهر، خُلف وعده،قتل،جنایت،ربا، فساد،فحشا و اعتیاد وامثال آن.

علیرغم اینکه نزدیک چهل سال حکومت فقه سنتی اسلامی برقرار است ولی داد همه ی مقامات به هوا بلند است و از وضع موجود ناراضی اند. ما به هیچ عنوان در نیات خیرو صادقانه ی مقامات بلند پایه ی حکومتی نمی توانیم شک و تردید به خود راه دهیم. آنها حداکثر تلاش خود را می کنند تا ما یک کشور آباد و پیشرفته اسلامی با ویژگیهای خاص خود داشته باشیم. اما داشتن نیات خیر به تنهایی کفایت نمی کند و بخودی خود به معنای تحقق آن نیست. فقه های بزرگوار در تغییروترمیم احکام دینی بسیار مشکل دارند چون تغییر احکام را تغییردین می پندارند. اما روشنفکران دینی معتقدند 99 درصد احکام دینی امضایی هستند و قبل ازدین اسلام قوانیین یکی از قبایل بوده است که پیامبرگرامی اسلام آنرا با اندک تغییراتی قبول کرده است. بنابراین بر حسب شرایط زمان و مکان و بر حسب ضرورت قابل تغییر است و تغییر آن بر ماهیت دین هیچ صدمه ای نخواهد زد. تغییر احکام تغییر دین تلقی نخواهد شد.

در حال حاضر برداشت ما از دینداری مردم این است مردم باید نماز بخوانند و روزه بگیرند و حج بروند و خمس و زکات بدهند و قربانی بکنند که در جای خود بسیار نیکوست. اما چرا این عبادات ما را به سمت کارهای خیر سوق نمی دهد؟ ما از خود نمی پرسیم چرا دروغگویی برای ما آسان شده است؟ چرا اعتماد وجود ندارد یا کمتر به یکدیگر اعتماد می کنیم؟ چرا کمک به یکدیگر خیلی کمرنگ است؟ چرا این همه فقیر داریم؟ چرا صدقه ی ما را غیر نیازمندان می خورند؟ این چگونه جامعه اسلامی است که انسانها یار و غمخوار یکدیگر نیستند؟ چرا همه چسبیده ایم به گناهان شخصی مانند خوردن مشروبات الکلی و حجاب. اما در مقابل گناهان بزرگ مانند اختلاسها که زندگی هشتاد میلیون انسان را تحت تاثیر قرار می دهد سکوت می کنیم یا جز تعجب و حیرانی کاری نمی کنیم.؟ آیا این اختلاسهای وحشتناک و درشتناک ارزش به خیابان ریختن را ندارد؟ چرا نمی توانیم در داخل زمینهای کشاورزی(( کا)) را که یک کالای بی ارزش است بدون نگهبان بگذاریم؟!!!. چرا برای گرفتن وام از بانکها بیشتر مردم ضامن پیدا نمی کنند؟!!

چرا روحانیون سنتی به اندازه روشنفکران زبان حق گو ندارند؟ چرا بیشتر روحانیون سنتی در تریبونها مصلحت را بر حقیقت ترجیح می دهند؟ چرا بیشترین هزینه حقیقت گویی را روشنفکران و دانشجویان و مبارزان سیاسی و روزنامه نگاران و فعالان مدنی و حقوقدانان و روحانیون مبارز و شجاع پرداخت می کنند و از روحانیون سنتی خبری نیست یا خیلی اندک است؟ آیا افزایش روحانیون و طلاب حوزه ها به معنای گسترش معرفت دینی هم هست؟ اگر هست این بزرگواران در مورد نحوه برقراری عدالت و آزادی کتابی یا مقاله ای نوشته اند؟ که ما هم از آن استفاده بکنیم. آیا کمیت جای کیفیت را نگرفته است؟ آیا دریایی به عمق یک وجب بوجود نیامده است؟ البته این بدین معنا نسیت که وضع دانشگاهها خوب است. خیلی از صاحب نظران معتقدند چنین مشکلی یعنی کمیت به جای کیفیت در دانشگاهها رخ داده است. شاید هم همه ی اینها ناشی از علم ناشناسی خودِ ما باشد که لباس علم و دین را با خود علم و دین اشتباه گرفته ایم. هرکس لباس علم و دین بپوشد کلاه از سر بر می داریم و از جا بر می خیزیم و برایش احترام می گذاریم. ولی عمق و محتوای دین و علم را در وجود آنها با جلسات پرسش و پاسخ جستجو نمی کنیم؟ آیا این جامعه ی نماز خوان و روزه گیر و ازلحاظ اجتماعی فروپاشیده می تواند برای دیگر کشورها الگو باشد.؟

نویسنده:امان محمد خوجملی            انتشاردهنده: یاشارنیازی

مطالب مرتبط
نظرات


نظر شما چيست ؟

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد.

- انعکاس نظر مخاطبین، به منزله تایید آنها از سوی ترکمن نیوز نیست و صرفاً به منظور احترام به نظر کاربران صورت می گیرد.

جدیدترین خبرها
جستجو
تبلیغات